Tulevaisuuden työnantaja -palkinto Balanco Accountingille

Tilitoimistokonserni Balanco Accounting palkittiin Tulevaisuuden työnantajana 2021. Ilmarisen myöntämän palkinnon sai kasvuyritys, joka on liiketoiminnan kasvun ohella auttanut nuoria työllistymään ja kiinnittymään työelämään. Palkinto jaettiin Kauppalehti Kasvajat -tapahtumassa 18.5.2021.

Balanco Accounting on vuonna 2015 perustettu tilitoimistokonserni, joka työllistää yli 75 taloushallinnon asiantuntijaa Vantaalla, Lahdessa, Helsingissä, Tukholmassa, Sollentunassa ja Visbyssä. Balanco on onnistunut sekä liiketoiminnan kasvattamisessa että nuorten työllistämisessä ja kiinnittymisessä työelämään.

– Balancolla nuoret työntekijät ovat vahvasti rakentamassa yrityksen kasvua. Merkittävä osa henkilöstöstä on alle 30-vuotiaita, ja myös johtoryhmässä on alle 30-vuotiaita. Oppilaitosyhteistyö, hyvät perehdytyskäytännöt ja nuorten ottaminen mukaan strategiatyöhön ja kehittämiseen kertovat siitä, että Balancolla nuoret nähdään yrityksen kasvun lähteenä, Ilmarisen asiakkuusjohtaja Päivi Jääskeläinen sanoo.

Tulevaisuuden työnantaja 2021 -palkinnon voittaja valittiin Kauppalehti Kasvajat -listalta Ilmarisen kyselyyn vastanneiden yritysten joukosta. Valintakriteereinä olivat nuorten huomioiminen johtamisessa sekä se, miten nuoret työntekijät otetaan mukaan kehittämiseen ja kasvun rakentamiseen. Valinnassa kiinnitettiin huomiota myös mm. alle 30-vuotiaiden työntekijöiden osuuteen henkilöstöstä, perehdyttämiseen, palautteen antamiseen ja siihen, millaisia käytäntöjä yrityksessä on nuorten työntekijöiden tukemiseksi.

– Tämä on hieno tunnustus pitkäjänteisestä työstämme nuorten työllistämiseksi, Balancon toimitusjohtaja Mikko Marttunen sanoo.

Oppilaitosyhteistyötä, perehdytystä ja arvostusta

Balanco tekee tiivistä yhteistyötä oppilaitosten kanssa ja on pitänyt kirjanpitokoulua opiskelijoille vuodesta 2017 lähtien.

– Kirjanpitokoulu on portti oikeaan tilitoimistotyöhön, ja se on suunnattu toisen asteen opiskelijoille ja ammattikorkeakouluopiskelijoille viimeisen työharjoittelun suorittamiseen. Olemme työllistäneet vuosien saatossa kirjanpitokoulun kautta yli 15 henkilöä vakituisiin työsuhteisiin. Meillä on myös joka kesä nuoria kesätöissä, ja heistä osa jää meille pidemmäksikin aikaa töihin, Mikko Marttunen kertoo.

Balancolla uudet työntekijät perehdytetään perusteellisesti ja työn aloituksesta pyritään tekemään jokaiselle mahdollisimman hyvä.

– Meillä on jokaiselle uudelle balancolaiselle oma koulutus- ja perehdytyssuunnitelma, jonka avulla pyrimme tekemään jokaisen uuden työkaverimme aloituksen Balancolla miellyttäväksi. Meille on tärkeää, että jokainen tuntee olevansa tervetullut työyhteisöön, Marttunen kertoo.

– Suunnitelmallinen ja kattava perehdytys tukee työelämään tulevia nuoria. Työyhteisöllä ja esihenkilöllä on tärkeä rooli nuorten työntekijöiden työhön kiinnittymisen ja hyvinvoinnin tukemisessa. Onnistuneella työelämään kiinnittymisellä on puolestaan kauaskantoisia vaikutuksia nuorten työuriin ja hyvinvointiin, Ilmarisen työkykyjohtaja Kristiina Halonen sanoo.

Balancolla jokainen työntekijä kohdataan yksilönä

– Meidän näkemyksemme mukaan nuoria motivoi työn sisältö ja merkityksellisyys. Huomioimme tämän johtamisessa olemalla hyvin avoimia. Kerromme, miten mikäkin asia vaikuttaa asiakkaisiin ja myös koko yhteiskuntaan. Jokainen henkilö on erilainen, siksi kohtaamme jokaisen meillä, ei vain työntekijänä, vaan myös erilaisena persoonana, Mikko Marttunen kertoo.

