Tullilta tunnustus kauppakamarille työstä viennin hyväksi

Keskuskauppakamarin johtajalle, Kansainvälisen kauppakamarin maajohtajalle Timo Vuorelle on myönnetty Tullin ansiomitali tunnustuksena vuosien työstä Suomen ulkomaakaupan sujuvuuden eteen ja yhteistyöstä tulliasioissa. Tullin pääjohtajan Hannu Mäkisen mukaan Vuori ymmärtää laajasti Tullin merkityksen ulkomaankaupan sujuvuuden edistäjänä ja on ansiokkaasti viestinyt näistä asioista niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Vuori toimii tällä hetkellä Tullin neuvottelukunnan jäsenenä.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

”Tunnustus on merkittävä kiitos Keskuskauppakamarille ja kauppakamareille, jotka eri tavoin auttavat yrityksiä ulkomaankaupan prosesseissa tullaus mukaan lukien”, sanoo Vuori.

Kauppakamarit ovat myöntäneet näitä asiakirjoja yrityksille jo vuosikymmenten ajan perustuen sopimukseen Maailman tullijärjestö WCO:n ja kunkin maan tullin kanssa. Vuori muistuttaa, että kauppakamarien myöntämät alkuperätodistukset ovat välttämättömiä esimerkiksi Venäjän ja Kiinan viennissä, sillä kohdemaiden viranomaiset vaativat niitä.

Vuonna 2019 kauppakamarit vahvistivat yli 75 000 vientiasiakirjaa yli 5000 vientiyritykselle Suomessa. Samoin sadat yritykset hyödyntävät messuilla tai ulkomaisilla asennuskeikoilla kauppakamarin ATA Carnet-asiakirjoja, jotka tarjoavat tullivapauden tavaroiden tilapäiseen vientiin.

Toimiva logistiikka ja tullaus Suomen vahvuuksia

”Suomen viennin ja tuonnin vahvuuksia on oltava toimiva logistiikka ja tehokas tullaus. Vain siten pystymme kuromaan umpeen sitä kilpailukykyhaittaa, minkä maamme kaukainen sijainti päävientimarkkinoilta aiheuttaa”, Vuori sanoo.

Kauppakamarien myöntämillä alkuperätodistuksilla on tärkeä asema myös väärinkäytösten ehkäisemisessä, sillä niillä yritykset osoittavat tuotteen tarkat yksilöintitiedot ja tosiasiallisen alkuperän.

Vuoren mukaan digitaalisuus muuttaa nopeasti tullausta sekä viennin ja tuonnin prosessien hallintaa. Suomessa kauppakamarien myöntämistä alkuperätodistuksista jo lähes 99 prosenttia myönnetään sähköisesti, mikä on kansainvälisesti aivan ennätyslukema.

”Järjestelmämme nopea digitalisaatio on ollut korvaamaton apu vientiyrityksillemme erityisesti koronarajoitusten aikana”, sanoo Vuori.

Lähivuosina EU:n on tarkoitus digitalisoida kokonaan tullaus, mutta EU:n ulkopuolisten maiden viennistä paperiset asiakirjat eivät aivan lähivuosina katoa.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Kutsu medialle: Puheenjohtajatentti ja Keskuskauppakamarin kuntavaaliteesien julkistustilaisuus 11.12. klo 14-15.152.12.2020 09:44:11 EETTiedote

Keskuskauppakamari järjestää puolueiden puheenjohtajien kuntavaalitentin ja kuntavaaliteesien julkistustilaisuuden perjantaina 11.12.2020 klo 14-15.15. Kuntavaalitentissä mukana puolueiden puheenjohtajat Annika Saarikko (kesk), Petteri Orpo (kok), Jussi Halla-aho (ps) sekä varapuheenjohtaja Ville Skinnari (sdp). Juontajana toimii MTV Uutisten yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan suoraa lähetystä.

Keskuskauppakamari: Nyt kaivataan ennakkoluulottomia, uusia ja nopeita toimia viennin vauhdittamiseksi USA:n uudistuville markkinoille28.11.2020 08:00:00 EETTiedote

Koronan runtelemat USA:n markkinat ovat yhä Suomen tärkeimpiä päävientimarkkinoita, joiden uskotaan taas kohta kasvavan vauhdilla. Tuleva presidentti Joe Biden käynnistää maassa merkittäviä yhteiskunnan infrastruktuuriuudistuksia ja vauhdittaa vihreää taloutta, mikä avaa Suomen viennille aivan uusia markkinoita, muistuttaa USA:n elvytystoimiin perehtynyt Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Hänen mukaansa nyt kaivataan ennakkoluulottomia, nopeita ja uusiakin toimia viennin vauhdittamiseksi USA:n uudistuville markkinoille.

Kutsu medialle: Puheenjohtajatentti ja Keskuskauppakamarin kuntavaaliteesien julkistustilaisuus 11.12. klo 14-15.1527.11.2020 08:00:00 EETTiedote