”Tulevaisuuden yrtit ja salaatit” ensi vuoden aikana Pirkanmaan Prismoihin ja Herkkuihin

Pirkanmaan kaikissa Prismoissa ja Herkuissa päästään ensi vuonna maistamaan tulevaisuutta, kun pirkkalalaisen Netled Oy:n edistyksellisellä Vera®-vertikaaliviljelyteknologialla kasvattamat yrtit ja salaatit tulevat portaittain osaksi toimipaikkojen hevivalikoimaa. Asiakas saa optimiolosuhteissa kasvaneet kasvikset tuoreeltaan omaan ostoskoriinsa ja tekee samalla ympäristöteon. Vaikka Netledin juuret ovat visusti Pirkanmaalla, sen innovaatioita on käytössä ympäri maailman Japanista Amerikkaan asti.

Kuva Netledin omalta viljelylaitokselta Pirkkalasta, jossa myös Prismoihin ja Herkkuihin tulevat tuotteet kasvatetaan. Kuva: Netled Oy.

Perheyritys Netled syntyi viitisentoista vuotta sitten. Pitkä talvi ja korkeat sähkökustannukset sytyttivät intohimoisessa viljelijä Esa Kiviojassa kipinän alkaa testata ja kehittää erilaisia led-keksintöjä, joilla säästäisi tomaatinviljelyn energiakuluissa ja parantaisi satoa. Vertikaaliviljelyteknologiaa yritys on kehittänyt vuodesta 2015 alkaen. Tänä päivänä Netlediä pyörittää Esan poika Niko Kivioja.

− Vertikaaliviljely on monella tapaa ympäristöystävällistä. Se säästää tilaa, sillä yrttejä ja salaatteja voidaan istuttaa päällekkäin useisiin eri kerroksiin. Myös energiankäyttö on tehokasta: vertikaaliviljelyssä kasvien tarvitsema valo ja lämpö tuotetaan teknisesti ja niitä säädellään automatisoidusti, joten kasvuolosuhteet saadaan viilattua optimiin ympäri vuoden. Jokaiselle kasvilajille on oma valospektrinsä, joka tehostaa kasvua kussakin vaiheessa, Niko kertoo.

Netledin Vera®-tuotantolaitosta on kuvailtu maailman kehittyneimmäksi vertikaaliviljelyjärjestelmäksi. Yrityksen oma viljelylaitos sijaitsee Pirkkalassa, ja sitä laajennetaan tulevaisuudessa vastaamaan vertikaaliviljeltyjen tuotteiden kasvaneeseen kysyntään. Myös Prismoihin ja Herkkuihin tulevat tuotteet kasvatetaan siellä.

− Käyttämämme teknologia mahdollistaa tasalaatuisen viljelyn vuodenajasta riippumatta melkeinpä missä maailmankolkassa tahansa. Otollisten olosuhteiden avulla myös yrttien maku syvenee ja salaattisadosta saadaan tavanomaista suurempi, Niko lisää.

− Kyseessä on urbaani ja ekologinen, tulevaisuuden viljelymuoto. Yhteistyön myötä meidän on mahdollista täydentää jo valmiiksi laadukasta hevitarjontaamme uudenlaisella lähiruoalla ja samalla tukea Pirkanmaan elinvoimaisuutta, Prismoista vastaava Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä iloitsee.

Pirkkalan Prismassa Suomen ensimmäinen Vera®-myymäläviljelmä

Pirkanmaan Osuuskaupan ja Netledin yhteistyö alkoi itää, kun joulukuun alussa avattu Pirkkalan Prisma sai Netledin toteuttaman Suomen ensimmäisen Vera®-myymäläviljelmäkaapin. Hyllyillä versoaa siisteissä riveissä vihreitä taimia, jotka ovat kasvettuaan myyntivalmiita.

Pirkkalan Prisman valikoimaa muodostettaessa merkittävinä lähtökohtina olivat vastuullisuus ja paikallisuus. Vaikka kauppa ei koollansa koreile, on sillä iso into testata uusia tuotteita ja teknologiaa.

− Pirkkalasta löytyy esimerkiksi maan ensimmäinen Prisma-drive-in sekä pullonpalautusautomaatti, johon voi kaataa kaikki tölkit ja pullot kerralla. Näin ollen meitä kutkutti täydentää heviosastoakin viljelykaapilla. Kun kaluste on sijoitettu ruokakauppaan, kuljetuspäästöjä ei synny, ja asiakas saa yrtit ja salaatit muutaman metrin päästä vastapoimittuina ostoskoriinsa. Pirkkalan myymäläviljelmä on pilotti, jonka avulla pohdimme vastaavia ratkaisuja tulevaisuudessa muuallekin, Ville visioi.

Vuodessa sata uutta lähiruokaherkkua kauppojen hyllyille

Pirkkalan ohella lähiruoka otettiin tänä vuonna isommalle lautaselle koko Pirkanmaan Osuuskaupalla. Teema puhutti esimerkiksi viime kevään osuuskauppavaaleissa, jossa jokainen ehdokas sai kertoa vaalikoneessa oman #paikallistoiveensa, jota he valituksi tullessaan haluaisivat edistää. Näistä noin viidestäsadasta toiveesta lähes sata koski lähiruoan osuuden kasvattamista kauppojen hyllyillä. Osuuskaupan lähiruokalähettilääksi nimitetyn Elina Kaukosen intohimoisena missiona onkin tuoda vuoden 2021 aikana sata uutta lähiruokatuotetta Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikkojen valikoimaan.

− Ensi vuonna Prismojen ja Herkkujen tarjontaan tulevat vertikaaliviljellyt yrtit ja salaatit ovat loistava esimerkki pirkanmaalaisesta huippuosaamisesta. Paikalliset tuotteet ovat ruokakauppojemme tuotevalikoiman kulmakivi. Meillä on jo yli sata paikallista tavarantoimittajaa ja tuhat paikallista tuotetta. Lähituotteiden suosiminen edistää myös alueen taloudellista hyvinvointia. Rahat eivät valu ulkomaille, vaan päätyvät oman alueen hyödyksi muun muassa veroeuroina ja työpaikkoina. Asiakkaillemme lähiruoka tarkoittaa myös turvallisia, terveellisiä ja tietysti herkullisia valintoja, Elina hymyilee.

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Ville Jylhä, ville.jylha@sok.fi, 010 76 70079
Pirkanmaan Osuuskauppa, lähiruokalähettiläs Elina Kaukonen, elina.kaukonen@sok.fi, 010 76 72557
Netled Oy, toimitusjohtaja Niko Kivioja, niko.kivioja@netled.fi, 050 360 8121

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 204 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla 115 liikepaikassa ja verkossa yli 3 000 ihmisen voimin.

Pirkkalan Prisman myymäläviljelmä. Kuva: Pirkanmaan Osuuskauppa.
Suomen uusimman, Pirkkalassa sijaitsevan Prisman valikoiman kivijalkoina ovat vastuullisuus ja paikallisuus. Kuva: Pirkanmaan Osuuskauppa.
pirkanmaalaisia lähituottajia sekä toimia yhteyshenkilönä
jo olemassa oleville kumppaneille. Kuva: Jukka Salminen.
Lähiruokalähettiläs Elina Kaukosen tehtävä on etsiä Pirkanmaan Osuuskaupan kauppojen valikoimaan uusia pirkanmaalaisia lähituottajia sekä toimia yhteyshenkilönä jo olemassa oleville kumppaneille. Kuva: Jukka Salminen.

Hyvästi työmiehen hymy – kaupan työntekijät suunnittelivat itse uudet työvaatteensa21.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Torni-hotellin kongressitilaa halkoi eilen poikkeuksellisesti catwalk, jolla heitettiin kyynärpäätervehdyksiä ja työnnettiin rämisevää rullakkoa. Kaupasta tuttu rekvisiitta kehysti pääosan esittäjiä, joita olivat s-marketlaisten uudet työvaatteet sekä vaatteiden suunnittelijat, työntekijät itse. S-marketlaisten kuukausien yhteistyö Papu Designin ja Lindströmin kanssa sai salamavalojen välkkeessä arvoisensa päätöksen, ja seuraavaksi unelmien työvaatteet nähdään kaikkien Pirkanmaan S-marketien työntekijöiden yllä arjen catwalkeilla – omassa kaupassa.

Kaksi alueen kehittäjää löivät hynttyyt yhteen – Pirkanmaan Osuuskauppa valitsi Villivision ”suurten tekojen vuosiin”15.12.2020 08:00:00 EETTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupalla (POK) on takana vauhdikas vuosi. Koronasta huolimatta strategiauudistus ja siitä kumpuava tekeminen arjen helpottamisen, hyvinvoinnin ja vastuullisuuden ympärillä polkaistiin käyntiin. Kaveriksi tulevalle muutosmatkalle on löytynyt monivaiheisen kilpailutuksen myötä tamperelainen strateginen markkinointi- ja viestintätoimisto Villivisio. Yhteistyösopimus kattaa muun muassa POK-brändin, ravintolaliiketoiminnan ja HR:n markkinointitarpeet.

Kenkätie on nyt helpoin ja edullisin reitti ruokapöytään – Pirkkalan Prisma on avattu3.12.2020 07:30:00 EETTiedote

Pirkkalan S-market sulki eilen ovensa vihoviimeisen kerran ja avasi ne tänä aamuna Pirkanmaan tuoreimpana Prismana. Ympäri vuorokauden auki oleva kokonaisuus lupaa helpottaa terveellisten ja mielenkiintoisten valintojen tekemistä. Muutosta on ohjannut vahva kunnianhimo, mikä näkyy paikallisten toiveiden kuunteluna: valikoimaa, palveluita ja ilmettä on rakennettu yhdessä, ja saman katon alle on koottu myös osuva kattaus asiakkaiden suosikkiravintoloita.