Balancolla huomiota kiinnitetään myös perheen ja työn yhteensovittamiseen.

– Perheen ja työn yhteensovittaminen on meille kunnia-asia. Se näkyy pieninä tekoina, kuten joustoina työajassa sekä työn tekemisen paikassa. Tuemme ja kannustamme myös isiä käyttämään perhevapaita, Marttunen sanoo.

Nuoret kiinni työelämään

Ilmarinen juhlistaa tänä vuonna 60-vuotista taivaltaan suomalaisten eläkkeiden turvaajana ja työelämän kumppanina. Juhlavuoden teemana on nuorten tukeminen työelämään kiinnittymisessä ja sitä kautta työurien pidentäminen.

– Työpaikoilla on vastuullinen tehtävä, jotta saisimme kaikki nuoret kiinnittymään työelämään. On tärkeää, että työpaikoilla vahvistetaan nuorten työelämävalmiuksia. Nuoret tuovat mukanaan valtavasti vahvuuksia ja osaamista, joita tarvitsemme muuttuvassa työelämässä, Ilmarisen Kristiina Halonen sanoo.

– Olkaa rohkeita ja uskokaa nuoriin! Heissä on tulevaisuus ja heissä on virtaa. Nuoret ovat olleet meille korvaamaton osa Balancon tarinaa, Balancon Mikko Marttunen sanoo.

Lisätiedot:

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 57 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä nousi jo neljättä kuukautta peräkkäin15.9.2021 09:41:28 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä nousi elokuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä 0,6 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Elokuu oli jo neljäs peräkkäinen kuukausi, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Positiivinen kehitys näkyi erityisesti henkilöstövuokrauksen sekä viestinnän ja tietotekniikan aloilla, joilla työntekijämäärä nousi noin neljä prosenttia. Alueellisessa vertailussa vahvin kehitys oli Etelä-Suomessa, jossa työntekijöiden määrä lisääntyi yli puolitoista prosenttia.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä jatkaa nousuaan – Itä-Suomi toipuu vauhdilla16.8.2021 10:40:09 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä nousi heinäkuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä noin 1,6 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Heinäkuu oli jo kolmas peräkkäinen kuukausi, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Positiivinen kehitys näkyi erityisesti majoitus- ja ravitsemusalalla, jossa työntekijämäärä nousi lähes kuusi prosenttia. Alueellisessa vertailussa suurin muutos oli Itä-Suomessa, jossa työntekijöiden määrä lisääntyi yli kolme prosenttia.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January to 30 June 2021: Return on investments was 8.9 per cent, solvency capital grew to more than EUR 15 billion and customers’ payrolls started to rise10.8.2021 11:08:07 EEST | Press release

The return on Ilmarinen’s investment portfolio was 8.9% (-2.0%) or EUR 4.7 billion thanks to the strong performance of the equity markets. The market value of investments grew to EUR 57.5 (53.3) billion. The long-term average return on investments was 6.1 per cent. This corresponds to an annual real return of 4.6 per cent.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–30.06.2021: Placeringarna avkastade 8,9 procent, solvenskapitalet steg till över 15 miljarder euro och kundernas lönesummor vände uppåt10.8.2021 11:05:36 EEST | Tiedote

Avkastningen på Ilmarinens placeringsportfölj var 8,9 procent (-2,0 %), dvs. 4,7 miljarder euro tack vare den starka utvecklingen på aktiemarknaden. Placeringarnas marknadsvärde steg till 57,5 (53,3) miljarder euro. Den långfristiga medelavkastningen på placeringarna var 6,1 procent. Detta motsvarar en realavkastning på 4,6 procent.

Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.–30.6.2021: Sijoitukset tuottivat 8,9 prosenttia, vakavaraisuuspääoma nousi yli 15 miljardiin euroon ja asiakkaiden palkkasummat kääntyivät kasvuun10.8.2021 11:03:08 EEST | Tiedote

Ilmarisen sijoitussalkun tuotto oli 8,9 % (-2,0 %) eli 4,7 miljardia euroa osakemarkkinoiden vahvan kehityksen myötä. Sijoitusten markkina-arvo nousi 57,5 (53,3) miljardiin euroon. Sijoitusten pitkän aikavälin keskituotto oli 6,1 prosenttia. Tämä vastaa 4,6 prosentin reaalituottoa.