Trygga roddfärder i sommar-Finland!

Semester- och stugperioden närmar sig och det är tid att kontrollera såväl stugans och fritidsutrustningens skick. I de tusen sjöarnas land är rodd speciellt i Insjöfinland en populär och rekommendabel fritidssysselsättning, men innan man beger sig ut på roddfärden är det skäl att försäkra sig om både båtens och utrustningens säkerhet.

Kontrollera båtens skick

Det är trevligt att ro och vid nästa varje insjöstugstrand finner man en roddbåt, med vilken man möjligen under årtionden rott både till näten och stuggrannarna.

Roddbåten tillbringar eventuellt flera vintrar ute och dens underhåll eller t.o.m. den årliga kontrollen kanske glöms bort i samband med den övriga stugbrådskan. Också för roddbåtens del lönar det sig inför säsongens inledning att kontroller (eller be ett proffs kolla), att inte skrovet, friborden, flyttankarna eller andra konstruktioner har skador och att de luftfyllda flyttankarna är täta och att kondensvattenpropparna sitter på plats.

En nyare roddbåt är stadigare, flyter bättre – och är tryggare

Glasfiberbåtarna är mycket långvariga, men under åren sliter användningen och förvaringen på båten, även om man inte omedelbart upptäcker det från utsidan. En gammal båt kan ha skador som inte i sig själv förhindrar båtens användning, men kan i farliga situationen t.ex. försvaga båtens flytförmåga.

”Även om glasfibern inte murknar på samma sätt som träbåtarna kan det i årtionden gammalt glasfiber finnas skador på kritiska punkter. Efter åratals användning då man dragit upp båten på stranden kan kölen ha slitits upp. Detta kan förorsaka läckage in i båten eller i flyttankarna. Också eventuella självgjorda förändringar kan äventyra båtens säkerhet”, berättar Max Johansson från Eurofins Expert Services (tid. VTT).

De nya föreskrifter och krav som införts under senare år har förbättrat båtarnas säkerhetsnivå. Fritidsbåtdirektivet, som trädde i kraft i juni 1988, har också förenhetligat kraven i EU-länderna. De nya roddbåtarna är enligt nutida bestämmelser alltid flytande och även sidostabiliteten är bättre än hos gamla 70-tals båtar.

”En dag får man dock tyvärr konstatera, att den gamla båtens brister nått den nivån, att det är tryggare att köpa en ny båt, varvid säkerhetsnivån uppfyller de nutida kraven”, funderar Johansson.

Utöver själva båten kontrollera också bänkarnas skick samt åror och klykor.

Bär alltid flytväst till sjöss

På tröskeln till den internationella flytvästdagen är det skäl att poängtera även vikten av att använda flytväst då man är till sjöss i båt.

Det händer sorligt många sjötrafikolyckor också med roddbåtar då båtfararna saknar flytväst. Även om flytvästarna inte är påbjudna enligt lag i roddbåt, är det bra att ta dem på sig alltid då man är ute till sjöss. Också barnen blir vana att alltid använda flytväst i båten då man lär dem det från första början och föregår med gott exempel.

Den internationella flytvästdagen infaller 15–16.6.2019

Då säkerhetsaspekterna är i skick är det lätt att njuta av upplevelserna till sjöss: rodd innebär god motion och är ett miljövänligt – och gratis – sätt att röra sig med hela familjen i naturen.

Trygg båtlivssommar!

Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.filöydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.

Uiva venenäyttely kasvoi koko perheen kesätapahtumaksi22.8.2019 13:19:15 EESTUutinen

Sunnuntaina päättyneen Helsingin Uivan venenäyttelyn kävijämäärä kasvoi edellisvuodesta peräti seitsemän prosenttia. Venerekisteröintien kasvu näkyi myös tyytyväisten näytteilleasettajien määrässä: mukana oli yli 155 näytteilleasettajaa ja yli 280 venettä. Nelipäiväinen tapahtuma on viime vuosina laajentunut perinteisestä venenäyttelystä koko perheen kesätapahtumaksi, johon tullaan viettämään aikaa perheen tai ystävien kanssa.

Flytande båtutställningen växte till hela familjens sommarevenemang22.8.2019 13:19:14 EESTUutinen

Helsingfors Flytande båtutställning avslutades i söndags och besökarantalet steg med hela sju procent jämfört med fjolåret. Tillväxten i båtregistreringarna syntes även i mängden nöjda utställare: drygt 155 utställare deltog och båtarnas antal översteg 280 stycken. Fyradagarsevenemanget har under de senaste åren utvidgats från en traditionell båtutställning till ett sommarevenemang för hela familjen, dit man kommer för att tillbringa tid med familjen och med vänner.

The Helsinki Boat-Afloat Show evolved into a summer event for the whole family22.8.2019 13:19:14 EESTUutinen

The Helsinki Boat-Afloat Show that ended on Sunday saw its attendance rise by seven per cent from the previous year. New boat registrations in Finland are on an upward trend, and the number of exhibitors at the event also reflected this: there were more than 155 exhibitors present with over 280 boats on display, and they were pleased with the show. Over the past years, the four-day event has expanded from a conventional boat show into a summer event for the entire family. People come there to spend time with family and friends.

Small motorboats driving boat sales in Finland15.8.2019 12:57:55 EESTPress release

The popularity of boating continues to grow in Finland. Early in the year, the number of new watercraft registrations in Finland increased by eight per cent over the previous year. Small motorboats provided most of the impetus, as their registrations were up by 14 per cent, a substantial increase. Their popularity goes to explain why small outboard-powered boats make up a majority of the altogether more than 280 boats exhibited at the Helsinki Boat-Afloat Show opening this Thursday. Finnish boat exports increased by almost 10 per cent over the corresponding period a year ago.

Pienet moottoriveneet vetävät venekauppaa15.8.2019 12:57:54 EESTTiedote

Veneilyn suosio jatkaa kasvuaan: alkuvuoden aikana vesikulkuneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat kahdeksan prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Nousua vetivät pienet moottoriveneet, joiden rekisteröinnit lisääntyivät peräti 14 prosenttia. Myös valtaosa torstaina aukeavan Helsingin Uivan venenäyttelyn yli 280 veneestä on suosittuja pieniä perämoottoriveneitä. Venevienti kasvoi lähes 10 % edellisvuoteen verrattuna.

De små motorbåtarna lyfter båthandeln15.8.2019 12:57:53 EESTTiedote

Båtlivets popularitet fortsätter att öka: under inledningen av året växte vattenfarkosternas nyregistreringar med åtta procent jämfört med året innan. De små motorbåtarna stod för lyftet, registreringen av dem ökade med hela 14 procent. Också största delen av de över 280 båtarna, som finns på Helsingfors flytande båtutställning som öppnar på torsdagen, utgörs av de populär små motorbåtarna. Båtexporten växte med nästan 10 % jämfört med fjolåret.