Tuhat koululaista opettelee ekologisia elämäntapoja musiikkiteatterin avulla

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tarjoaa Finlandia-talossa perjantaina 4.5. koululaisille kolme maksutonta esitystä musiikkinäytelmästä Lajitellut laulut ja säästetyt sävelet. Näytökset varattiin täyteen nopeasti.

HSY tarjoaa Lajitellut laulut ja säästetyt sävelet -musiikkinäytelmän koululaisille.

Musiikkinäytelmä on Janne Viitamäen säveltämä ja kirjoittama. Se kertoo reippaasta Jani-pojasta, joka tapaa ”kotitontun”. Uuden tuttavuuden myötä Jani oppii, miten tärkeää jätteiden lajittelu ja kierrättäminen sekä energian säästäminen on. Esityksen aikana myös lapset ohjaavat toimimaan oikein.

- Järjestimme näytökset viime vuonna ensimmäistä kertaa ja saimme todella positiivista palautetta sekä lapsilta että opettajilta. Lapset seurasivat esitystä keskittyneesti ja osasivat lajitella todella hyvin, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto ilahtuneena.

HSY tukee oppilaitosten ja päivähoidon ympäristökasvatusta Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa ja Kirkkonummella tarjoamalla esimerkiksi oppitunteja ja opetustuokioita. Maksuttoman ympäristökasvatuksen aiheita ovat muun muassa jätteen määrän vähentäminen, lajittelu, kohtuulliset kulutusvalinnat sekä vesihuoltoon ja lähivesiin tutustuminen. Ympäristökasvatus tavoittaa vuosittain noin 30 000 lasta ja nuorta.

Tapahtumatoteutuksessa on mukana Finlandia-talo ja Lyyti Oy. Finlandia-talo noudattaa toiminnassaan kestävän kehityksen mukaista ISO 14001 ympäristösertifikaattia ja on panostanut energiatehokkuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Lyyti Oy tarjoaa ilmoittautumisjärjestelmän.

Ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, puh. 040 705 5863, paivi.vaisto@hsy.fi

Finlandia-talo Oy:n tapahtumakoordinaattori Lotta Valtasaari, puh. 09 402 4429, lotta.valtasaari@finlandiatalo.fi

Traileri esityksestä YouTubessa https://www.youtube.com/watch?v=1Mh8DM3AfYM&feature=youtu.be

HSY:n hallituksen kokous 17.8.201817.8.2018 11:43Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 17.8.2018 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen yleissuunnitelman vuosille 2018-2022 ja valita Pohjois-Espoon ja Kauniaisten sekajätteiden keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijoiksi Lassila & Tikanoja Oyj:n sekä Remeo Oy:n. Hallitus päätti myös antaa lausunnon lakiluonnokseen jätelain muuttamisesta. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.6.2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella lausunnosta luonnokseen jätelain muuttamisesta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.8.201814.8.2018 14:45Tiedote

Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen yleissuunnitelman 2018-2022 hyväksymisestä ja sekajätteiden keräyksen ja kuljetuksen hankinnasta Pohjois-Espooseen ja Kauniaisiin. Hallitus päättää myös lausunnosta lakiluonnokseen jätelain muuttamisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.6.2018. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.8.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoiston häiriö helpottumassa – typpi poistuu jo lähes 80-prosenttisesti6.8.2018 16:19Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamossa kaksi viikkoa jatkunut biologisen typenpoiston häiriö jatkuu yhä. Typenpoisto on kuitenkin saavuttamassa 80 % tason, joka on Viikinmäen jätevedenpuhdistamon ympäristöluvan mukainen vaatimus. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto palautuvat päivä päivältä. Normaalitilassa typenpoisto on yli 90 %, johon päästäneen tämän viikon aikana. Häiriötilanne käynnistyi maanantaina 23.7.2018 noin klo 03.00 ja sen selvittäminen aloitettiin välittömästi. Häiriön arvioidaan johtuvan tuntemattomasta teollisuuden kemikaalipäästöstä, joka on tappanut typenpoistosta vastaavia nitrifikaatiobakteereita. Prosessi toipuu sitä mukaa kun bakteerit lisääntyvät. Häiriöstä johtuen typpikuorma vesistöön kasvoi huomattavasti. Jätevedenpuhdistamon muu biologinen puhdistusprosessi toimii kuitenkin normaalisti, kuten myös kemiallinen fosforinpoisto. Muita vaikutuksia typpikuorman kasvun lisäksi ei arvioida olevan. Varsinaisen häiriötilanteen voi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoisto normalisoitumassa hiljalleen1.8.2018 16:12Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamon biologisen typenpoiston vakava häiriö jatkuu ja typenpoistoteho on edelleen merkittävästi tavallista heikompi. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto ovat kuitenkin elpymässä hiljalleen. Typenpoistoaste on tänään keskiviikkona 45 % ja se paranee päivä päivältä nitrifikaation elpyessä. Häiriön aikana typenpoistoaste oli matalimmillaan vain 20 %, kun se Viikinmäessä on normaalitilassa yli 90 %.