Trädgårdsinstallationen Oasen

Amos Rex ägare Föreningen Konstsamfundet som fyller 80 år uppför en trädgårdsinstallation bestående av åttio växttorn på Glaspalatstorget.

Oasen pågår fram till den 6 september.

Med oasen vill Amos Rex ägare Föreningen Konstsamfundet som fyller 80 år ge människorna en grönskande träffpunkt mitt i staden och skapa tilltro till framtiden. Oasen som uppförs på Glaspalatstorget är Konstsamfundets hälsning till hela Helsingfors stad och alla dess människor.

Oasen består av åttio trästommar fyllda med över trettio olika örter, ätliga blommor och grönsaker. I växttornen växer bl.a. violer, chilifrukter, tomater, jordgubbar, persilja, salvia, lavendel, mynta och unga äppelträd. Träden hänvisar till Amos Andersons sommarställe Söderlångvik på Kimitoön, där man fortfarande odlar äpplen. När oasen monteras ner återvinns alla växter och allt byggnadsmaterial. Oasen är planerad av konstmuseet Amos Rex arkitekt Asmo Jaaksi, JKMM Arkkitehdit Oy.

Föreningen Konstsamfundets verkställande direktör Stefan Björkman: ”Oasen är ett utmärkt sätt att under denna exceptionella tid fira Konstsamfundets historia och föra in grönska till centrum av vår steniga stad och skapa en känsla av uppvaknande och kontinuitet. Liksom Amos Rex är Oasen inte högfärdig utan lätt för alla att uppleva.

Museichef Kai Kartio: ”Amos Rex avsåg från första början att torget skulle ingå som en central del av museet. Nu, två år efter att museet öppnades, har vi en chans att förverkliga idén i form av en installation.

Parallellt med Oasen fortsätter de unga konstnärernas utställning Generation 2020. Oasen pågår fram till den 6 september.

Amos Anderson grundade Föreningen Konstsamfundet år 1940 och föreskrev i sitt testamente föreningen till sin enda arvtagare. Konstsamfundet fullgör sin uppgift bl.a. genom att upprätthålla konstmuseet Amos Rex.

Oasen pågår fram till den 6 september.
Oasen. Bild: Koptercam / Amos Rex

Amos Rex är ett konstmuseum där det förflutna, nuet och framtiden sammanstrålar. Funkispärlan Glaspalatset och det nya museets utrymmen under dess böljande torg erbjuder 8 500 kvadratmeter yta för unika upplevelser både under och ovan jord och på Bio Rex vita duk. Amos Rex utställningsprogram sträcker sig från den senaste, ofta tekniskt experimentella samtidskonsten till 1900-talets modernism och forna kulturer.

Verk av den banbrytande videokonstnären Bill Viola visas på Amos Rex år23.9.2020 10:55:59 EESTTiedote

Amos Rex program för nästa år består av inhemsk samtidskonst och en omfattande utställning över videokonstnären Bill Violas verk. Separatutställningen är Violas första i Finland. Karoliina Hellbergs, Tero Kuitunens och Raimo Saarinens utställning Between us och bildkonstnären Raija Malkas och kompositören Kaija Saariahos utställning Blick skulle egentligen ordnas år 2020, men på grund av coronaviruset flyttas utställningarna till våren och sommaren 2021.

Amos Rex brings pioneering video artist Bill Viola to Finland in 202123.9.2020 10:52:10 EESTPress release

Amos Rex’s offerings next year include Finnish contemporary art and an extensive exhibition featuring video artist Bill Viola – his first solo show in Finland. Two exhibitions planned for 2020 have been rescheduled to the spring and summer of 2021 due to the Covid-19 pandemic: Between us by Karoliina Hellberg, Tero Kuitunen and Raimo Saarinen, as well as Blick by visual artist Raija Malka and composer Kaija Saariaho.

Amos Rex tuo 2021 Suomeen videotaiteen uranuurtajan Bill Violan23.9.2020 10:50:00 EESTTiedote

Amos Rexin ensi vuoden ohjelmisto koostuu kotimaisesta nykytaiteesta ja videotaiteilija Bill Violan laajasta näyttelystä. Kyseessä on Violan ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan johdosta vuodelle 2020 suunnitellut Karoliina Hellbergin, Tero Kuitusen ja Raimo Saarisen näyttely Between us sekä kuvataiteilija Raija Malkan ja säveltäjä Kaija Saariahon näyttely Blick siirtyvät kevääseen ja kesään 2021.

Egypt of Glory: Amos Rex and Kumu’s joint exhibition brings ancient treasures to Helsinki and Tallinn9.9.2020 09:27:20 EESTPress Invitation

What does ancient Egypt bring to mind today? Pyramids, sphinxes and the mum-my’s curse? In October 2020, Helsinki’s Amos Rex and Tallinn’s Kumu Art Muse-um unveil an unparalleled dual exhibition on the history of ancient Egypt. The Museo Egizio in Turin, Italy, has loaned the material on display and provided the story that accompanies it. The Museo Egizio has one of the world’s most important collections of ancient Egyptian art and culture outside of Egypt. The Amos Rex exhibition is open 9 Oct. 2020–21 Mar. 2021.

Egyptin loisto: Amos Rexin ja Kumun yhteisnäyttely tuo muinaisaarteet Helsinkiin ja Tallinnaan9.9.2020 09:27:01 EESTKutsu

Mitä nykyihmiselle tulee mieleen muinaisesta Egyptistä? Pyramidit, sfinksit ja muumioiden kirous? Lokakuussa 2020 Amos Rexissä ja Tallinnan Kumu-taidemuseossa avautuu ainutlaatuinen kaksoisnäyttely muinaisen Egyptin historiasta. Näyttelyn tarina on kirjoitettu Italian Torinossa sijaitsevassa Museo Egiziossa, josta myös näyttelyn esineistö on saatu lainaan. Museo Egizion kokoelma on yksi maailman tärkeimmistä muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelmista Egyptin ulkopuolella. Amos Rexin näyttely on esillä 9.10.2020–21.3.2021.

Egyptens prakt: Amos Rex och Kumu visar forntida skatter på gemensam utställning i Helsingfors och Tallinn9.9.2020 09:26:35 EESTKutsu

Vilka associationer får dagens människor av uttrycket ”det forna Egypten”? Pyr-amider, sfinxer och mumiernas förbannelser? I oktober 2020 öppnas en unik dub-belutställning om det forna Egyptens historia på Amos Rex och på konstmuseet Kumu i Tallinn. Utställningsberättelsen är skriven i Museo Egizio i Turin i Italien, som också har lånat ut föremålen på utställningen. Museo Egizio har en av de viktigaste samlingarna av forntida egyptisk konst och kultur utanför Egypten. Utställningen på Amos Rex pågår 9.10.2020–21.3.2021.