Tulevana viikonloppuna 25.-27.8. syödään yhdessä!

Kadut, metsät, pellot, pihat, puistot ja torit vallataan ensi viikonloppuna yhdessäololle. Sadat yhdistykset, kyläseurat ja yritykset ottavat osaa valtavaan tempaukseen, jossa tuodaan ihmisiä yhteen. Siitä syntyy Maailman suurimmat kyläjuhlat! Suomi100 –juhlavuoden ennennäkemättömällä yhteistyöllä syntynyt Syödään yhdessä –teemavuosi huipentuu tulevana viikonloppuna (25.-27.8.)

Kokoontuminen yhteisiin pöytiin vahvistaa hyvää oloa ja yhteisöllisyyttä. Voit valita, syötkö luonnossa, taivaan alla, maailmalla, kylillä vai toreilla. Perjantaista sunnuntaihin levittäytyvä teemaviikonloppu pitää sisällään niin nyyttikestejä kuin valkoisin liinoin katettuja juhlapöytiä. Käy siis pöydästä pöytään tai herätä kyläilykulttuuri eloon: teille vai meille?

Missä ja kenen kanssa sinä syöt Yhdessä-viikonloppuna? Seuraa paikallista ilmoittelua, katso somessa #syödäänyhdessä ja käy katsomassa Syödään yhdessä-tapahtumia www.syödäänyhdessä.fi

Johtaja Seija Kurunmäki: seija.kurunmaki@elo-saatio.fi, puh.  0400 460894
Projektipäällikkö Sini Garam: sini.garam@elo-saatio.fi, puh. 050 5870929
Tiedottaja Susanna Haavisto: susanna.haavisto@elo-saatio.fi, puh. 040 5060185

Syödään yhdessä –hanke lyhyesti

Yhdessä syöminen lisää monin tavoin hyvinvointia ja on kaikille mieluisaa. Silti Suomessa syödään yhdessä vähemmän kuin missään muussa Europan maassa. Suomi 100-juhlavuonna tähän tehdään yhteisvoimin pysyvä muutos. Teemavuotta vetää ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö

Syödään yhdessä –hankkeessa on mukana yli 150 yritystä, yhteisöä ja järjestöä. Myös monet yksityiset ihmiset ovat lähteneet mukaan kokoamaan perhettään, tuttaviaan ja työtovereitaan yhteisten pöytien ääreen. Kuukausin kuudensina päivinä annetaan erityinen syy kokoontua yhteen. Satojen juhlavuoden tapahtumien teema on #syödäänyhdessä. 26.8. vietetään maailman suurimpia kyläjuhlia. Etsi itsellesi mieluinen tai järjestä omasi!

Lisätietoja www.syödäänyhdessä.fi tai https://www.facebook.com/syodaanyhdessa/

Kansallisruokavalinta sai rukiin uuteen nousuun20.2.2018 16:00Tiedote

Suomi 100 -juhlavuoden alkajaisiksi valittu kansallisruoka, ruisleipä vahvisti asemaansa hyväksyttynä suomalaisuuden ikonina. Ruiseleivästä kirjoitettiin enemmän kuin koskaan. Rukiin kulutus kasvoi ja suomalaiset saivat pitkästä aikaa nauttia kokonaan suomalaisesta rukiista tehtyä leipää. Kansallisruoka hyväksyttiin lähes yksimielisesti, kun se oli valittu, vaikka valintaprosessin aikana keskustelu valinnan perusteista kävi kuumana.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2018 -kilpailuihin ennätysmäärä hakijoita – 12 semifinalistia valittu29.1.2018 16:47Tiedote

Vuoden Kokki - ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat loistava ponnahduslauta ravintola-alan ammattilaisille. Tänä vuonna kilpailuihin saatiin ennätysmäärä hakijoita. Yhteensä 60 hakijasta on Vuoden Kokki -semifinaaliin nyt valittu 12 kokkikilpailijaa ja Vuoden Tarjoilija -kilpailun 21 hakijasta on myös valittu 12 kilpailemaan Gastro Helsinki -messuille 15.-16.3.2018. Taas kerran on tulossa korkeatasoinen kisa, jossa on mukana sekä konkareita että uusia kasvoja. Voittajat ovat selvillä illalla 16.3.2018.

ELO-säätiön ruokakulttuuripalkinto Finnjävel –konseptille27.10.2017 23:21Uutinen

ELO-säätiön Lentävä Lautanen -ruokakulttuuripalkinnon sai tänä vuonna ravintola Finnjävel, joka yhdistää suomalaisen designin ja ruokaperinteen. Monipuolisesti mediassa esillä ollut ravintola Finnjävel kertoo ylpeydellä pohjoisesta ruokakulttuurista. Ravintola on uudistanut suomalaisen gastronomian perinnettä, ja tehnyt siitä kiinnostavaa myös tuleville sukupolville. Palkinnon lisäksi ELO-säätiö antoi erityismaininnan niille sadoille kumppaneille, jotka ovat mukana luomassa Suomeen uutta yhteistyön ja yhdessä syömisen kulttuuria.

Kolme voitonnälkäistä kokkia Bocuse d’Orin Suomen-karsintoihin23.8.2017 09:15Tiedote

Suomi osallistuu maailman vaativimpaan kokkikilpailuun Bocuse d’Oriin 14:nnen kerran. Bocuse d’Or -karsintakilpailuun hakevat kokit ovat nyt selvillä: Suomen edustajaksi kaudelle 2018-2019 hakevat ravintola Finnjävelin keittiömestari Ismo Sipeläinen Helsingistä, Brasserie l’amourin keittiömestari Benjamin Frostell Porvoosta ja helsinkiläinen Michelin-tähtiravintola Demon sekä Finnjävelin ravintoloitsija, Finnjävelin keittiöpäällikkö Tommi Tuominen.