Tubetatonnivoittaja sijoittaa vielä komeampiin videoihin

#Tubetatonni-kisan voittaja on 17-vuotias Emil Kaskikallio Vantaalta. Kaskikallion videolla käytiin läpi sitä, mistä nuoren miehen tulot ovat peräisin ja mihin varoja uppoaa. Eniten rahaa upposi herkkuihin ja mopon ylläpitoon. Voittorahat Kaskikallio aikoo säästää ja sijoittaa osan paremman videoeditointikoneen hankintaan.

Vantaan Vaskivuoren lukiossa medialinjalla opiskeleva Kaskikallio kertoo voittajavideon suunnitteluun uponneen aikaa pari viikkoa.

”Tein ensin yhden version, jonka kuitenkin hylkäsin. Otin mukaan enemmän eri kuvauspaikkoja”, Kaskikallio kertoo. ”Lähdin tekemään vähän erilaista työtä kuin monet muut kilpailuun tulleet työt. Otin mukaan enemmän visuaalista sisältöä ja lisäsin myös vähän huumoria – en kyllä silti arvannut, että voitto irtoaa!”

Voittaja ratkesi kolmen esiraadin valitseman kilpailutyön välillä. Eniten peukkuja Youtubessa saanut video voitti pääpalkinnon. Kaskikallion video keräsi noin 450 peukkua finaalitrion muiden osanottajien jäädessä reiluun 250:een ja sataan peukkuun. Kaksi muuta voittajaäänestyksessä ollutta vloggaajaa palkitaan Helsingin Sanomien lukuoikeuksilla. Muut finalistityöt näet täältä. Kilpailuun tuli yhteensä noin neljäkymmentä kilpailutyötä – videot on nähtävissä osoitteessa tubetatonni.fi.

Voittaja palkitaan perjantaina aamupäivällä lukiolaisten Talousguru-kilpailun finaalin yhteydessä. Finaalia voi seurata suoranaYoutubesta klo 9.15 alkaen.

#Tubetatonni-kisaa järjestävät Finanssiala ry:n lisäksi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta sekä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry. Kisaa on tukenut myös Taloustoimittajat ry.

Emil Kaskikallion voittajavideo

Vakuutuspetoksia tehtaillaan arviolta 30 miljoonan euron edestä18.7.2018 16:02Tiedote

Vakuutuspetoksissa tekotapojen kirjo on suuri: silmälaseista tuhopolttojen kautta valekuolleisiin. Vahinkoja lavastetaan, tehdään tahallaan tai liioitellaan. Kun vahinkoilmoitukseen liittyy petosepäily tai muuta merkittävää epäselvyyttä, vahinkokäsittelyyn tulevat usein mukaan vakuutustutkijat, kansanomaisemmin vakuutusetsivät. Viime vuonna vakuutustutkijoiden työn tuloksena epäselviä vahinkoilmoituksia paljastui arviolta 30 miljoonan euron edestä. Osa näistä oli petoksia, osassa vaadittua korvausta alennettiin tai se evättiin kokonaan. Mikäli nämä epäselvät vahingot olisi korvattu, koko summa olisi tullut rehellisten vakuutuksenottajien maksettavaksi.