TRADEKA LAHJOITTAA 2,5 MILJOONAA YLEISHYÖDYLLISIIN HANKKEISIIN

Osuuskunta Tradeka panostaa Suomen tulevaisuuteen ja lahjoittaa 2,5 miljoonaa euroa toimintaan, joka aktivoi ja tukee suomalaisia sekä edistää uudenlaista järjestö- ja yritystoimintaa.

Osuuskunta Tradeka täyttää tänään tiistaina sata vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Tradeka on tehnyt yhteensä 2,5 miljoonan euron lahjoitukset yhteistä hyvää edistäviin hankkeisiin. ”Tavoitteenamme on tehdä sekä hyvää tulosta että hyvää ympäröivälle yhteiskunnalle. Palautamme osan tuloksestamme voitonjakolupauksemme mukaisesti yhteiseen hyvään”, sanoo Tradekan toimitusjohtaja Perttu Puro.

Tradeka haluaa olla mukana vahvistamassa Suomen tulevaisuutta tukemalla kansalaisia, tasa-arvoa, innovointia ja yrittäjyyttä. Juhlavuonna avustuksia ovat saaneet hankkeet, jotka aktivoivat ja tukevat kansalaisia, uudistavat toimintatapoja ja mahdollistavat uudenlaista kansalaisjärjestö- tai yritystoimintaa. Erityisenä painopistealueena on ollut oikeudenmukaisen ja kaikki suomalaiset huomioivan digitalisaation tukeminen.

”Jaamme 2,5 miljoonan euron lahjoitukset yli 30 hankkeen tai toimijan kesken. Osa lahjoitusten saajista, kuten Väestöliiton Poikien Puhelin ja Aalto-yliopiston Design Factory, ovat täysin uusia, osa avustuskohteista on pitkäaikaisia kumppaneitamme. Lahjoituksistamme voi lukea lisää tradeka.fi -sivustolla juuri avatussa Omistaminen tekee hyvää -blogissamme”, kertoo Tradekan vastuullisuusjohtaja Satu Niemelä.

Tradeka on muistanut juhlavuotenaan myös jäseniään yhteensä yli 100 euron jäseneduilla per jäsen sekä järjestämällä jäsenistölle Tuntematon sotilas -elokuvan kutsuvierasnäytöksiä ympäri Suomen.

Lista avustuskohteista löytyy Osuuskunta Tradekan verkkosivuilta.

Tradekan historia yksiin kansiin

Myös tutkimus- ja historiahankkeet ovat saaneet lahjoituksia. Tradeka on sopinut professori Markku Kuisman, dosentti Teemu Keskisarjan ja FM Anitra Komulaisen kanssa kokoavan historiateoksen kirjoittamisesta OTK–EKA-vetoisen edistysmielisen osuustoimintaliikkeen vuosikymmenistä yrityksenä ja kansanliikkeenä. ”Haluamme muodostaa kokonaisvaltaisen kuvan ja ymmärtää, mihin edistysmielisen osuustoimintaliikkeen menestys ja epäonnistumiset ovat perustuneet”, toteaa professori Markku Kuisma kirjan taustoista.

Kuluttajaosuuskunnasta omistajaosuuskunnaksi

Sadassa vuodessa osuuskauppavetoisesta kuluttajaosuuskunnasta moderniksi omistajaosuuskunnaksi muuttunut Tradeka toimii nykyisin monella sektorilla. Omistukset, joilla edistetään suomalaisen talouselämän rakennemuutosta tai ratkotaan erilaisia yhteiskunnallisia haasteita, ovat tärkeä osa osuuskunnan toimintaa.

Juhlavuonna Tradeka lisäsikin strategiaansa uuden omistajakategorian Malta ja toteuta. Tämän niin sanotun kärsivällisen rahan sijoituskategorian kohteissa Tradeka ei tavoittele maksimituottoa, vaan maltillista, lähinnä inflaatiosuojan antavaa 2–4 prosentin tuottoa. Neljäs omistajakategoria, Malta ja toteuta, täydentää Tradekan aiempaa Omista ja kehitä -, Sijoita ja turvaa - sekä Luo uutta -omistajakategorioiden muodostamaa strategiaa.

Lisätiedot:

Osuuskunta Tradeka, toimitusjohtaja Perttu Puro
Puh. 040 779 3436, perttu.puro@tradeka.fi

Osuuskunta Tradeka, vastuullisuusjohtaja Satu Niemelä
Puh. 040 561 6802, satu.niemela@tradeka.fi

Suomalaiset arvostavat yrityksissä verojen maksamista Suomeen ja työpaikkojen luomista24.10.2017 10:30Tutkimus

TRADEKA, KOTOSALLA SÄÄTIÖ JA YH KODIT YHTEISTYÖHÖN KEHITTÄMÄÄN IKÄIHMISTEN ASUMISPALVELUJA30.6.2017 08:00Uutinen

Tradeka, Kotosalla Säätiö ja YH Kodit ovat allekirjoittaneet sopimuksen Kotosalla-toiminnan kehittämisestä ja Yhdessä huomiseen Oy:n perustamisesta. Yhteistyön tavoitteena on kehittää ikäihmisille helposti saavutettavia arjen palveluita, jotka tuodaan heidän omaan kotiinsa. Lisäksi tavoitteena on edesauttaa vetovoimaisen, koko maan kattavan ja asiakkaiden tarpeita vastaavan, senioriasumiskonseptin syntymistä Suomeen.

TRADEKALTA MERKITTÄVÄ SIJOITUS MAAHANMUUTTAJIEN TYÖLLISTYMISTÄ EDISTÄVÄÄN KOTO-SIB-HANKKEESEEN22.12.2016 11:21Tiedote

Tradeka-Yhtiöt Oy on päättänyt sijoittaa 250 000 euroa Social Impact Bond -mallin mukaiseen Koto-SIB-rahastoon. Rahaston tavoitteena on tarjota noin 3000 maahanmuuttajalle mahdollisuus työelämälähtöiseen kotouttamiskoulutukseen, jolla edistetään maahanmuuttajien työllistymistä nopeutetussa aikataulussa. Tämä voi säästää yhteiskunnan varoja jopa 28 miljoona euroa.