Tuhat koululaista opettelee ekologisia elämäntapoja musiikkiteatterin avulla

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tarjoaa Finlandia-talossa perjantaina 4.5. koululaisille kolme maksutonta esitystä musiikkinäytelmästä Lajitellut laulut ja säästetyt sävelet. Näytökset varattiin täyteen nopeasti.

HSY tarjoaa Lajitellut laulut ja säästetyt sävelet -musiikkinäytelmän koululaisille.

Musiikkinäytelmä on Janne Viitamäen säveltämä ja kirjoittama. Se kertoo reippaasta Jani-pojasta, joka tapaa ”kotitontun”. Uuden tuttavuuden myötä Jani oppii, miten tärkeää jätteiden lajittelu ja kierrättäminen sekä energian säästäminen on. Esityksen aikana myös lapset ohjaavat toimimaan oikein.

- Järjestimme näytökset viime vuonna ensimmäistä kertaa ja saimme todella positiivista palautetta sekä lapsilta että opettajilta. Lapset seurasivat esitystä keskittyneesti ja osasivat lajitella todella hyvin, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto ilahtuneena.

HSY tukee oppilaitosten ja päivähoidon ympäristökasvatusta Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa ja Kirkkonummella tarjoamalla esimerkiksi oppitunteja ja opetustuokioita. Maksuttoman ympäristökasvatuksen aiheita ovat muun muassa jätteen määrän vähentäminen, lajittelu, kohtuulliset kulutusvalinnat sekä vesihuoltoon ja lähivesiin tutustuminen. Ympäristökasvatus tavoittaa vuosittain noin 30 000 lasta ja nuorta.

Tapahtumatoteutuksessa on mukana Finlandia-talo ja Lyyti Oy. Finlandia-talo noudattaa toiminnassaan kestävän kehityksen mukaista ISO 14001 ympäristösertifikaattia ja on panostanut energiatehokkuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Lyyti Oy tarjoaa ilmoittautumisjärjestelmän.

Ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, puh. 040 705 5863, paivi.vaisto@hsy.fi

Finlandia-talo Oy:n tapahtumakoordinaattori Lotta Valtasaari, puh. 09 402 4429, lotta.valtasaari@finlandiatalo.fi

Traileri esityksestä YouTubessa https://www.youtube.com/watch?v=1Mh8DM3AfYM&feature=youtu.be

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä