Tuhat kiinteistöä testaa jätteiden lajittelua monilokeroastiaan

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY valmistelee kokeilua, jossa testataan jätteiden keräämistä monilokeroisilla jäteastioilla. Monilokerokeräyksen tavoitteena on parantaa asukkaiden lajittelumahdollisuuksia ja näin saada enemmän arvokkaita materiaaleja hyödynnettäväksi. Monilokerokeräys alkaa toukokuussa 2019 valituilla kiinteistöillä Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla.

Monilokerokeräyksessä monilokeroinen jäteastia korvaa perinteisen sekajäteastian. Uuteen jäteastiaan voi laittaa neljää eri jätelajia: sekajätettä, muovipakkauksia, biojätettä ja pienmetallia. Jäteastian lokerot tyhjennetään yhdellä kertaa monilokeroisen jäteauton vastaaviin kammioihin.

- Tavoitteenamme on parantaa lajittelumahdollisuuksia pientaloissa. Tuomme kotiovelle uudenlaisen kierrätyspalvelun, jonka avulla voimme pienentää sekajätteen määrää ja parantaa jätteiden kierrätysastetta, kertoo HSY:n logistiikkasuunnittelija Aino Kinnunen.

Kokeiluun osallistuu tiiviitä pientalovaltaisia alueita, jotka soveltuvat parhaiten monilokerokeräykseen.

- Kutsuimme viime keväänä 19 000 pientaloa ja -rivitaloa kokeiluun, ja vapaaehtoiseksi ilmoittautui melkein 1 900 innokasta lajittelijaa. Valitsimme kokeiluun mukaan tuhat kiinteistöä alueilta, joilta ilmoittautui eniten vapaaehtoisia, Kinnunen jatkaa.

Monilokerokeräys alkaa kokeiluun osallistuvilla kiinteistöillä toukokuussa 2019 ja jatkuu kokeiluna kevääseen 2021 saakka. Kokeilun tulosten perusteella HSY päättää monilokeropalvelun mahdollisesta jatkamisesta ja laajentamisesta pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella.

HSY kokeilee myös vaarallisten jätteiden keräystä pientaloissa

HSY aloittaa kevään 2019 aikana myös vaarallisen jätteen keräyskokeilun. HSY toimittaa kokeiluun osallistuvien kotiin kannellisen laatikon, joka käydään tyhjentämässä noin puolen vuoden välein. Laatikkoon voi laittaa kodin vaarallista jätettä kuten maalijätettä, kodin kemikaalijätettä ja aerosol-pulloja.

Vaarallinen jäte on käytöstä poistettu esine tai aine, joka voi aiheuttaa erityistä vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle. Sen vuoksi on tärkeää lajitella vaarallinen jäte erilleen muusta jätteestä. Vaarallisen jätteen keräys suoraan kotoa säästää asukkaan aikaa ja vaivaa, kun lajiteltua jätettä ei tarvitse viedä muualle. Vaarallisen jätteen kerääminen ilman välivarastointia keräyskonteissa lisää myös keräyksen turvallisuutta.

HSY tarjoaa vaarallisen jätteen keräyspalvelua testattavaksi viidellesadalle monilokerokeräyksen kokeiluun ilmoittautuneista, joita ei valittu monilokerokokeiluun. Kokeilu on osallistujille maksuton.

Yhteyshenkilöt

Monilokerokeräyksen kokeilu: Logistiikkasuunnittelija Aino Kinnunen, aino.kinnunen@hsy.fi, puh. 046 921 2324

Vaarallisen jätteen keräyskokeilu: Toimintovastaava Maarit Kiviranta, maarit.kiviranta@hsy.fi, puh. 040 833 3254

HSY:n hallituksen kokouksen ja yhtymäkokouksen päätökset 16.11.201816.11.2018 11:14Tiedote

Hallitus päätti muun muassa hyväksyä Kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun käynnistämisen sekä tarkistaa Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden toteutussuunnittelun enimmäishintaa. Hallitus päätti biojätteiden ja kartonkipakkausten kilpailutuksesta vuosille 2019–2027 seuraavasti: - biojätteiden keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijaksi Kirkkonummelle, Espooseen, Länsi-Vantaalle ja Länsi-Helsinkiin valittiin Remeo Oy - biojätteiden keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijaksi Itä-Vantaalle valittiin Lassila & Tikanoja Oyj - kartonkipakkausten keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijaksi Länsi-Helsinkiin valittiin Urbaser Oy. Yhtymäkokous päätti muun muassa hyväksyä seuraavat asiat: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028 Yhtymäkokous päätti myös hyväksyä Pitkäkosken kapasiteetinnoston ja perusparannuksen hankesuunnitel

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta ja yhtymäkokouksesta 16.11.201813.11.2018 15:51Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous ja yhtymäkokous pidetään perjantaina 16.11.2018. Kokouksien esityslistat ovat nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun käynnistämisen hyväksymisestä sekä Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden toteutussuunnittelun enimmäishinnan korotuksesta. Hallitus päättää myös biojätteiden ja kartonkipakkausten kuljetusurakoitsijoiden valinnasta Espooseen, Vantaalle ja Länsi-Helsinkiin vuosina 2019–2027. Yhtymäkokous päättää muun muassa seuraavien asioiden hyväksymisestä: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Yhtymäkokous päättää myös Pitkäkosken kapasiteetinnoston ja perusparannuksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jä

Polttopuiden hankinta helpottuu ja päästöt vähenevät – Kuivaa asiaa -hanke paneutuu oikeaoppiseen ja tehokkaaseen polttopuun käyttöön25.10.2018 10:52Tiedote

TTS Työtehoseuran, HSY:n ja Turun kaupungin yhteisessä Kuivaa asiaa- hankkeessa kehitetään asukkaille uusia polttopuupalveluita ja annetaan vinkkejä oikeaoppiseen säilytykseen ja polttoon. Tavoitteena on tehostaa polttopuun käyttöä ja vähentää poltosta aiheutuvia hiukkaspäästöjä ja parantaa siten pientaloalueiden ilmanlaatua.