Trots en blid vinter och en krävande marknadssituation höll Vasa Elektriskas resultat en god nivå

Den allmänna effektiveringen av användningen av energi förenat med milda vintermånader höll energiförbrukningen och elpriset på marknaden nere. Trots det var koncernens resultatnivå synnerligen bra. Enligt branschspecifika kundbelåtenhetsundersökningar hade Vasa Elektriska de nöjdaste kunderna.

Elhandel

Elanskaffningen utgjorde 1 702 gigawattimmar (GWh), vilket är 11 procent mindre än året innan, när försäljningen nådde upp till det rekordartade 1 909 GWh. En utdragen årsservice i ett flertal produktionsanläggningar utgjorde en delorsak till att mängden såld elenergi också minskade. Andelen utsläppsfri produktion i elanskaffningen steg till närmare 70 procent. Vindelens andel uppgick till 9 procent. Till följd av konkurrenssituationen sänktes priset på elenergi i början av juni.

Fjärrvärme

Den totala fjärrvärmeförsäljningen uppgick till 684 GWh, vilket motsvarar år 2016. Produktionen bestod till 99 % av samproducerad el och värme. Andelen stenkol i produktionen sjönk från ca 20 procent till så lite som fem procent. Således var fjärrvärmeproduktionen grönare än någonsin.

Vasa Elnät Ab

Sammanlagt överfördes 1 008 GWh el, vilket är cirka 1 procent mindre än året innan. Leveranssäkerheten var på en utmärkt nivå och den genomsnittliga avbrottstiden för kunderna uppgick till 37 (53) minuter. Orsaker till den höga leveranssäkerheten är beredskapen för reparationer av skador förorsakade av stormar samt en högre kablingsgrad (55 %) än i genomsnitt. Värdet på de sammanlagda nätinvesteringarna uppgick till 14,4 (10,6) miljoner euro.

Oy RAVERA Ab

År 2017 var det allt svårare att upprätthålla en lönsam entreprenadverksamhet och Oy RAVERA Ab gick på förlust. Den tuffa situationen på marknaden krävde att företagets verksamhet omorganiserades och anpassades, men effekterna av dessa åtgärder kommer att synas först år 2018.

***

- Med tanke på omständigheterna är jag rätt så nöjd, konstaterar koncernens verkställande direktör Hannu Linna.

- Det nya året har hunnit ge vid handen att ett uppsving är på kommande.

Dividend

Den 19 april beslöt bolagsstämman att som dividend utdelas 6 463 800,00 euro.

Styrelsens sammansättning

Miapetra Kumpula-Natri
Hannu Laaksonen
Marianne Munkki
Marko Nylund
Joakim Strand

Läs mer i koncernens årsberättelse 2017.

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

Kall vinter och sällsynt varm sommar påverkade energibolagets försäljning23.1.2019 08:00:00Tiedote

De låga temperaturerna i början av år 2018 övergick i en varm sommar, vilket också syns i energiförbrukningen. Medan uppvärmningsbehovet var större än normalt i början av året var förbrukningen mindre än normalt när sommaren kom tidigt. Totalförsäljningen av el ökade och en större andel såldes till elbörsen. Utvecklingen av elnätet fortsatte med investeringar i leveranssäkerheten.

120 fast bosatta kunder fortfarande utan el4.1.2019 14:19:47Tiedote

Skadorna som stormen Aapeli orsakade har reparerats också i dag fredag med hjälp av tilläggsresurser. Igår kl. 14 var antalet kunder utan el totalt cirka 3 340 inom Vasa Elnäts distributionsområde. I dag samma tid var antalet 1 900. Nya fel har uppstått såväl under torsdagen som fredagen. Vid reparationerna prioriteras den fasta bebyggelsen. Av dessa är fortfarande 120 utan el. Resten av de strömlösa är fritidsbostäder. Bolaget fortsätter att reparera samtliga stormskador under veckoslutet.

Reparationerna av elnätet framskrider - den fasta bosättningen torde få tillbaka elen idag torsdag3.1.2019 13:59:55Tiedote

Reparationerna inom Vasa Elnäts distributionsområde har framskridit under torsdagen. Bolaget har också haft hjälp av tilläggsresurser. På onsdagen kl. 14 var antalet kunder utan el cirka 6 900. Idag torsdag strax före kl. 14 uppgår antalet till cirka 3 340. Målet är att den fasta bosättningen ska få tillbaka elen ännu under loppet av torsdagen. Fritidsbostäderna kommer att få vänta på elen lite längre.

Reparationer av elnätet pågår – en del hushåll kan förbli utan el i flera dygn2.1.2019 14:43:23Tiedote

”Den värsta stormen någonsin på Vasa Elnäts distributionsområde.” Så beskriver driftchef Petter Södergran på Vasa Elnät situationen, som orsakade att mer än 14 000 kunder inom elnätsbolagets område var utan el när det var som värst. Reparationerna av elnätet fortsätter och fel åtgärdas så snabbt som möjligt. - För tillfället är nästan 6 900 kunder utan el. Vi uppskattar att en del av våra kunder kommer att vara utan el i upp till flera dygn.