Translain uudistuksessa ei tule unohtaa nuoria

Kouluterveyskyselyssä on selvitetty nuorten sukupuolen kokemuksia, ja ne kertovat huolestuttavia tuloksia trans- ja muunsukupuolisten nuorten pahoinvoinnista. Transnuoret voivat psyykkisesti heikommin kuin enemmistöön kuuluvat. He ovat myös yksi haavoittuvimmista ryhmistä, johon kohdistuu vihamielistä suhtautumista. Sukupuolen vahvistaminen tukee nuorten hyvinvointia, se helpottaa transnuorten elämää ja vähentää syrjintää.

”Translain uudistuksessa ei tule unohtaa transnuoria ja -lapsia. Sukupuolen juridinen vahvistaminen tulee olla mahdollista myös alaikäisillä. Olemme tyytyväisiä siihen, että Oikeus olla -kansalaisaloite on kerännyt tarvittavan määrän allekirjoituksia ja tulee eduskunnan käsittelyyn. Kansalaisaloite tähtää sellaiseen translakiin, joka kunnioittaa lasten oikeuksia ja Suomea sitovia kansainvälisiä sopimuksia. Jokaisella meistä on oikeus olla oma itsensä” sanoo Demarinaisten 1. varapuheenjohtaja Emmi Lintonen.

Suomi on saanut huomautuksia ihmisoikeuksien määräaikaistarkastelussa transihmisten oikeuksien toteutumisesta. Lisäksi Suomi on selvästi muita Pohjoismaita jäljessä transihmisten ihmisoikeuksien toteutumisessa. Marinin hallitus on sitoutunut translain uudistamiseen ja tulee antamaan esityksensä eduskunnalle vuoden 2021 loppuun mennessä.

”Tulevassa translain uudistuksessa on huomioitava kokonaisvaltaisesti ihmisoikeudet ja lasten oikeudet. Tähän meitä myös kansainväliset ihmisoikeussopimukset sitovat. Alle 18-vuotiailla nuorilla tulee olla oikeus korjata juridinen sukupuolensa huoltajan suostumuksella ja lääketieteellisiin hoitoihin lääkärin kanssa tehdyllä päätöksellä. Sukupuolen juridinen korjaaminen tulee olla jatkossa ilmoitusasia. Näin uudistus takaa jokaiselle oikeuden omaan sukupuoleen ja sen tunnistamiseen oikeudellisesti. Nyt tehtävässä translain uudistamisessa tulee huomioida kokonaisuudessaan kaikkien transihmisten oikeudet” jatkaa Demarinaisten 2. varapuheenjohtaja Sari Melkko.

Neuvolapalvelut ovat keskeisiä perhepalveluita15.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Marinin hallituksen esitys perhevapaauudistuksesta on askel kohti tasa-arvoista vanhemmuutta ja se edistää huomattavasti erilaisten perheiden yhdenvertaisuutta. Uudistuksessa on otettu aiempaa paremmin huomioon myös isien asema ja isän mahdollisuus hoitaa lasta kotona. Tämä vahvistaa myös lapsen etua. On myös kiitettävää, miten uudistuksessa on nostettu esille perheiden monimuotoisuus, sekä erilaiset vanhemmaksi tulemisen muodot.

Kuntavaalien merkitys koronapandemian aikana25.4.2021 15:34:47 EEST | Tiedote

Tulevat kuntavaalit määrittelevät osaltaan maamme kunnallisen päätöksenteon yleiskuvaa seuraavan valtuustokauden eli neljän vuoden ajalle. Isot ja merkittävät kunnalliset ratkaisut erilaisine palveluverkkopäätöksineen vaikuttavat kuntalaisten palvelutasoon valtuustokausien ylikin. Yleensä lakkautetut palvelut ovat menetettyjä palveluita, joiden takaisinsaaminen on huomattavasti vaikeampi prosessi kuin palveluiden supistaminen tai kokonaan poistaminen.

Nyt on aika vahvistaa kestävää kasvua ja turvata sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit20.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Marinin hallitus kokoontuu huhtikuun 21.–22.päivä hallituskauden puoliväliriiheen, jossa linjataan hallituksen loppukauden keskeisiä talouspoliittisia päätöksiä. Koronaviruspandemia on vaikuttanut ennennäkemättömällä tavalla yhteiskuntaamme ja sen vaikutukset ovat moninaisia. Siksi on tärkeää, että pandemian jälkihoito toteutetaan huolellisesti ja inhimillisyys edellä. Jälleenrakennus vaatii vahvoja investointeja ja tukea julkiselle sektorille.

Viha ei kuulu vaaleihin12.2.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Vihapuhe kaventaa demokratiaa ja vähentää halukuutta osallistua päätöksentekoon. Oikeusministeriön Tiedolla vihaa -hankkeen mukaan joka kolmannes kuntapäättäjistä on ollut vihapuheen kohteena, ja kaksi kolmesta päättäjästä arvioi vihapuheen kasvaneen viime vuosina. Etenkin vaalien alla poliittisiin toimijoihin kohdistuva vihapuhe lisääntyy. Kevään kuntavaalit käydään poikkeuksellisissa olosuhteissa, kun koronaepidemia vaikuttaa kampanjointiin, äänestämiseen ja itse vaalien ilmapiirin.