Tunnistatko kodin vaaralliset jätteet ja tiedätkö, mitä niille pitäisi tehdä?

Vaaralliset jätteet sisältävät aineita, jotka jo pieninä määrinä voivat olla haitallisia ihmiselle ja ympäristölle.

HSY:n keräysautot kiertävät pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella 3.4.-5.6.2018. Autot ottavat vastaan useimpia kodin vaarallisia jätteitä. Lähimmät, ympäri vuoden toimivat vaarallisen jätteen keräyskontit löytyvät osoitteesta www.kierratys.info.

Tavallisimpia kodin vaarallisia jätteitä ovat esimerkiksi maalit, akut, öljyt, liimat, lakat, lääkkeet sekä paristot ja energiansäästölamput.

- Vaaralliset jätteet eivät kuulu viemäriin, taloyhtiön jäteastioihin tai luontoon, painottaa HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY haluaa muistuttaa kevätsiivoojia erityisesti kodin vaarallisten jätteiden lajittelusta. Niiden kierrättäminen on helppoa, mutta taloyhtiön jätekeräykseen tai viemäriin niitä ei tule laittaa.

Lähes kaikki vaaralliset jätteet voi viedä maksutta vaarallisen jätteen keräyspisteisiin ja HSY:n Sortti-asemille. Vastaanottopaikkoja on pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella yhteensä 48. Lähimmän keräyspaikan voi katsoa www.kierratys.info -karttapalvelusta.

- Nyt kevään aikana vaarallisia jätteitä voi viedä myös HSY:n kiertäviin keräysautoihin, jotka pysähtyvät lähes 300 paikassa 3. huhtikuuta alkaen. Keräysautojen aikataulu sekä tarkemmat lajitteluohjeet löytyvät osoitteesta www.hsy.fi/keraysautot.

Vanhat lääkkeet tulee aina viedä apteekkiin. Energiansäästölamput voi palauttaa myös lamppuja ja sähkölaitteita myyviin suuriin kauppoihin, ja paristot ja pienakut voi viedä niitä myyviin liikkeisiin.

Myös asbesti ja painekyllästetty puu ovat vaarallista jätettä. Asbestin vastaanotto on maksullista ja pienkuormille pääkaupunkiseudun ainoa vastaanottopaikka on Ämmässuon Sortti-asema. Painekyllästettyä puuta otetaan vastaan maksutta kaikilla Sortti-asemilla mutta enintään kuution verran. Erityiskäsittelyn vaativat myös räjähteet ja ilotulitteet, jotka tulee viedä poliisin ohjeistamaan paikkaan. Hätäraketit tulee toimittaa niitä myyviin liikkeisiin.

HSY:n verkkosivuilla www.hsy.fi/jateopas voi tehdä haun eri jätelajeilla, ja palvelu opastaa, miten jäte tulee lajitella ja kierrättää.

Lisätietoja vaarallisesta jätteestä löytyy sivulta www.kiitoskunlajittelet.fi. Sivustolta löytyvät myös Arman Alizadin ja Trash Test Dummyn testivideot siitä, sopivatko maalit ja öljyt luontoon tai viemäriin.

Yritysten vaarallinen jäte on maksullista ja sitä otetaan vastaan vain Kivikon vaarallisen jätteen asemalla.

HSY:n vaarallisten jätteiden kontit »

HSY:n Sortti-asemat »

Vaarallisten jätteiden lajitteluohjeet »

Lajittelupulmia? Katso lajitteluohjeet »

Yhteyshenkilöt

Toimintovastaava Maarit Kiviranta, maarit.kiviranta(at)hsy.fi, puh. 040 8333 254

Tunnistatko nämä kotisi tavarat ja aineet vaaralliseksi jätteeksi? Kaikki paristot, lakat, energiansäästölamput, liimat ja liuottimet tulee viedä vaarallisen jätteen keräykseen.
Maalit, öljyt ja erilaiset pesukemikaalit ovat yleisiä kotoa löytyviä vaarallisia jätteitä.

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi