Tradenomiksi nyt kokonaan verkko-opintoina

Ensimmäiset kokonaan verkko-opintoina tradenomiopintonsa suorittavat opiskelijat aloittivat Laurea-ammattikorkeakoulussa syyskuussa. Korkeakoulujen yhteishaussa erittäin suosituksi noussut opiskelumuoto on tarjolla tänä syksynä myös sosionomikoulutuksessa.

Tikkurilan kampuksella koettiin syyskuun alussa, kun opintonsa aloitti poikkeva 60 liiketalouden opiskelijan ryhmä. Tämä on nimittäin ainoa kerta koko lukukautena, kun heidän tarvitsee olla fyysisesti läsnä kampuksella, sillä he suorittavat tutkintonsa kokonaisuudessaan verkossa.

Kokoontumisia virtuaalisesti

Perinteiset seinien ympäröimät luokkatilat on korvattu sähköisella oppimisalustalla ja Adobe Connect -luennoilla. Käytävien puheensorina on siirretty WhatsAppiin tai Slack-alustalle.

"Keskustelu eri alustoilla on ollut jo nyt todella vilkasta. Olin todella yllättynyt, kun kutsuin opiskelijamme Slack-alustalle ja ensimmäiset liittyivät keskusteluun jo alle minuutissa", kuvailee liiketalouden lehtori Eija Lipasti opiskelijoiden innostusta.

Virtuaalisessa luokkahuoneessa pyritään kokoontumaan vähintään kerran viikossa. Opetustilanteet nauhoitetaan ja ne on mahdollista katsoa myös jälkeenpäin, mikäli opetustilanteeseen osallistuminen ei ole mahdollista.

Suosittu koulutus yhteishaussa

Keväällä haussa ollut asuinpaikasta riippumaton koulutus keräsi erittäin paljon kiinnostusta ja yhtä aloituspaikkaa kohden hakijoita oli yli 20. Yhteishaun suosituimmat koulutukset olivat kautta linjan ns. monimuotototeutuksia, mikä tarkoittaa sitä että opintoja voi suorittaa joustavasti esimerkiksi työn ohella hyödyntäen erilaisia verkko-opiskelun tekniikoita.

"Opiskelu ei ole enää fyysisten tilojen rajoittamaa, vaan oppimista tapahtuu kaikkialla ja kehittyneet verkko-oppimismenetelmät tarjoavat siihen oivat mahdollisuudet", Tikkurilan kampuksen johtaja Kati Komulainen kertoo monimuoto-opinnoista.

"Verkko-oppiminen lisää koulutusten saavuttavuutta koko Suomessa ja myös maan rajojen ulkopuolella ja sitä kautta se mahdollistaa erilaisissa elämäntilanteissa olevien osallistumisen, kun koulutusta ei ole sidottu fyysisiin tiloihin ja aikaan", hän jatkaa.

Tämän syksyn korkeakoulujen yhteishaussa kokonaan verkko-opintoina suoritettavia koulutuksia on Laureassa tarjolla kaksi. Liiketalouden koulutuksen lisäksi uutena vaihtoehtona on sosionomikoulutus.