Tunnistatko kodin vaaralliset jätteet ja tiedätkö, mitä niille pitäisi tehdä?

Vaaralliset jätteet sisältävät aineita, jotka jo pieninä määrinä voivat olla haitallisia ihmiselle ja ympäristölle.

HSY:n keräysautot kiertävät pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella 3.4.-5.6.2018. Autot ottavat vastaan useimpia kodin vaarallisia jätteitä. Lähimmät, ympäri vuoden toimivat vaarallisen jätteen keräyskontit löytyvät osoitteesta www.kierratys.info.

Tavallisimpia kodin vaarallisia jätteitä ovat esimerkiksi maalit, akut, öljyt, liimat, lakat, lääkkeet sekä paristot ja energiansäästölamput.

- Vaaralliset jätteet eivät kuulu viemäriin, taloyhtiön jäteastioihin tai luontoon, painottaa HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY haluaa muistuttaa kevätsiivoojia erityisesti kodin vaarallisten jätteiden lajittelusta. Niiden kierrättäminen on helppoa, mutta taloyhtiön jätekeräykseen tai viemäriin niitä ei tule laittaa.

Lähes kaikki vaaralliset jätteet voi viedä maksutta vaarallisen jätteen keräyspisteisiin ja HSY:n Sortti-asemille. Vastaanottopaikkoja on pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella yhteensä 48. Lähimmän keräyspaikan voi katsoa www.kierratys.info -karttapalvelusta.

- Nyt kevään aikana vaarallisia jätteitä voi viedä myös HSY:n kiertäviin keräysautoihin, jotka pysähtyvät lähes 300 paikassa 3. huhtikuuta alkaen. Keräysautojen aikataulu sekä tarkemmat lajitteluohjeet löytyvät osoitteesta www.hsy.fi/keraysautot.

Vanhat lääkkeet tulee aina viedä apteekkiin. Energiansäästölamput voi palauttaa myös lamppuja ja sähkölaitteita myyviin suuriin kauppoihin, ja paristot ja pienakut voi viedä niitä myyviin liikkeisiin.

Myös asbesti ja painekyllästetty puu ovat vaarallista jätettä. Asbestin vastaanotto on maksullista ja pienkuormille pääkaupunkiseudun ainoa vastaanottopaikka on Ämmässuon Sortti-asema. Painekyllästettyä puuta otetaan vastaan maksutta kaikilla Sortti-asemilla mutta enintään kuution verran. Erityiskäsittelyn vaativat myös räjähteet ja ilotulitteet, jotka tulee viedä poliisin ohjeistamaan paikkaan. Hätäraketit tulee toimittaa niitä myyviin liikkeisiin.

HSY:n verkkosivuilla www.hsy.fi/jateopas voi tehdä haun eri jätelajeilla, ja palvelu opastaa, miten jäte tulee lajitella ja kierrättää.

Lisätietoja vaarallisesta jätteestä löytyy sivulta www.kiitoskunlajittelet.fi. Sivustolta löytyvät myös Arman Alizadin ja Trash Test Dummyn testivideot siitä, sopivatko maalit ja öljyt luontoon tai viemäriin.

Yritysten vaarallinen jäte on maksullista ja sitä otetaan vastaan vain Kivikon vaarallisen jätteen asemalla.

HSY:n vaarallisten jätteiden kontit »

HSY:n Sortti-asemat »

Vaarallisten jätteiden lajitteluohjeet »

Lajittelupulmia? Katso lajitteluohjeet »

Yhteyshenkilöt

Toimintovastaava Maarit Kiviranta, maarit.kiviranta(at)hsy.fi, puh. 040 8333 254

Tunnistatko nämä kotisi tavarat ja aineet vaaralliseksi jätteeksi? Kaikki paristot, lakat, energiansäästölamput, liimat ja liuottimet tulee viedä vaarallisen jätteen keräykseen.
Maalit, öljyt ja erilaiset pesukemikaalit ovat yleisiä kotoa löytyviä vaarallisia jätteitä.

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä