Tuemme SASKin työtä naisten aseman parantamiseksi

Akavan Erityisalat on mukana Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin hankeyhteistyössä kotiapulaisten oikeuksien parantamiseksi.

37-vuotias Novelita kertoo: "Työnantajani muutti perheineen Qatariin ja he halusivat minut mukaansa vahtimaan lasta. Qatarissa he veivät puolet palkastani, ja jouduin maksamaan lennot ja viisumin itse. Sain vain yhden aterian päivässä ja nukuin pienessä huoneessa kymmenen muun apulaisen kanssa. Kun halusin palata takaisin kotiin Filippiineille, he kieltäytyivät maksamasta paluulentoani. Kahden vuoden jälkeen pääsin takaisin ja sain paremman työpaikan. Kun en ole töissä, keskityn tukemaan kanssasisariani. Kotiapulaiset ansaitsevat kunnioitusta ja tasa-arvoisen kohteluun.” Kuva: kotiorjat.fi

Kansainvälisen työjärjestö ILOn arvion mukaan kotiapulaisia on noin 53 miljoonaa, ja heistä suurin osa on nuoria, kouluttamattomia naisia. Kotiapulaiset ovat yksi haavoittuvimmista työntekijäryhmistä. Työtä tehdään työnantajan kotona, muiden katseiden tavoittamattomissa, ja monissa maissa kotiapulaisia ei nähdä työntekijöinä, eikä heillä siten ole oikeuksiakaan.

SASKin kotiapulaistyöhön liittyvät hankkeet, joissa Akavan Erityisalat on mukana, keskittyvät Indonesiaan ja Filippiineille.

- Akavan Erityisalojen jäsenistöstä yli 80 % on naisia. Naisten aseman parantamiseen tähtääviin hankkeisiin lähteminen oli luontevaa, sanoo Akavan Erityisalojen järjestöasiantuntija Amalia Ojanen.

- Arkityöhömme kuuluu työelämän kehittäminen oikeudenmukaiseksi kaikille. Ammattiyhdistysliikkeen periaatteeseen kuuluu, että ketään ei jätetä yksin. On tärkeää olla periaatteelle uskollinen ja toimia arvojemme mukaan niin kotimaassa kuin maailmalla.

SASK tekee arvokasta työtä, jonka tavoitteisiin eli köyhyyden ja eriarvoisuuden poistamiseen ammattiliiton on helppo sitoutua. Kestävin keino näiden tavoitteiden saavuttamiseksi on ihmisarvoinen työ, josta saa elämiseen riittävää palkkaa.

- Parhaiten työoloja sekä työntekijän asemaa pystyy valvomaan ammattiliitto. Ammattiliittojen avulla työntekijät pystyvät yhdessä vaikuttamaan yhteiskuntaansa laajemminkin, esimerkiksi työlainsäädännön ja sosiaaliturvan parantamiseen, Ojanen sanoo.

Indonesiassa SASK tukee kotiapulaisten oikeuksia, johtajakoulutusta sekä vaikuttamistyötä. Filippiineillä tavoitteena on vahvistaa vuonna 2015 perustetun kotiapulaisten järjestön UNITEDin asemaa ammattiliittona, jotta kotiapulaiset pystyvät kouluttautumaan sekä taistelemaan oikeuksistaan ryhmänä. Vaikuttamistyöllä pyritään tehostamaan kotiapulaisten oikeuksien kannalta keskeisen lainsäädännön toteutumista kunta- ja kylätasolla sekä saamaan tukea kollektiiviseen neuvottelutoimintaan yhteistyössä paikallistason viranomaisten kanssa.

Lisätietoja kotiapulaisten oloista sekä työstä heidän oikeuksiensa parantamiseksi: http://www.kotiorjat.fi/ Kampanjan sometunniste on #kotiorjat.

SASK ry tukee heikossa asemassa olevia työntekijöitä kehittyvissä maissa. Akavan Erityisalat on ollut SASKin jäsen vuodesta 2014.

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esimiestehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 23  jäsenyhdistystä.

Akavan Erityisalat: Vuosilomauudistuksessa parantamisen varaa4.7.2018 13:27Tiedote

Maan hallitus esittää vuosilomalain uudistamista. Akavan Erityisalojen mukaan ehdotuksessa on kuitenkin puutteita ja ristiriitoja vuosilomia koskevan EU-oikeuden kanssa. Ensimmäinen niistä koskee toimeksiantajistaan riippuvaisia itsensätyöllistäjiä ja freelancereita; heidän lomaoikeutensa sivuutetaan ehdotuksessa. Lisäksi jatkossa pitkään sairauslomalla ja kuntoutuksessa oleville annetaan oikeus ”palkallisilla lisäpäivillä” neljän viikon vapaaseen täyden lomanmääräytymisvuoden ajalta. Kyseessä ei ole EU:n edellyttämä vuosiloma.