Tukilakoista ja lakoista aiheutumassa lähes sadan miljoonan euron menetykset metsäteollisuudessa

Posti-kiistaan liittyvät kuljetusalan tukilakot sekä Teollisuusliiton ilmoittama kolmipäiväinen lakko mekaanisessa metsäteollisuudessa aiheuttavat vakavaa haittaa metsäteollisuudelle. Taloudelliset menetykset voivat nousta lähiviikkoina jopa sataan miljoonaan euroon.

Auto- ja kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n tänään ilmoittamat tukilakkojen laajennukset pysäyttävät pahimmillaan satamat kahdeksi päiväksi torstaiaamusta. Metsäteollisuuden kuljetuksia haittaavat myös mm. Merimies-Unionin tukitoimet Posti-kiistassa.

Töiden lakkaaminen satamissa tietää metsäteollisuudessa arviolta 33 miljoonan vientitulojen menetystä lakkopäivältä. Torstaista alkavien AKT:n tukilakkojen aiheuttamat menetykset nousevat arviolta ainakin 66 miljoonaan euroon.

–Lisäksi yrityksille on jo syntynyt kustannuksia esimerkiksi vaihtoehtoisista reitityksistä, varastoaikojen kasvamisesta ja asiakasvalituksista. Pahimmillaan kuljetusongelmat voivat johtaa myös tuotannon pysähdytyksiin, mistä aiheutuisi vielä enemmän haittaa, Metsäteollisuus ry:n logistiikkapäällikkö Outi Nietola sanoo.

Teollisuusliiton mekaaniseen metsäteollisuuteen kohdistama lakko haittaa näillä näkymin kolmen päivän ajan tuotantoa sahoilla ja vaneritehtailla 9.–11. joulukuuta. Yhden työpäivän viennin arvo lakon kohteeksi joutuneessa mekaanisessa metsäteollisuudessa on noin 10 miljoonaa euroa, joten menetykset kolmelta lakkopäivältä nousevat 30 miljoonaan euroon.

Arviot tukilakkojen ja lakkojen menetyksistä metsäteollisuudessa perustuvat aiemmissa vastaavissa lakkotilanteissa syntyneihin menetyksiin. Lakkojen kokonaisvaikutus metsäteollisuuden globaaliin kilpailukykyyn voi nousta huomattavasti korkeammaksi.

–Lakkoilusta aiheutuu vakavaa välitöntä haittaa, mutta myös pidempiaikaista mainehaittaa, joka karkottaa asiakkaita. Metsäteollisuuden kansainvälinen kilpailukyky kärsii, kun laskevassa talous- ja suhdannetilanteessa sitä pitäisi kaikin keinoin pyrkiä parantamaan, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén sanoo.

Lisätiedot:

Työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, p. 040 746 3687

Logistiikkapäällikkö Outi Nietola, p. 040 194 4776

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Metsäteollisuuden ilmastotiekartta arvioi myös toimialan laajat ilmastohyödyt – Metsäteollisuudella kokoaan merkittävämpi rooli ilmastonmuutoksen hidastamisessa17.6.2020 08:21:19 EESTTiedote

Ilmastotiekartan mukaan metsäteollisuuden tehtaat voidaan muuttaa lähivuosikymmeninä lähes fossiilittomiksi ja puupohjaisista tuotteista voidaan saada enenevässä määrin ilmastohyötyjä ilman, että metsävarat supistuvat. Samalla metsäteollisuuden tuotannon arvonlisää voidaan kasvattaa, mikä säteilee myös taloushyötyjä koko yhteiskuntaan.

Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta nyt ja tulevaisuudessa – tuotteista yli 16 miljoonan tonnin globaali ilmastohyöty vuosittain9.6.2020 08:19:41 EESTTiedote

Suomalainen metsäteollisuus tuottaa mittavan globaalin ilmastohyödyn, kun uusiutuvasta puusta valmistetut tuotteet korvaavat fossiilisia päästöjä runsaasti aiheuttavia tuotteita, tehtaat irtautuvat fossiilisista päästöistä ja metsien kasvua kiihdytetään. Metsäteollisuuden ilmastotiekartta julkistetaan kokonaisuudessaan keskiviikkona 17.6.2020.

EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille20.5.2020 15:40:15 EESTTiedote

Euroopan komissio on tänään julkaissut EU-laajuisen biodiversiteettistrategian. Strategiassa esitetään muun muassa merkittävää lisäystä suojelualueiden pinta-aloihin sekä heikentyneiden elinympäristöjen laillisesti sitovaa ennallistamistavoitetta. Ehdotetuissa toimenpiteissä ei ole huomioitu jäsenmaiden erityispiirteitä, eikä metsien taloudellista ja sosiaalista merkitystä. Strategian kirjauksilla komissio astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille.

Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä19.5.2020 08:00:12 EESTTiedote

Metsäteollisuus käynnisti vuonna 2017 Lisää lahopuuta talousmetsiin -toimintaohjelman. Tänä vuonna ohjelmassa panostetaan metsäsertifioinnin kehittämiseen, viestintään ja lahopuuosaamiseen metsäalan koulutuksessa. Lisäksi edistetään lahopuun määrän ja laadun seurannan kehittämistä. Metsäteollisuusyritykset ovat sitoutuneet varmistamaan henkilöstönsä tietämyksen lahopuun merkityksestä, ja kertomaan siitä metsänomistajille muun asioinnin yhteydessä.