Tšekki vahvempi ratkaisuhetkillä – Suomella avaustappio nuorten MM-turnauksessa

Suomi koki U19-miesten MM-turnauksen toisessa ottelussaan tappion, kun ikäluokan hallitseva maailmanmestari Tšekki oli vahvempi maalein 7-5. Alkulohkon päätösottelussaan Suomi saa huomenna klo 14 vastaansa Puolan.

Avauserä kulki isoimmalta osaltaan Suomen hallinnassa, mutta maaleja teki Tšekki. Pietari Porttikivi kuittasi vielä matalalla laukauksella vastustajan avausosuman, mutta erän lopulla Tšekki osui nopeaan tahtiin kahdesti. Vartioineen pelaajan pudotettua mailansa sai Daniel Chatrny tilaa kiskaista johtomaalin, ja kohta sipaisi Simon Vavrousek keskeltä jo 3-1. Toinen erän oli puolestaan suomalaisten myös tilastoissa. Juho Seppälä harhautteli itsensä puolustuksen sisään sijoittamaan kavennuksen, ja Ville Heiska pommitti Luukas Hyvärisen poikkisyötöstä pelin tasoihin. Hyvärisellä oli vielä paikka nostaa Suomi rangaistuslaukauksesta jopa johtoon, mutta Tšekin vahti Adam Draslar ryösti kesken kaiken pallon suomalaisen lavasta yllättävällä pantteriloikalla.

Päätösjaksolla nähtiin Tšekin johtomaali, Amos Jäppisen tasoitus ja vuorostaan Joona Hokkasen johto-osuma, mutta viimeisenä juhli kuitenkin Tšekki. Se tuli ensin rinnalle, ja kuusi ja puoli minuuttia ennen loppua Jakub Mühlfait sai iskeä maalin edestä vapaasti voittomaaliksi jääneen 6–5-osuman. Dramatiikkaa riitti vielä loppusekunneille, kun Suomen laukaus kuudella viittä vastaan kimahti takaisin tolpasta Tšekille, joka viimeisteli loppunumerot tyhjään verkkoon.

IFF:n ottelukuviin

Salibandya, Frederikshavn, Tanska

U19-miesten MM-turnaus, alkusarjaa

Tšekki–Suomi 7-5 (3-1, 0-2, 4-2)

1. erä: 5.29 Martin Gattnar (Adam Zubek) 1-0 av, 7.14 Pietari Porttikivi (Teemu Karppanen) 1-1, 14.48 Daniel Chatrny (Jakub Bohuslavek) 2-1, 16.29 Simon Vavrousek (Filip Elias) 3-1.
2. erä: 21.50 Juho Seppälä (Miko Vaarimo) 3-2, 26.07 Ville Heiska (Luukas Hyvärinen) 3-3.
3. erä: 44.05 Bohuslavek (Vojtech Bilek) 4-3, 45.00 Amos Jäppinen (Väinö Mertaniemi) 4-4, 48.47 Joona Hokkanen (Porttikivi) 4-5, 49.35 Filip Elias (Chatrny) 5-5, 53.50 Jakub Mühlfait (Lukas Fukala) 6-5, 59.45 Ondrej Jankovsky 7-5 tm.

Adam Draslar Tšekki 11+9+10=30,
Teppo Liukkonen Suomi 3+5+7=15.

Jäähyt: Tšekki 2 min, Suomi 0 min.

Erotuomarit: Simon Broman ja Martin Matti, Ruotsi.

Yleisöä: 721.

Suomen parhaana palkittiin Pietari Porttikivi.

Jussi Ojala, viestintäjohtaja
jussi.ojala@salibandy.fi