TRADEKA LAHJOITTAA 2,5 MILJOONAA YLEISHYÖDYLLISIIN HANKKEISIIN

Osuuskunta Tradeka panostaa Suomen tulevaisuuteen ja lahjoittaa 2,5 miljoonaa euroa toimintaan, joka aktivoi ja tukee suomalaisia sekä edistää uudenlaista järjestö- ja yritystoimintaa.

Osuuskunta Tradeka täyttää tänään tiistaina sata vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Tradeka on tehnyt yhteensä 2,5 miljoonan euron lahjoitukset yhteistä hyvää edistäviin hankkeisiin. ”Tavoitteenamme on tehdä sekä hyvää tulosta että hyvää ympäröivälle yhteiskunnalle. Palautamme osan tuloksestamme voitonjakolupauksemme mukaisesti yhteiseen hyvään”, sanoo Tradekan toimitusjohtaja Perttu Puro.

Tradeka haluaa olla mukana vahvistamassa Suomen tulevaisuutta tukemalla kansalaisia, tasa-arvoa, innovointia ja yrittäjyyttä. Juhlavuonna avustuksia ovat saaneet hankkeet, jotka aktivoivat ja tukevat kansalaisia, uudistavat toimintatapoja ja mahdollistavat uudenlaista kansalaisjärjestö- tai yritystoimintaa. Erityisenä painopistealueena on ollut oikeudenmukaisen ja kaikki suomalaiset huomioivan digitalisaation tukeminen.

”Jaamme 2,5 miljoonan euron lahjoitukset yli 30 hankkeen tai toimijan kesken. Osa lahjoitusten saajista, kuten Väestöliiton Poikien Puhelin ja Aalto-yliopiston Design Factory, ovat täysin uusia, osa avustuskohteista on pitkäaikaisia kumppaneitamme. Lahjoituksistamme voi lukea lisää tradeka.fi -sivustolla juuri avatussa Omistaminen tekee hyvää -blogissamme”, kertoo Tradekan vastuullisuusjohtaja Satu Niemelä.

Tradeka on muistanut juhlavuotenaan myös jäseniään yhteensä yli 100 euron jäseneduilla per jäsen sekä järjestämällä jäsenistölle Tuntematon sotilas -elokuvan kutsuvierasnäytöksiä ympäri Suomen.

Lista avustuskohteista löytyy Osuuskunta Tradekan verkkosivuilta.

Tradekan historia yksiin kansiin

Myös tutkimus- ja historiahankkeet ovat saaneet lahjoituksia. Tradeka on sopinut professori Markku Kuisman, dosentti Teemu Keskisarjan ja FM Anitra Komulaisen kanssa kokoavan historiateoksen kirjoittamisesta OTK–EKA-vetoisen edistysmielisen osuustoimintaliikkeen vuosikymmenistä yrityksenä ja kansanliikkeenä. ”Haluamme muodostaa kokonaisvaltaisen kuvan ja ymmärtää, mihin edistysmielisen osuustoimintaliikkeen menestys ja epäonnistumiset ovat perustuneet”, toteaa professori Markku Kuisma kirjan taustoista.

Kuluttajaosuuskunnasta omistajaosuuskunnaksi

Sadassa vuodessa osuuskauppavetoisesta kuluttajaosuuskunnasta moderniksi omistajaosuuskunnaksi muuttunut Tradeka toimii nykyisin monella sektorilla. Omistukset, joilla edistetään suomalaisen talouselämän rakennemuutosta tai ratkotaan erilaisia yhteiskunnallisia haasteita, ovat tärkeä osa osuuskunnan toimintaa.

Juhlavuonna Tradeka lisäsikin strategiaansa uuden omistajakategorian Malta ja toteuta. Tämän niin sanotun kärsivällisen rahan sijoituskategorian kohteissa Tradeka ei tavoittele maksimituottoa, vaan maltillista, lähinnä inflaatiosuojan antavaa 2–4 prosentin tuottoa. Neljäs omistajakategoria, Malta ja toteuta, täydentää Tradekan aiempaa Omista ja kehitä -, Sijoita ja turvaa - sekä Luo uutta -omistajakategorioiden muodostamaa strategiaa.

Lisätiedot:

Osuuskunta Tradeka, toimitusjohtaja Perttu Puro
Puh. 040 779 3436, perttu.puro@tradeka.fi

Osuuskunta Tradeka, vastuullisuusjohtaja Satu Niemelä
Puh. 040 561 6802, satu.niemela@tradeka.fi

Osuuskunta Tradeka on noin 200 000 jäsenen omistajaosuuskunta, jonka johtoajatuksena on merkityksellinen omistajuus ja inhimillisemmän markkinatalouden toteuttaminen käytännössä. Osuuskunnan ydinliiketoimintojen omistajaohjauksesta vastaa Tradeka-Yhtiöt Oy, jonka omistukset on jaettu neljään kategoriaan: Omista ja kehitä, Sijoita ja turvaa, Luo uutta sekä Malta ja toteuta.

Yhtiö omistaa kokonaan ravintolatoimintaa harjoittavan Restel Oy:n, lehtijakelua harjoittavan Lehtipiste Oy:n, sosiaali- ja terveydenhuoltoalan palveluyritys Med Group Oy:n, katsastus- ja lupapalveluja tarjoavan A-Katsastus Group Oy:n sekä sijoitustoimintaa harjoittavan Tradeka-sijoitus Oy:n. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 663 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä kokoaikaiseksi muunnettuna 4 248.