Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Tulevien nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajien oppimistulokset arvioitiin ensimmäistä kertaa - osaaminen erittäin hyvää

Jaa

Eri osaamisalueet hallittiin erittäin hyvin arvosanojen perusteella nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen ammattiosaamisen näytöissä. Lähes kaikki näytöt tehtiin työelämässä, ja naiset ja miehet pärjäsivät näytöissä yhtä hyvin. Ammatillisen koulutuksen reformin myötä tutkinto korvautuu ensi vuonna kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnolla.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on arvioinut nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinnon oppimistuloksia. Arvioinnissa seurattiin syksyllä 2013 opinnot ammatillisena perustutkintona aloittaneita opiskelijoita kevääseen 2016 asti. Arviointiaineisto koottiin ammattiosaamisen näyttöjen arvosanoista ja niiden järjestämistä kuvaavasta täydentävästä aineistosta. Arvioinnissa oli mukana kaikkiaan 16 koulutuksen järjestäjää ja lähes 400 opiskelijaa. Arvioinnin tulokset julkaistaan 11.12.2017.

Työmenetelmät hyvin hallussa, teoreettisesta osaamisesta hieman heikompia arvosanoja

Noin kaksi kolmasosaa (65 %) opiskelijoista sai ammattiosaamisen näytön arvosanaksi kiitettävän, 31 % hyvän ja 4 % tyydyttävän. Yleisin arvosana kaikilla muilla osaamisalueilla paitsi työn perustana olevan tiedon hallinnassa oli kiitettävä.

Opiskelijat hallitsivat lähes yhtä hyvin työprosessin, työmenetelmät, -välineet ja materiaalin sekä elinikäisen oppimisen avaintaidot. Sen sijaan työn perustana olevan tiedon hallinnasta saatiin muita osaamisalueita heikompia arvosanoja.Joka kolmannessa näytössä kaikkien osaamisalueiden arvosanat olivat kiitettäviä.

Sukupuolten välillä ei ollut eroja arvosanoissa. Toisin kuin monissa muissa ammatillisten perustutkintojen arvioinneissa, näyttöjen arvosanat eivät vaihdelleet merkittävästi näyttöpaikan mukaan.

Lähes kaikki näytöt työelämässä jo ennen reformia

Ensi vuoden alusta voimaan astuu ammatillisen koulutuksen reformi, joka lisää työpaikoilla oppimista. Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen koulutuksen suurimpana vahvuutena on työelämälähtöisyys ja se, että jo ennen reformin voimaantuloa suurin osa näytöistä, 90 %, tehdään työelämässä.

- Työpaikkanäytöistä valtaosa oli julkisella sektorilla, muun muassa nuorisotaloilla ja kouluissa. Sisällöt riippuvat näytettävästä tutkinnon osasta, mutta yleistäen ne liittyvät erilaisten kerhojen ja aktiviteettien suunnitteluun ja ohjaukseen eri kohderyhmille, arviointisuunnittelija Jukka Jalolahti sanoo.

Tutkinnon tavoitteiden mukaisia työssäoppimis- ja näyttöpaikkoja on saatavilla hyvin, ja suurin osa opiskelijoiden tekemistä näytöistä vastasi tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksia. Myös erityisopiskelijoiden osalta näytöt olivat lähes poikkeuksetta työpaikalla. 

- Aineiston perusteella erityisopiskelijat tekivät pitkälti samoja tehtäviä kuin muutkin opiskelijat. Aineistossa ei käytännössä ollut lainkaan mukautettuja näyttöjä, Jalolahti kertoo.

Näyttöjen järjestämiseen ja laatuun liittyvät prosessit olivat keskimäärin kehittyvällä, paikoin jopa edistyneellä tasolla. Lähes kaikki ammattiopettajat olivat pedagogisesti päteviä. Työelämäjaksoille osallistumisessa havaittiin järjestäjien välillä vaihtelua. Järjestäjistä 33 % ilmoitti, ettei yksikään nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinnon päätoimisista ammattiopettajista ollut osallistunut työelämäjaksolle viimeisen viiden vuoden aikana. Viidesosalla järjestäjistä taas kaikki päätoimiset ammattiopettajat olivat osallistuneet työelämäjaksoille kyseisenä ajankohtana.

Lisäksi koulutuksen järjestäjien kokoaman näyttöihin liittyvän seuranta- ja palautetiedon keräämisessä ja hyödyntämisessä havaittiin kehittämistarpeita. Kehitettävää ilmeni varsinkin palautteen keräämisen ja käsittelyn muuttamisessa satunnaisesta systemaattiseksi.

Koulutuksesta valmistutaan nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajaksi. Opiskelijoista noin 65 % on naisia. Ala on melko pieni, sillä uusia opiskelijoita aloittaa vuosittain noin 400. Ensisijaisista hakijoista useimmat saavat opiskelupaikan. Ammatillisen koulutuksen uudessa tutkintorakenteessa nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinnon korvaa kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto 1.8.2018 lähtien. Nykyisestä tutkinnosta tulee silloin osa laajempaa kokonaisuutta. 

Raportti: Jalolahti, J., Stylman, V., Räkköläinen, M. & Kilpeläinen, P. Ammatillinen osaaminen nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinnossa. Julkaisut 25:2017. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. www.karvi.fi

Yhteyshenkilöt

- arviointisuunnittelija Jukka Jalolahti, puh. 029 533 5516 (tavoitettavissa 27.–29.12.)
- arviointineuvos Mari Räkköläinen, puh. 029 533 5527
- arviointisuunnittelija Veera Stylman, puh. 029 533 5555 etunimi.sukunimi@karvi.fi

Tietoja julkaisijasta

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
PL 28
00101 HELSINKI

029 533 5500http://karvi.fi

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen koulutuksen arviointiviranomainen, joka toimii Opetushallituksen erillisyksikkönä. Karvi toteuttaa koulutukseen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toimintaan liittyviä arviointeja varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Arviointikeskus koostuu arviointineuvostosta, korkeakoulujen arviointijaostosta ja kolmesta osaamisyksiköstä: yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen, ammatillisen koulutuksen sekä korkeakoulutuksen ja vapaan sivistystyön yksiköstä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

KUTSU: Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tulokset vertailussa Northern Lights -konferenssissa 27.–28.9.13.9.2018 08:00Kutsu

Tervetuloa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) ja Pohjoismaisen arviointiverkoston järjestämään Northern Lights -konferenssiin, jossa käsitellään Pohjoismaiden uusimpia PISA- ja TIMSS-oppimistuloksia. Puheenvuorojen keskeisiä teemoja ovat opettajan rooli, motivaatio, digitalisaatio ja sosiaaliset erot kaupunkien ja maaseudun välillä. Konferenssissa julkaistaan raportti Northern Lights on TIMSS and PISA 2018. Kyseessä on ainoa julkaisu, jossa verrataan eri Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tuloksia ja niiden taustamuuttujia. Aika: to–pe 27.–28.9.2018, torstaina klo 13–18 ja perjantaina klo 8.45–13 Paikka: Hanasaaren kulttuurikeskus, Espoo Tuloksia esittelevät ja kommentoivat raportin kirjoittajat ja kutsuvieraspuhujat pohjoismaisista yliopistoista sekä asiantuntijat OECD:stä ja IEA:sta. Tapahtumaan osallistuu 120 opetushallinnon ja tutkimuksen edustajaa eri Pohjoismaista. Tilaisuuden juontaa Kirsi Heikel. Tapahtuma on englanninkielinen. Konferenssin ohjelma Konferenssin ja rap

En kvalitetsstämpel till Högskolan på Åland – arbetslivskontakterna och en strävan att möta arbetslivets behov är högskolans styrka27.8.2018 08:00Tiedote

En nordisk auditeringsgrupp tillsatt av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har genomfört en auditering av Högskolan på Åland. NCU har beviljat högskolan en kvalitetsstämpel som gäller i sex år från och med den 23 augusti 2018. Högskolan på Ålands kvalitetssystem uppfyller de nationella kriterierna för kvalitetshantering som fastställts för högskolor och motsvarar de europeiska principerna och rekommendationerna.

Planerna för småbarnpedagogik ger goda riktlinjer för det småbarnpedagogiska arbetet15.8.2018 08:00Tiedote

Nationella centret för utbildningsutvärdering har utvärderat planerna för småbarnspedagogik som styr det småbarnspedagogiska arbetet och planernas implementering inom kommunala och privata tjänster. Planerna fungerar rätt väl som stöd för arbetet, men det förekom dock kvalitativa problem med barnens planer för småbarnspedagogik. Resultaten visar att fokus inom småbarnspedagogiken borde riktas på barnens likabehandling samt tjänsternas jämna kvalitet.

Arviointitulos: Varhaiskasvatussuunnitelmat antavat hyvät suuntaviivat varhaiskasvatustyölle15.8.2018 08:00Tiedote

Karvi on arvioinut varhaiskasvatustyötä ohjaavia varhaiskasvatussuunnitelmia (vasu) ja niiden käyttöönottoa kunnissa ja yksityisissä palveluissa. Vasut toimivat melko hyvin työn tukena, mutta erityisesti lasten vasuissa ilmeni kuitenkin laadullisia ongelmia. Tulosten perusteella myös lasten yhdenvertaisuuteen varhaiskasvatuspalveluissa ja palvelujen tasaiseen laatuun tulisi kiinnittää huomiota.

Ekaluokkalaisten kielellisiä ja matemaattisia taitoja arvioidaan nyt ensimmäistä kertaa kansallisesti9.8.2018 08:00Tiedote

Noin 7000 ensiluokkalaista osallistuu kielellisten ja matemaattisten taitojen alkumittaukseen elokuussa heti koulutiensä alkajaisiksi. Samojen oppilaiden osaamisen kehittymistä seurataan koko peruskoulun ajan ja mahdollisesti vielä sen jälkeenkin. Huoltajakyselystä puolestaan saadaan tietoa varhaiskasvatuksen vaikutuksista osaamiseen. Arvioinnin tulokset julkaistaan vuodenvaihteessa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme