Tunnistatko kodin vaaralliset jätteet ja tiedätkö, mitä niille pitäisi tehdä?

Vaaralliset jätteet sisältävät aineita, jotka jo pieninä määrinä voivat olla haitallisia ihmiselle ja ympäristölle.

HSY:n keräysautot kiertävät pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella 3.4.-5.6.2018. Autot ottavat vastaan useimpia kodin vaarallisia jätteitä. Lähimmät, ympäri vuoden toimivat vaarallisen jätteen keräyskontit löytyvät osoitteesta www.kierratys.info.

Tavallisimpia kodin vaarallisia jätteitä ovat esimerkiksi maalit, akut, öljyt, liimat, lakat, lääkkeet sekä paristot ja energiansäästölamput.

- Vaaralliset jätteet eivät kuulu viemäriin, taloyhtiön jäteastioihin tai luontoon, painottaa HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY haluaa muistuttaa kevätsiivoojia erityisesti kodin vaarallisten jätteiden lajittelusta. Niiden kierrättäminen on helppoa, mutta taloyhtiön jätekeräykseen tai viemäriin niitä ei tule laittaa.

Lähes kaikki vaaralliset jätteet voi viedä maksutta vaarallisen jätteen keräyspisteisiin ja HSY:n Sortti-asemille. Vastaanottopaikkoja on pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella yhteensä 48. Lähimmän keräyspaikan voi katsoa www.kierratys.info -karttapalvelusta.

- Nyt kevään aikana vaarallisia jätteitä voi viedä myös HSY:n kiertäviin keräysautoihin, jotka pysähtyvät lähes 300 paikassa 3. huhtikuuta alkaen. Keräysautojen aikataulu sekä tarkemmat lajitteluohjeet löytyvät osoitteesta www.hsy.fi/keraysautot.

Vanhat lääkkeet tulee aina viedä apteekkiin. Energiansäästölamput voi palauttaa myös lamppuja ja sähkölaitteita myyviin suuriin kauppoihin, ja paristot ja pienakut voi viedä niitä myyviin liikkeisiin.

Myös asbesti ja painekyllästetty puu ovat vaarallista jätettä. Asbestin vastaanotto on maksullista ja pienkuormille pääkaupunkiseudun ainoa vastaanottopaikka on Ämmässuon Sortti-asema. Painekyllästettyä puuta otetaan vastaan maksutta kaikilla Sortti-asemilla mutta enintään kuution verran. Erityiskäsittelyn vaativat myös räjähteet ja ilotulitteet, jotka tulee viedä poliisin ohjeistamaan paikkaan. Hätäraketit tulee toimittaa niitä myyviin liikkeisiin.

HSY:n verkkosivuilla www.hsy.fi/jateopas voi tehdä haun eri jätelajeilla, ja palvelu opastaa, miten jäte tulee lajitella ja kierrättää.

Lisätietoja vaarallisesta jätteestä löytyy sivulta www.kiitoskunlajittelet.fi. Sivustolta löytyvät myös Arman Alizadin ja Trash Test Dummyn testivideot siitä, sopivatko maalit ja öljyt luontoon tai viemäriin.

Yritysten vaarallinen jäte on maksullista ja sitä otetaan vastaan vain Kivikon vaarallisen jätteen asemalla.

HSY:n vaarallisten jätteiden kontit »

HSY:n Sortti-asemat »

Vaarallisten jätteiden lajitteluohjeet »

Lajittelupulmia? Katso lajitteluohjeet »

Yhteyshenkilöt

Toimintovastaava Maarit Kiviranta, maarit.kiviranta(at)hsy.fi, puh. 040 8333 254

Tunnistatko nämä kotisi tavarat ja aineet vaaralliseksi jätteeksi? Kaikki paristot, lakat, energiansäästölamput, liimat ja liuottimet tulee viedä vaarallisen jätteen keräykseen.
Maalit, öljyt ja erilaiset pesukemikaalit ovat yleisiä kotoa löytyviä vaarallisia jätteitä.

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.6.2018.12.6.2018 14:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.6.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä kierrätyspisteiden pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista:  - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsija  - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvaukset ajalle 7/2018–12/2020. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen viemäreiden kuntotutkimuksista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.6.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja