Tulevana viikonloppuna 25.-27.8. syödään yhdessä!

Kadut, metsät, pellot, pihat, puistot ja torit vallataan ensi viikonloppuna yhdessäololle. Sadat yhdistykset, kyläseurat ja yritykset ottavat osaa valtavaan tempaukseen, jossa tuodaan ihmisiä yhteen. Siitä syntyy Maailman suurimmat kyläjuhlat! Suomi100 –juhlavuoden ennennäkemättömällä yhteistyöllä syntynyt Syödään yhdessä –teemavuosi huipentuu tulevana viikonloppuna (25.-27.8.)

Kokoontuminen yhteisiin pöytiin vahvistaa hyvää oloa ja yhteisöllisyyttä. Voit valita, syötkö luonnossa, taivaan alla, maailmalla, kylillä vai toreilla. Perjantaista sunnuntaihin levittäytyvä teemaviikonloppu pitää sisällään niin nyyttikestejä kuin valkoisin liinoin katettuja juhlapöytiä. Käy siis pöydästä pöytään tai herätä kyläilykulttuuri eloon: teille vai meille?

Missä ja kenen kanssa sinä syöt Yhdessä-viikonloppuna? Seuraa paikallista ilmoittelua, katso somessa #syödäänyhdessä ja käy katsomassa Syödään yhdessä-tapahtumia www.syödäänyhdessä.fi

Johtaja Seija Kurunmäki: seija.kurunmaki@elo-saatio.fi, puh.  0400 460894
Projektipäällikkö Sini Garam: sini.garam@elo-saatio.fi, puh. 050 5870929
Tiedottaja Susanna Haavisto: susanna.haavisto@elo-saatio.fi, puh. 040 5060185

Syödään yhdessä –hanke lyhyesti

Yhdessä syöminen lisää monin tavoin hyvinvointia ja on kaikille mieluisaa. Silti Suomessa syödään yhdessä vähemmän kuin missään muussa Europan maassa. Suomi 100-juhlavuonna tähän tehdään yhteisvoimin pysyvä muutos. Teemavuotta vetää ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö

Syödään yhdessä –hankkeessa on mukana yli 150 yritystä, yhteisöä ja järjestöä. Myös monet yksityiset ihmiset ovat lähteneet mukaan kokoamaan perhettään, tuttaviaan ja työtovereitaan yhteisten pöytien ääreen. Kuukausin kuudensina päivinä annetaan erityinen syy kokoontua yhteen. Satojen juhlavuoden tapahtumien teema on #syödäänyhdessä. 26.8. vietetään maailman suurimpia kyläjuhlia. Etsi itsellesi mieluinen tai järjestä omasi!

Lisätietoja www.syödäänyhdessä.fi tai https://www.facebook.com/syodaanyhdessa/

ELO-säätiön ruokakulttuuripalkinto Finnjävel –konseptille27.10.2017 23:21Uutinen

ELO-säätiön Lentävä Lautanen -ruokakulttuuripalkinnon sai tänä vuonna ravintola Finnjävel, joka yhdistää suomalaisen designin ja ruokaperinteen. Monipuolisesti mediassa esillä ollut ravintola Finnjävel kertoo ylpeydellä pohjoisesta ruokakulttuurista. Ravintola on uudistanut suomalaisen gastronomian perinnettä, ja tehnyt siitä kiinnostavaa myös tuleville sukupolville. Palkinnon lisäksi ELO-säätiö antoi erityismaininnan niille sadoille kumppaneille, jotka ovat mukana luomassa Suomeen uutta yhteistyön ja yhdessä syömisen kulttuuria.

Kolme voitonnälkäistä kokkia Bocuse d’Orin Suomen-karsintoihin23.8.2017 09:15Tiedote

Suomi osallistuu maailman vaativimpaan kokkikilpailuun Bocuse d’Oriin 14:nnen kerran. Bocuse d’Or -karsintakilpailuun hakevat kokit ovat nyt selvillä: Suomen edustajaksi kaudelle 2018-2019 hakevat ravintola Finnjävelin keittiömestari Ismo Sipeläinen Helsingistä, Brasserie l’amourin keittiömestari Benjamin Frostell Porvoosta ja helsinkiläinen Michelin-tähtiravintola Demon sekä Finnjävelin ravintoloitsija, Finnjävelin keittiöpäällikkö Tommi Tuominen.

Hundreds of long tables invite to eat together 25-27 August 20178.8.2017 11:59Tiedote

The Finland100 anniversary year calls together a shared feast as the let's eat together festivities round up in a final weekend on 25-27 august. A never-before-seen spirit of communal activities has gotten hundreds of associations, village communities, initiatives and corporations to create an ongoing celebration in finland. The overflowing offering sets a seat at the table for every finland-lover. When all the festivities are added up together, the end result is the world’s greatest village celebration, where everyone is invited.

Vi äter tillsammans vid hundratals bord 25.-27.8.20178.8.2017 11:59Tiedote

Veckoslutet den 25 till 27 augusti kulminerar Finland 100 aktiviteterna för temaåret Vi äter tillsammans. Hundratals föreningar, byaråd, företag och andra aktörer åstadkommer då en aldrig skådad matfest i hela landet, ja även utomlands. Det blir något för envar och mycket aktiviteter på gräsrotsnivå. Då alla mataktiviteter räknas ihop blir det rekordkalaset Världens största byfest, dit alla är inbjudna.