Toukokuun myyntitiedote: kaikkien alkoholijuomaryhmien kysyntä kasvoi
Maaliskuussa myynti kasvoi 9,3 %, huhtikuussa 22,4 % ja toukokuussa 19 % edelliseen vuoteen verrattuna. Osa ravintoloiden ja matkustajatuonnin kautta hankitusta alkoholista ostetaan Alkosta ja päivittäistavarakaupoista. Alkoholin kokonaiskulutuksesta anniskelu vastasi viime vuonna noin 10 prosenttia ja matkustajatuonti noin 15 prosenttia. Kuitenkin on epätodennäköistä, että Alkon ja päivittäistavarakaupan myynti korvaisi anniskelua ja matkustajatuontia, vaikka myynti on ollut Alkossa edellisvuotta vilkkaampaa.
Toukokuun myynti kasvoi kaikissa tuoteryhmissä alkoholittomia juomia lukuun ottamatta. Prosentuaalisesti eniten kasvoi roseeviinien myynti, 75 prosenttia. Punaviinien kysyntä kasvoi 23 prosenttia, valkoviinien 25 prosenttia ja muiden väkevien alkoholien 19 prosenttia (Linkki Alkon myyntitilastoon tuoteryhmittäin).
”Kevään poikkeustilanne on siirtänyt asiakkaiden asiointia Alkoon. Jatkossa ravintoloiden avautuminen ja muiden poikkeustoimien purkautuminen luonnollisesti vaikuttavat myyntiimme, mutta vaikutusten suuruutta on haastavaa ennustaa", sanoo toimitusjohtaja Leena Laitinen.
Toukokuun alkoholin vähittäismyynti Suomessa vuosina 2017–2020, tuhatta litraa |
||||
Alko |
Pt-kauppa |
Anniskelu |
Yhteensä |
|
5/17 |
6 873 |
32 165 |
7 020 |
46 058 |
5/18 |
6 544 |
38 027 |
7 839 |
52 410 |
5/19 |
6 438 |
34 914 |
6 799 |
48 152 |
5/20 |
7 635 |
Toukokuun alkoholin vähittäismyynti Suomessa vuosina 2017–2020, tuhatta litraa 100 % alkoholina* |
||||
Alko |
Pt-kauppa |
Anniskelu |
Yhteensä |
|
5/17 |
1149 |
1 463 |
436 |
3 048 |
5/18 |
1113 |
1779 |
488 |
3380 |
5/19 |
1120 |
1630 |
432 |
3182 |
5/20 |
1 319 |
Vuoden ensimmäisen viiden kuukauden aikana Alkon litramyynti on kasvanut 12 prosenttia. Korona-aikana maalis-toukokuussa litramyynti on ollut 17,2 prosenttia edellisvuotta vilkkaampaa ja asiakkaita on käynyt 3,5 prosenttia enemmän.
Poikkeusaika muuttanut asiakkaiden ostokäyttäytymistä
Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on jonkin verran korona-aikana muuttunut. Alkon asiakasmäärät niin eri päivien kuin eri myymälöiden välillä ovat vaihdelleet voimakkaasti.
”Alkuviikolla ja aamutunteina asiointi on hieman lisääntynyt ja keskiostos on ollut normaalia suurempi. Perjantai ja lauantai ovat kuitenkin edelleen viikon vilkkaimmat myyntipäivät. Alkoholinkäytössä on hyvä muistaa maltti jatkossakin” toteaa Laitinen.
”Asiakkaiden ja henkilöstön turvallisuus on meille tärkeää. Kiitos asiakkaillemme, asiointi on sujunut hyvin koko korona-ajan ja myös kevään sesongeissa. Juhannusviikolla on väljempää asioida alkuviikosta”, kertoo Laitinen.
Alkossa tarkastetaan paperit joka kolmas sekunti
Alkon #todistaikäsi-kampanja muistuttaa myynninvalvonnasta ja ikärajoista perinteisesti koulujen loppumisen ja alkamisen yhteydessä. Toukokuun kampanja toteutettiin yhteistyössä muun muassa Bassoradion ja sosiaalisen median vaikuttajien, kuten Veronica Verhon ja Kasper Strömmanin kanssa. Alkon verkkosivujen ikätesti keräsi ennätysmäärän kävijöitä.
”Kampanjalla on pitkä, jo parinkymmenen vuoden perinne. Tavoitteena on herätellä nuoria siihen, että myymälöissämme kaikilta alle 30-vuotiailta vaikuttavilta kysytään henkilöllisyystodistus. Henkilöstömme varmistaa, että juomia ei myydä alaikäisille ja paperit kannattaakin pitää mukana. Papereita kysytään jossain Alkon myymälässä joka 3. sekunti ”, Laitinen sanoo.
Parhaillaan käynnissä olevalla Ei tippa, vaan tapa -vastuullisuusteemalla halutaan herättää keskustelua alkoholinkäyttöön liittyvistä tavoista ja tilanteista. Kesä ja loma on tyypillisesti aikaa, jolloin alkoholia saattaa kulua normaalia enemmän ja omaa alkoholinkäyttöä ja siihen liittyviä tilanteita on hyvä pohtia.
*100 % alkoholi on tilastollinen luku. Siinä kaikki alkoholi muutetaan sataprosenttiseksi. Esimerkiksi litra 4,5-tilavuusprosenttista olutta sisältää 4,5 senttilitraa 100-prosenttista alkoholia.
Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–17), viestinta@alko.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 9 500 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 362 myymälää, 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon maaliskuun myyntitiedote – myynti nousi neljä prosenttia10.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote
Alkon maaliskuun litramyynti nousi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna neljä prosenttia. Argentiinalaiset viinit nousussa. Asiakkaat ovat tyytyväisiä Alkon valikoimaan ja palvelun osalta arvosanat ovat erinomaiset.
Alkon tilinpäätös tammi-joulukuu 2023: Vakaa tulos. Kaupan alan parasta palvelua.10.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Alkon liikevaihto laski noin kaksi prosenttia ja myyntivolyymi neljä prosenttia. Osinkoa ehdotetaan maksettavan valtiolle edellisen vuoden 2022 tapaan 40 miljoonaa euroa. Henkilöstön palvelu- ja tuoteosaamista vahvistettiin entisestään. Asiakkaat arvostivatkin Alkon palvelun kaupan alan parhaaksi. Ikärajavalvonnan onnistuminen oli kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla.
Oulun Haukiputaan Alko muuttaa samassa kiinteistössä21.3.2024 07:25:00 EET | Tiedote
Haukiputaan Alko muuttaa huhtikuun alussa toiseen liiketilaan samassa kiinteistössä. Nykyinen myymälä on auki 6. huhtikuuta saakka ja uusi myymälä avataan 9. huhtikuuta.
Pääsiäispöydässä roseet haastavat punaviiniklassikoita – Alkossa yksi vuoden vilkkain sesonki20.3.2024 07:03:00 EET | Tiedote
Kiirastorstaina asiakasmäärät kolminkertaistuvat ja litramyynti kasvaa erityisesti punaviineissä, kuohuviineissä ja roseeviineissä. Punaviini on lampaan klassinen kumppani, mutta myös roseet niin kuplilla kuin ilman trendaavat.
Alkon helmikuun myyntitiedote – litramyynti laski kaksi prosenttia13.3.2024 07:15:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna pari prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme