Tulevaisuuden matkailu -Kasvupolun voittajaksi ivalolainen elämysmatkailuyritys

Tulevaisuuden matkailun lupaavimmaksi kasvajaksi on Kasvu Openin sparrausprosessin jälkeen valittu Nellim Wilderness Hotels & Safaris. Kunniamaininnan sai Liveto Group Oy. Yritykset etenevät valtakunnalliseen finaaliin 100 parhaan kasvuyrityksen joukkoon. Tästä sadan joukosta valitaan Startup ja Start Again -sarjojen parhaat yritykset valtakunnallisessa finaalissa lokakuussa.

Valinnat tehtiin kaikkiaan 15 kasvuhaluisen yrityksen joukosta, jotka seulottiin asiantuntijoiden kahden päivän sparraukseen 59 hakijasta. Tuomaristo kiinnitti valintoja tehdessään huomiota erityisesti yritysten kasvun nälkään, tiimin osaamiseen, liiketoimintamallin skaalautumiskykyyn ja idean ainutlaatuisuuteen.

Nellim Wilderness Hotels & Safaris, vuonna 2004 perustettu matkailuyritys Ivalosta, valittiin voittajaksi. Yritys tarjoaa elämyksellisiä kaikenkattavia luontolomia erityisesti kansainväliselle asiakaskunnalle. Voittaja valittiin tuomariston yksimielisellä päätöksellä. Yritys sai kiitosta monistettavasta toimintamallistaan, kansainvälisestä liiketoiminnastaan, kunnianhimoisesta kasvusuunnitelmastaan ja sen todistetusta tavasta viedä omaa konseptiaan eteenpäin.

Kunniamaininta myönnettin Liveto Groupille, vuonna 2014 perustetulle jyväskyläläiselle tapahtumamyyntiin erikoistuneelle yritykselle. Yrityksen liikeideana on tarjota alusta, jossa tapahtumanjärjestäjät voivat mainostaa ja myydä lippuja kaikenkokoisiin tapahtumiin. Tuomaristo luonnehti firman olevan mielenkiintoinen teknologiatuote kilpaillulla markkinalla, jolla on kuitenkin erittäin asiakaslähtöinen ratkaisu ongelmaan. Myös hyvä pitchi ja osaava myyntitiimi sai kehuja.

Asiantuntijoiden kahden päivän maksuttoman sparrauksen saivat myös Design District Helsinki, Glopas-ääniopastuspalvelu, Duara Travels Oy sekä Studio Puisto Arkkitehdit Oy Helsingistä, Go Arctic Oy Kiimigistä, Finnature Oy Limingasta, Hotelway Turusta, Kielosaari Oy Pyhäjoelta, Matkailu- ja ympäristövalmennus Entra Oy Joensuusta, Saariselkä Ski & Resort Oy Saariselältä, Saimaan Eräpalvelu Oravi Oy Savonlinnasta, Seikkailupuisto PAKKA Kalajoelta sekä Äksyt Ämmät Oy Nurmeksesta.

Tuomaristoon kuuluivat Miikka Raulo (FlowHouse), Kalle Lumio (Nordia Management), Kristiina Hietasaari (Business Finlandista), Janne Anttila (Kalajoen Hiekkasärkät Oy), Jaska Pensaari (Visit Kokkola), Jari Auranen (Tietotalo) sekä Jussi Luhtasela (Finnair).

Tulevaisuuden matkailu Kasvupolku® on osa Kasvu Openia, jonka valtakunnallinen finaali, Kasvu Open Karnevaali järjestetään 24.–25.10.2018 Jyväskylässä. Finaaliin pääsee kaikkiaan 100 yritystä eri Kasvupoluilta, jotka julkistetaan 21.8. Kasvupolkuja järjestettiin kaudella 2018 eri toimialoilla ja alueilla yhteensä 26.

Lisätietoja
Satu Haka, Kasvupolun fasilitaattori, Kasvun Roihu*, p. 050 304 8779, satu.haka@roihu.com

Kasvu Open on valtakunnallinen sparrausohjelma pk-yrityksille, joka auttaa yrityksiä niiden kasvuhaasteissa. Sparraus on valituksi tulleille yrityksille maksutonta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa ohjausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------------------------
Kasvupolun mahdollistivat Visit Finland, Finnair, Tietotalo, Nordia Management, FlowHouse, Visit Saimaa, Visit Kokkola ja Kalajoen Hiekkasärkät Oy sekä valtakunnalliset kumppanit: Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, BusinessJKL, Keski-Suomen Liitto, Grano, Laukaan kunta, TT-Säätiö, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan, Isku ja San Francisco Oy.
-------------------------
*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki ja Aava & Bang Oy.