Tumppi ei maadu - Tumppitalkoilla tupakantumppien kimppuun

Suomen ASH haastaa Maailman ympäristöpäivänä 5.6. kaikki mukaan Tumppitalkoisiin. Tavoitteena on kerätä tupakantumpit pois pihoilta, puistosta, teiden varsilta ja rannoilta. Tumppitalkoisiin voi osallistua kuka vain ja koska vain.

– Jopa kolme neljästä tupakoijasta heittää tumpin maahan. Teemalla ”Tumppi ei maadu” haluamme kiinnittää huomiota tupakantumppien ympäristövaikutuksiin ja siihen, että savuton Suomi olisi samalla myös tumpiton Suomi, sanoo toiminnanjohtaja Mervi Hara. Suomen ASH ry on valtakunnallinen kansanterveysjärjestö ja tupakkapolitiikan asiantuntija, jonka tavoitteena on edistää nikotiinituotteiden käytön loppumista.

Tupakantumppi on maailman yleisin roska

Maailmanlaajuisesti ympäristöön heitetään 4,5 biljoonaa tumppia joka vuosi. Suomessa ympäristöön päätyy noin neljä miljardia tumppia vuosittain.

Rannikoitten ja kaupunkialueitten roskista jopa 30-40 % on tupakantumppeja. Tupakantumpeista keräytyy vuosittain jätettä arviolta 340-680 miljoonaa kiloa. Tässä määrässä ei ole huomioitu muita tupakkajätteitä, kuten tupakkapakkauksia.

Luontoon heitetyt tumpit eivät maadu, sillä ne on tehty selluloosa-asetaatista. Selluloosa-asetaatti on muovia, jonka hajoaminenkin kestää vuosia. Tumppien sisältämät myrkyt kulkeutuvat mikromuovihiukkasten mukana vesistöihin ja maaperään ja lopulta ravintoketjussa eläimiin ja ihmisiin.

WHO:n viime vuonna julkaiseman tutkimuksen mukaan tupakan tumppiosaan voi imeytyä tupakasta peräti 7000 erilaista kemikaalia, joista osa on suoraan ympäristölle vaarallisia, kuten raskasmetalli, nikotiini, lyijy ja arsenikki. Tunnettuja karsinogeenejä eli syöpävaarallisia aineita tupakassa on 50.

Maailma paremmaksi roska kerrallaan

Yhä useampi haluaa yhdistää ympäristöstä huolehtimisen lenkkeilyyn. Tämän kevään trendilaji on ploggaus eli roskakävely tai roskajuoksu.

Yksittäisen ihmisen panos voi olla hyvinkin merkittävä. Hyvinkääläiset Ilkka ja Kaija Erkkilä ovat harrastaneet roskien keräystä jo seitsemän vuotta. Huhtikuun lopulla heidän saldonsa oli jo 601900 tumppia ja 1654 muovikassillista kerättyä roskaa. Aikanaan Vuoden tamperelaisiksikin valitut Erkkilät ovat saaneet työstään tunnustusta myös valtakunnan huipulta saadessaan muutama vuosi sitten kutsun presidentin itsenäisyyspäivän juhlavastaanotolle.

Tumppitakoisiin voi osallistua jo nyt. Twitterissä tai Instagramissa voi jakaa kuvia tai viestejä hashtageilla #tumppitalkoot, #ekoteko, #ympäristöpäivä ja #WorldEnvironmentDay .

Lisätietoja:

Mervi Hara, toiminnanjohtaja, Suomen ASH ry, puh. 050 460 2324

Linkkejä:

www.suomenash.fi

Tupakka – uhka ympäristölle, katso myös videot!

Roskienkeruun sankaripari on kerännyt yli 600 000 tupakantumppia ympäristöstä

Tobacco and its environmental impact: an overview (WHO 2017)

Tobacco and the environment (Truth initiative, maaliskuu 2018)

Tumppitalkoot on mukana Ylen luontotalkoissa .