Tuhat koululaista opettelee ekologisia elämäntapoja musiikkiteatterin avulla

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tarjoaa Finlandia-talossa perjantaina 4.5. koululaisille kolme maksutonta esitystä musiikkinäytelmästä Lajitellut laulut ja säästetyt sävelet. Näytökset varattiin täyteen nopeasti.

HSY tarjoaa Lajitellut laulut ja säästetyt sävelet -musiikkinäytelmän koululaisille.

Musiikkinäytelmä on Janne Viitamäen säveltämä ja kirjoittama. Se kertoo reippaasta Jani-pojasta, joka tapaa ”kotitontun”. Uuden tuttavuuden myötä Jani oppii, miten tärkeää jätteiden lajittelu ja kierrättäminen sekä energian säästäminen on. Esityksen aikana myös lapset ohjaavat toimimaan oikein.

- Järjestimme näytökset viime vuonna ensimmäistä kertaa ja saimme todella positiivista palautetta sekä lapsilta että opettajilta. Lapset seurasivat esitystä keskittyneesti ja osasivat lajitella todella hyvin, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto ilahtuneena.

HSY tukee oppilaitosten ja päivähoidon ympäristökasvatusta Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa ja Kirkkonummella tarjoamalla esimerkiksi oppitunteja ja opetustuokioita. Maksuttoman ympäristökasvatuksen aiheita ovat muun muassa jätteen määrän vähentäminen, lajittelu, kohtuulliset kulutusvalinnat sekä vesihuoltoon ja lähivesiin tutustuminen. Ympäristökasvatus tavoittaa vuosittain noin 30 000 lasta ja nuorta.

Tapahtumatoteutuksessa on mukana Finlandia-talo ja Lyyti Oy. Finlandia-talo noudattaa toiminnassaan kestävän kehityksen mukaista ISO 14001 ympäristösertifikaattia ja on panostanut energiatehokkuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Lyyti Oy tarjoaa ilmoittautumisjärjestelmän.

Ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, puh. 040 705 5863, paivi.vaisto@hsy.fi

Finlandia-talo Oy:n tapahtumakoordinaattori Lotta Valtasaari, puh. 09 402 4429, lotta.valtasaari@finlandiatalo.fi

Traileri esityksestä YouTubessa https://www.youtube.com/watch?v=1Mh8DM3AfYM&feature=youtu.be

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi