Tuhat kiinteistöä testaa jätteiden lajittelua monilokeroastiaan

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY valmistelee kokeilua, jossa testataan jätteiden keräämistä monilokeroisilla jäteastioilla. Monilokerokeräyksen tavoitteena on parantaa asukkaiden lajittelumahdollisuuksia ja näin saada enemmän arvokkaita materiaaleja hyödynnettäväksi. Monilokerokeräys alkaa toukokuussa 2019 valituilla kiinteistöillä Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla.

Monilokerokeräyksessä monilokeroinen jäteastia korvaa perinteisen sekajäteastian. Uuteen jäteastiaan voi laittaa neljää eri jätelajia: sekajätettä, muovipakkauksia, biojätettä ja pienmetallia. Jäteastian lokerot tyhjennetään yhdellä kertaa monilokeroisen jäteauton vastaaviin kammioihin.

- Tavoitteenamme on parantaa lajittelumahdollisuuksia pientaloissa. Tuomme kotiovelle uudenlaisen kierrätyspalvelun, jonka avulla voimme pienentää sekajätteen määrää ja parantaa jätteiden kierrätysastetta, kertoo HSY:n logistiikkasuunnittelija Aino Kinnunen.

Kokeiluun osallistuu tiiviitä pientalovaltaisia alueita, jotka soveltuvat parhaiten monilokerokeräykseen.

- Kutsuimme viime keväänä 19 000 pientaloa ja -rivitaloa kokeiluun, ja vapaaehtoiseksi ilmoittautui melkein 1 900 innokasta lajittelijaa. Valitsimme kokeiluun mukaan tuhat kiinteistöä alueilta, joilta ilmoittautui eniten vapaaehtoisia, Kinnunen jatkaa.

Monilokerokeräys alkaa kokeiluun osallistuvilla kiinteistöillä toukokuussa 2019 ja jatkuu kokeiluna kevääseen 2021 saakka. Kokeilun tulosten perusteella HSY päättää monilokeropalvelun mahdollisesta jatkamisesta ja laajentamisesta pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella.

HSY kokeilee myös vaarallisten jätteiden keräystä pientaloissa

HSY aloittaa kevään 2019 aikana myös vaarallisen jätteen keräyskokeilun. HSY toimittaa kokeiluun osallistuvien kotiin kannellisen laatikon, joka käydään tyhjentämässä noin puolen vuoden välein. Laatikkoon voi laittaa kodin vaarallista jätettä kuten maalijätettä, kodin kemikaalijätettä ja aerosol-pulloja.

Vaarallinen jäte on käytöstä poistettu esine tai aine, joka voi aiheuttaa erityistä vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle. Sen vuoksi on tärkeää lajitella vaarallinen jäte erilleen muusta jätteestä. Vaarallisen jätteen keräys suoraan kotoa säästää asukkaan aikaa ja vaivaa, kun lajiteltua jätettä ei tarvitse viedä muualle. Vaarallisen jätteen kerääminen ilman välivarastointia keräyskonteissa lisää myös keräyksen turvallisuutta.

HSY tarjoaa vaarallisen jätteen keräyspalvelua testattavaksi viidellesadalle monilokerokeräyksen kokeiluun ilmoittautuneista, joita ei valittu monilokerokokeiluun. Kokeilu on osallistujille maksuton.

Yhteyshenkilöt

Monilokerokeräyksen kokeilu: Logistiikkasuunnittelija Aino Kinnunen, aino.kinnunen@hsy.fi, puh. 046 921 2324

Vaarallisen jätteen keräyskokeilu: Toimintovastaava Maarit Kiviranta, maarit.kiviranta@hsy.fi, puh. 040 833 3254

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi