Tulevalta hallitukselta odotamme panostuksia työelämässä tapahtuvaan oppimiseen

Hallitusneuvottelut ovat kuumeisessa vaiheessa ja yksi suurista kysymyksistä on työllisyysasteen nostamiseen tarvittavat keinot. Yksi vastaus löytyy ammatillisesta koulutuksesta, jonka yhteydet työelämään ovat parhaimmillaan tiiviit ja muuttuviin osaamistarpeisiin pystytään reagoimaan nopeasti.

Yhteyksiä tiivistää entisestään uudistunut lainsäädäntö, jonka myötä aikaisempaa suurempi osa oppimisesta tapahtuu työelämässä ja samalla uudistus mahdollistaa yksilöiden erilaiset tavat oppia. Myös yritykset kokevat ammatillisen koulutuksen hyväksi kumppaniksi.

Samaan ajankohtaan uudistuksen kanssa osuneet rahoitusleikkaukset ovat menneet julkisessa keskustelussa keskenään sekaisin ja on ollut silmiinpistävää, että kaikki ammatillisen koulutuksen epäonnistumiset on laitettu vuoden 2018 alusta käyttöön otetun uudistuksen piikkiin. Asia on kuitenkin päinvastoin. Uudistus antaa oppilaitoksille hyvin laajan työkalupakin, jolla voidaan vastata sekä yritysten ja että opiskelijoiden osaamistarpeisiin joustavasti ja yksilöllisesti - kunhan pidetään huolta työpaikalla tapahtuvan oppimisen resursseista.

Työelämässä tapahtuva oppiminen on uudistuksen ydin, joka edellyttää onnistuakseen yritysten ja oppilaitosten aktiivista yhteistyötä. Onnistumiseen ei kuitenkaan riitä pelkkä hyvä tahto, vaan se vaatii myös euroja. Tulevan hallituksen on satsattava yritysten ja oppilaitosten yhteistyöhön, jotta työpaikalla voidaan toteuttaa laadukasta ohjausta, arviointia ja opetusta niin nuorille, työssä olevalle henkilöstölle kuin ammatinvaihtajillekin.

Lisätietoja:
Riikka Vataja,
asiantuntija, osaaminen ja kasvupalvelut

Riikka Vataja,
asiantuntija, osaaminen ja kasvupalvelut
riikka.vataja@chamber.fi

Chamber Talent Boost -projekti käynnistyi – yrityksille uudenlaista tukea kansainvälistymiseen27.6.2019 07:15:00 EESTTiedote

Työperäisen maahanmuuton ja kansainvälisten osaajien merkitys osana yritysten kohtaaman osaajapulan ratkaisua on entistä merkittävämpi. Helsingin seudun kauppakamarin kesäkuussa käynnistämä Chamber Talent Boost -projekti tukee yritysten valmiuksia tunnistaa ja löytää kansainvälistä osaamista sekä tehostaa kansainvälisten osaajien kiinnittymistä työmarkkinoille. Chamber Talent Boost -projekti on osa pääkaupunkiseutualueen Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina -hanketta.

Kesäpukeutuminen työpaikalla – mikä on sopivaa ja mikä ei24.6.2019 11:01:04 EESTTiedote

Kesä on Suomessa aikaa, jolloin voimme vihdoinkin heittää raskaat talvitamineemme kaappiin ja tavata käsivartemme ja paljaat varpaamme. Vaateliikkeet tuovat silmiemme eteen mitä raikkaampia asusteita. Odotetun helteen tullessa haluamme pukeutua mahdollisimman kevyesti. Sointuvatko pukeutumisen keveys ja työpaikalla sopiva pukeutuminen yhteen? Tulisiko kesäpukeutumisesta ja pukeutumisesta yleensäkin ohjeistaa työpaikalla?