Tulevaisuuden työnantaja -palkinto Balanco Accountingille

Tilitoimistokonserni Balanco Accounting palkittiin Tulevaisuuden työnantajana 2021. Ilmarisen myöntämän palkinnon sai kasvuyritys, joka on liiketoiminnan kasvun ohella auttanut nuoria työllistymään ja kiinnittymään työelämään. Palkinto jaettiin Kauppalehti Kasvajat -tapahtumassa 18.5.2021.

Balanco Accounting on vuonna 2015 perustettu tilitoimistokonserni, joka työllistää yli 75 taloushallinnon asiantuntijaa Vantaalla, Lahdessa, Helsingissä, Tukholmassa, Sollentunassa ja Visbyssä. Balanco on onnistunut sekä liiketoiminnan kasvattamisessa että nuorten työllistämisessä ja kiinnittymisessä työelämään.

– Balancolla nuoret työntekijät ovat vahvasti rakentamassa yrityksen kasvua. Merkittävä osa henkilöstöstä on alle 30-vuotiaita, ja myös johtoryhmässä on alle 30-vuotiaita. Oppilaitosyhteistyö, hyvät perehdytyskäytännöt ja nuorten ottaminen mukaan strategiatyöhön ja kehittämiseen kertovat siitä, että Balancolla nuoret nähdään yrityksen kasvun lähteenä, Ilmarisen asiakkuusjohtaja Päivi Jääskeläinen sanoo.

Tulevaisuuden työnantaja 2021 -palkinnon voittaja valittiin Kauppalehti Kasvajat -listalta Ilmarisen kyselyyn vastanneiden yritysten joukosta. Valintakriteereinä olivat nuorten huomioiminen johtamisessa sekä se, miten nuoret työntekijät otetaan mukaan kehittämiseen ja kasvun rakentamiseen. Valinnassa kiinnitettiin huomiota myös mm. alle 30-vuotiaiden työntekijöiden osuuteen henkilöstöstä, perehdyttämiseen, palautteen antamiseen ja siihen, millaisia käytäntöjä yrityksessä on nuorten työntekijöiden tukemiseksi.

– Tämä on hieno tunnustus pitkäjänteisestä työstämme nuorten työllistämiseksi, Balancon toimitusjohtaja Mikko Marttunen sanoo.

Oppilaitosyhteistyötä, perehdytystä ja arvostusta

Balanco tekee tiivistä yhteistyötä oppilaitosten kanssa ja on pitänyt kirjanpitokoulua opiskelijoille vuodesta 2017 lähtien.

– Kirjanpitokoulu on portti oikeaan tilitoimistotyöhön, ja se on suunnattu toisen asteen opiskelijoille ja ammattikorkeakouluopiskelijoille viimeisen työharjoittelun suorittamiseen. Olemme työllistäneet vuosien saatossa kirjanpitokoulun kautta yli 15 henkilöä vakituisiin työsuhteisiin. Meillä on myös joka kesä nuoria kesätöissä, ja heistä osa jää meille pidemmäksikin aikaa töihin, Mikko Marttunen kertoo.

Balancolla uudet työntekijät perehdytetään perusteellisesti ja työn aloituksesta pyritään tekemään jokaiselle mahdollisimman hyvä.

– Meillä on jokaiselle uudelle balancolaiselle oma koulutus- ja perehdytyssuunnitelma, jonka avulla pyrimme tekemään jokaisen uuden työkaverimme aloituksen Balancolla miellyttäväksi. Meille on tärkeää, että jokainen tuntee olevansa tervetullut työyhteisöön, Marttunen kertoo.

– Suunnitelmallinen ja kattava perehdytys tukee työelämään tulevia nuoria. Työyhteisöllä ja esihenkilöllä on tärkeä rooli nuorten työntekijöiden työhön kiinnittymisen ja hyvinvoinnin tukemisessa. Onnistuneella työelämään kiinnittymisellä on puolestaan kauaskantoisia vaikutuksia nuorten työuriin ja hyvinvointiin, Ilmarisen työkykyjohtaja Kristiina Halonen sanoo.

Balancolla jokainen työntekijä kohdataan yksilönä

– Meidän näkemyksemme mukaan nuoria motivoi työn sisältö ja merkityksellisyys. Huomioimme tämän johtamisessa olemalla hyvin avoimia. Kerromme, miten mikäkin asia vaikuttaa asiakkaisiin ja myös koko yhteiskuntaan. Jokainen henkilö on erilainen, siksi kohtaamme jokaisen meillä, ei vain työntekijänä, vaan myös erilaisena persoonana, Mikko Marttunen kertoo.

Balancolla huomiota kiinnitetään myös perheen ja työn yhteensovittamiseen.

– Perheen ja työn yhteensovittaminen on meille kunnia-asia. Se näkyy pieninä tekoina, kuten joustoina työajassa sekä työn tekemisen paikassa. Tuemme ja kannustamme myös isiä käyttämään perhevapaita, Marttunen sanoo.

Nuoret kiinni työelämään

Ilmarinen juhlistaa tänä vuonna 60-vuotista taivaltaan suomalaisten eläkkeiden turvaajana ja työelämän kumppanina. Juhlavuoden teemana on nuorten tukeminen työelämään kiinnittymisessä ja sitä kautta työurien pidentäminen.

– Työpaikoilla on vastuullinen tehtävä, jotta saisimme kaikki nuoret kiinnittymään työelämään. On tärkeää, että työpaikoilla vahvistetaan nuorten työelämävalmiuksia. Nuoret tuovat mukanaan valtavasti vahvuuksia ja osaamista, joita tarvitsemme muuttuvassa työelämässä, Ilmarisen Kristiina Halonen sanoo.

– Olkaa rohkeita ja uskokaa nuoriin! Heissä on tulevaisuus ja heissä on virtaa. Nuoret ovat olleet meille korvaamaton osa Balancon tarinaa, Balancon Mikko Marttunen sanoo.

Lisätiedot:

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 50 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä nousi yli viisi prosenttia15.6.2021 10:22:37 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä nousi toukokuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä noin 5,1 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Iso käänne parempaan näkyi erityisesti majoitus- ja ravitsemusalalla, jossa työntekijämäärä nousi jopa yli 50 prosenttia viime vuoden toukokuuhun verrattuna. Suuresta muutoksesta huolimatta alan työntekijämäärä oli vielä selkeästi matalampi kuin ennen pandemian alkua. Alueellisessa vertailussa suurin muutos oli Itä-Suomessa, jossa työntekijöiden määrä lisääntyi yli kahdeksan prosenttia.

Kutsu / muistutus: Kesätoimittaja, päivitä tietosi eläkejärjestelmästä – osallistu Ilmarisen virtuaalitilaisuuteen ke 16.6. klo 15.30–17.0014.6.2021 11:04:08 EEST | Kutsu

Työeläke on yksi merkittävimmistä suomalaisten kotitalouksien varallisuuseristä, mutta se tunnetaan huonosti. Tule päivittämään tietosi työeläkejärjestelmästä ja sen tulevaisuudesta sekä kuulemaan, millaisen jäljen eläkevarat jättävät ympäristöön, ihmisiin ja talouteen. Ilmarisen taustatilaisuus kesätoimittajille ja muille uraansa aloittaville toimittajille verkossa keskiviikkona 16.6. klo 15.30–17.00.

Kutsu: Kesätoimittaja, päivitä tietosi eläkejärjestelmästä – osallistu Ilmarisen virtuaalitilaisuuteen ke 16.6. klo 15.30–17.003.6.2021 09:57:17 EEST | Kutsu

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laski yli kaksi prosenttia – valoa kuitenkin jo näkyvissä17.5.2021 12:18:19 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä laski huhtikuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä noin -2,4 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin pudotus oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä vähennystä tuli lähes -18 prosenttia. Suhdanneindeksissä näkyy kuitenkin jo positiivisia havaintoja, koska plussan puolelle vertailussa pääsivät kaupan ala sekä tietotekniikka ja viestintä. Alueellisessa vertailussa Itä-Suomen työntekijöiden määrä lisääntyi yli prosentin.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January to 31 March 2021: Return on investments was 4.8 per cent, solvency and net customer acquisition strengthened30.4.2021 11:07:03 EEST | Press release

The return on Ilmarinen’s investment portfolio was +4.8% (-7.5%) or EUR 2.5 billion thanks to the positive performance of the equity markets. The market value of investments grew to EUR 55.4 (53.3) billion. The long-term average return on investments was 6.0 per cent. This corresponds to an annual real return of 4.5 per cent.