Tulevalla hallituskaudella panostettava koulutukseen – kaikille vähintään toisen asteen tutkinto

Akava edellyttää, että tulevaan hallitusohjelmaan otetaan mukaan selkeä työllisyysastetavoite sekä keinot työllisyysasteen nostamiseksi. Jotta työllisyysaste saadaan nostettua yli 75 prosenttiin, on panostettava koulutusasteen nostamiseen sekä pelkän perusasteen koulutuksen varassa olevien työllisyyden kohentamiseen.

Korkeakoulutettujen työllisyysaste on 84,5 prosenttia, kun kaikkien työllisten osalta se on 72,5 prosenttia. Perusasteen koulutuksen varassa olevien työllisyysaste on ainoastaan 43 prosenttia (Tilastokeskus Työvoimatutkimus 2017).

– Liian iso määrä nuoria jää nykyisin ilman toisen asteen tutkintoa. Emme voi saavuttaa yli 75 prosentin työllisyysastetta, ellei perusasteen koulutuksen varassa olevien työllisyyttä saada nostettua. Perusasteen koulutuksen varassa olevia 20–29-vuotiaita nuoria on 112 000. Heistä työvoiman ulkopuolella on 46 prosenttia. Arviolta runsaalla kolmasosalla työvoiman ulkopuolella olo selittyy opiskelulla, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Korkeakoulutettujen työttömien määrä väheni vuoden 2018 aikana 5 400 henkilöllä, kertoo Akava Worksin selvitys. Vähennys oli niukempaa kuin edellisvuonna. Usealla suurella akavalaisella koulutusalalla työttömien määrä väheni yli 15 prosentilla. Etenkin filosofian maistereiden, diplomi-insinöörien ja sosiaalialan korkeakoulutettujen työttömyys laski selvästi. Korkeakoulutettuja työttömiä oli joulukuun 2018 lopun tilastojen mukaan noin 36 000.

– Akavan tavoitteena on, että seuraavassa hallitusohjelmassa on selkeät työelämän kehittämiseen liittyvät kirjaukset, joilla muun muassa vahvistetaan henkilöstöedustusta. Tämä edistää paikallista sopimista ja vahvistaa luottamusta. Lisäksi perhevapaauudistus on toteutettava tavalla, jolla työelämän tasa-arvo paranee ja naisten työllisyysaste nousee, toteaa työelämäasioiden päällikkö Lotta Savinko.

Kasvua liikkuvuudesta työmarkkinoilla

Akava Worksin selvitys kertoo, että 35 prosentilla kaikista akavalaisista, jotka ovat yritysten palveluksessa, on työsopimuksessaan kilpailukieltoa koskeva ehto. Selvitys julkaistiin syksyllä 2018. Kilpailukiellot ovat yleistyneet voimakkaasti ja sellainen on jo lähes puolessa uusista työsopimuksista. Tämä vaikeuttaa työpaikan vaihtamista.

– Kilpailukiellot jäykistävät työmarkkinoita tavalla, jota ei voi mitenkään perustella. Suomi elää osaamisesta ja liikkuvuus työmarkkinoilla on kaikkien etu. Seuraavan hallituksen täytyy uudistaa lainsäädäntöä niin, että kilpailukieltojen käyttöä rajoitetaan ja säädetään korvauksesta, joka maksetaan palkan suuruisena mahdollisen kilpailukiellon ajalta, sanoo Savinko.

Lisätietoja oheisesta liitetiedostosta

SAK, Akava ja STTK: Työuralla tapahtuva opiskelu vaatii tukea4.3.2024 10:03:07 EET | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK esittävät, että aikuiskoulutustuen pohjalle luodaan uusi tukimalli, joka turvaisi osaavan työvoiman saatavuutta eri aloilla työelämän osaamistarpeiden muuttuessa. Tukimalli rahoitettaisiin työnantajilta ja työntekijöiltä kerättävillä työttömyysvakuutusmaksuilla. Tuen hallinnointi ja myöntäminen on järkevintä toteuttaa Työllisyysrahaston kautta. Malli turvaisi toimeentuloa opintojen aikana silloin, kun opiskelusta aiheutuu ansiotulojen menetyksiä.

Akava: Osaajien maahanmuuton lasku voi uhata kasvun edellytyksiä28.2.2024 12:00:23 EET | Tiedote

Erityisasiantuntijoille myönnettiin vuonna 2023 lähes puolet vähemmän oleskelulupia kuin vuonna 2022, osoittaa tuore Akava Works -maahanmuuttokatsaus. Se merkitsee, että hallituksen tavoite kansainvälisten osaajien houkuttelemiseksi loittonee. Akava painottaa, että maahantuloprosessia pitää nopeuttaa edelleen, panostaa kotoutumiseen ja tehdä tehokasta syrjinnän ja rasismin vastaista työtä, jotta Suomi on kansainvälisille osaajille kiinnostava maa tulevaisuudessa.