Tulevalta hallitukselta odotamme panostuksia työelämässä tapahtuvaan oppimiseen

Hallitusneuvottelut ovat kuumeisessa vaiheessa ja yksi suurista kysymyksistä on työllisyysasteen nostamiseen tarvittavat keinot. Yksi vastaus löytyy ammatillisesta koulutuksesta, jonka yhteydet työelämään ovat parhaimmillaan tiiviit ja muuttuviin osaamistarpeisiin pystytään reagoimaan nopeasti.

Yhteyksiä tiivistää entisestään uudistunut lainsäädäntö, jonka myötä aikaisempaa suurempi osa oppimisesta tapahtuu työelämässä ja samalla uudistus mahdollistaa yksilöiden erilaiset tavat oppia. Myös yritykset kokevat ammatillisen koulutuksen hyväksi kumppaniksi.

Samaan ajankohtaan uudistuksen kanssa osuneet rahoitusleikkaukset ovat menneet julkisessa keskustelussa keskenään sekaisin ja on ollut silmiinpistävää, että kaikki ammatillisen koulutuksen epäonnistumiset on laitettu vuoden 2018 alusta käyttöön otetun uudistuksen piikkiin. Asia on kuitenkin päinvastoin. Uudistus antaa oppilaitoksille hyvin laajan työkalupakin, jolla voidaan vastata sekä yritysten ja että opiskelijoiden osaamistarpeisiin joustavasti ja yksilöllisesti - kunhan pidetään huolta työpaikalla tapahtuvan oppimisen resursseista.

Työelämässä tapahtuva oppiminen on uudistuksen ydin, joka edellyttää onnistuakseen yritysten ja oppilaitosten aktiivista yhteistyötä. Onnistumiseen ei kuitenkaan riitä pelkkä hyvä tahto, vaan se vaatii myös euroja. Tulevan hallituksen on satsattava yritysten ja oppilaitosten yhteistyöhön, jotta työpaikalla voidaan toteuttaa laadukasta ohjausta, arviointia ja opetusta niin nuorille, työssä olevalle henkilöstölle kuin ammatinvaihtajillekin.

Lisätietoja:
Riikka Vataja,
asiantuntija, osaaminen ja kasvupalvelut

Riikka Vataja,
asiantuntija, osaaminen ja kasvupalvelut
riikka.vataja@chamber.fi

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvottelut saatava pikaisesti maaliin – valtion rahoitettava pääosa Espoon kaupunkiradasta28.5.2020 16:13:13 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut ovat vielä kesken, vaikka edellinen sopimuskausi päättyi jo viime vuoden lopussa. Sopimukseton tila on myrkkyä seudun asuntotuotannolle, jonka hyytyminen olisi vakava lisäisku koronakriisistä laajasti kärsivälle metropolialueelle. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sopimukseen pääsemistä viivästyttää erimielisyys valtion rahoitusosuudesta Espoon kaupunkiradan rakentamisessa. Valtion tulee rahoittaa pääosa merkittävistä raskaan raideliikenteen investoinneista, kuten Espoon kaupunkiradasta.

Kysely: Yrityspäättäjät odottavat viranomaisilta johdonmukaisempaa koronaviestintää27.5.2020 10:39:59 EESTTiedote

Yrityspäättäjät seuraavat koronakriisiin liittyen eniten pääministeri Sanna Marinin, presidentti Sauli Niinistön ja Osmo Soininvaaran näkemyksiä. Organisaatioina seurataan eniten THL:n ja HUS:n asiantuntijalausuntoja. Kotimaiset sanomalehdet digijulkaisuineen sekä TV ovat Googlen ohella suosituimpia tiedonhakuareenoita. Pääministeri Marin saa kiitosta selkeästä viestinnästään, muiden ministereiden viestintään suhtaudutaan kriittisemmin. Yritysjohto odottaa median välttävän skuuppijournalismia ja luovan vähemmän paniikkimielialaa. Yli 600 yrityspäättäjää kertoivat mielipiteensä koronaviestinnästä.

Kauppakamarin koronakysely: paljon puhetta yritystuista, liian vähän tekoja20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kymmenesosalla yrityksistä liikevaihto on tippunut 75-100 %. Suhteellisesti eniten tähän joukkoon kuuluvia yrityksiä on rahoitus-, vakuutus-, kiinteistö- sekä informaatio- ja viestintäaloilla. Näkymät ovat heikkenemässä seuraavan kahden kuukauden aikana, ainoastaan enää 15 % uskoo liikevaihtonsa säilyvän ennallaan. Poliittisen päätöksenteon hitaus turhauttaa yrityksiä, selviää Helsingin seudun kauppakamarin koronakyselystä.