Translain uudistuksessa ei tule unohtaa nuoria

Kouluterveyskyselyssä on selvitetty nuorten sukupuolen kokemuksia, ja ne kertovat huolestuttavia tuloksia trans- ja muunsukupuolisten nuorten pahoinvoinnista. Transnuoret voivat psyykkisesti heikommin kuin enemmistöön kuuluvat. He ovat myös yksi haavoittuvimmista ryhmistä, johon kohdistuu vihamielistä suhtautumista. Sukupuolen vahvistaminen tukee nuorten hyvinvointia, se helpottaa transnuorten elämää ja vähentää syrjintää.

”Translain uudistuksessa ei tule unohtaa transnuoria ja -lapsia. Sukupuolen juridinen vahvistaminen tulee olla mahdollista myös alaikäisillä. Olemme tyytyväisiä siihen, että Oikeus olla -kansalaisaloite on kerännyt tarvittavan määrän allekirjoituksia ja tulee eduskunnan käsittelyyn. Kansalaisaloite tähtää sellaiseen translakiin, joka kunnioittaa lasten oikeuksia ja Suomea sitovia kansainvälisiä sopimuksia. Jokaisella meistä on oikeus olla oma itsensä” sanoo Demarinaisten 1. varapuheenjohtaja Emmi Lintonen.

Suomi on saanut huomautuksia ihmisoikeuksien määräaikaistarkastelussa transihmisten oikeuksien toteutumisesta. Lisäksi Suomi on selvästi muita Pohjoismaita jäljessä transihmisten ihmisoikeuksien toteutumisessa. Marinin hallitus on sitoutunut translain uudistamiseen ja tulee antamaan esityksensä eduskunnalle vuoden 2021 loppuun mennessä.

”Tulevassa translain uudistuksessa on huomioitava kokonaisvaltaisesti ihmisoikeudet ja lasten oikeudet. Tähän meitä myös kansainväliset ihmisoikeussopimukset sitovat. Alle 18-vuotiailla nuorilla tulee olla oikeus korjata juridinen sukupuolensa huoltajan suostumuksella ja lääketieteellisiin hoitoihin lääkärin kanssa tehdyllä päätöksellä. Sukupuolen juridinen korjaaminen tulee olla jatkossa ilmoitusasia. Näin uudistus takaa jokaiselle oikeuden omaan sukupuoleen ja sen tunnistamiseen oikeudellisesti. Nyt tehtävässä translain uudistamisessa tulee huomioida kokonaisuudessaan kaikkien transihmisten oikeudet” jatkaa Demarinaisten 2. varapuheenjohtaja Sari Melkko.

Demarinaiset: Tyttöjen hyvinvointiin on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota20.9.2021 16:17:43 EEST | Tiedote

Viime perjantaina julkaistun THL:n kouluterveyskyselyn mukaan nuorten ja etenkin tyttöjen hyvinvointi on heikentynyt huomattavasti kuluneen kahden vuoden aikana. Kysely teetettiin peruskoulun yläluokilla ja toisen asteen opinnoissa opiskeleville nuorille kevään 2021 aikana. Vastauksista kävi ilmi että 30 prosenttia tytöistä kokee ahdistuneisuutta elämässään, tämä on kymmenen prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2019. Tämän lisäksi joka neljäs tytöistä kokee itsensä melko usein tai jatkuvasti yksinäiseksi.

Demarinaiset: Hoitovelka on maksettava takaisin - budjettiriihessä on löydettävä ratkaisuja sosiaali- ja terveydenhuollon tukemiseen6.9.2021 10:29:36 EEST | Tiedote

Marinin hallitus kokoontuu tällä viikolla budjettiriiheen neuvottelemaan vuoden 2022 budjetista. On keskeistä, että sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit turvataan, jotta koronan aiheuttama hoitovelka pystytään maksamaan takaisin. Hyvinvointivaltion on turvattava ihmisille hoitoon pääsy ja laadukkaat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut poikkeusajasta huolimatta.

Neuvolapalvelut ovat keskeisiä perhepalveluita15.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Marinin hallituksen esitys perhevapaauudistuksesta on askel kohti tasa-arvoista vanhemmuutta ja se edistää huomattavasti erilaisten perheiden yhdenvertaisuutta. Uudistuksessa on otettu aiempaa paremmin huomioon myös isien asema ja isän mahdollisuus hoitaa lasta kotona. Tämä vahvistaa myös lapsen etua. On myös kiitettävää, miten uudistuksessa on nostettu esille perheiden monimuotoisuus, sekä erilaiset vanhemmaksi tulemisen muodot.