Tunnistatko kodin vaaralliset jätteet ja tiedätkö, mitä niille pitäisi tehdä?

Vaaralliset jätteet sisältävät aineita, jotka jo pieninä määrinä voivat olla haitallisia ihmiselle ja ympäristölle.

HSY:n keräysautot kiertävät pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella 3.4.-5.6.2018. Autot ottavat vastaan useimpia kodin vaarallisia jätteitä. Lähimmät, ympäri vuoden toimivat vaarallisen jätteen keräyskontit löytyvät osoitteesta www.kierratys.info.

Tavallisimpia kodin vaarallisia jätteitä ovat esimerkiksi maalit, akut, öljyt, liimat, lakat, lääkkeet sekä paristot ja energiansäästölamput.

- Vaaralliset jätteet eivät kuulu viemäriin, taloyhtiön jäteastioihin tai luontoon, painottaa HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY haluaa muistuttaa kevätsiivoojia erityisesti kodin vaarallisten jätteiden lajittelusta. Niiden kierrättäminen on helppoa, mutta taloyhtiön jätekeräykseen tai viemäriin niitä ei tule laittaa.

Lähes kaikki vaaralliset jätteet voi viedä maksutta vaarallisen jätteen keräyspisteisiin ja HSY:n Sortti-asemille. Vastaanottopaikkoja on pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella yhteensä 48. Lähimmän keräyspaikan voi katsoa www.kierratys.info -karttapalvelusta.

- Nyt kevään aikana vaarallisia jätteitä voi viedä myös HSY:n kiertäviin keräysautoihin, jotka pysähtyvät lähes 300 paikassa 3. huhtikuuta alkaen. Keräysautojen aikataulu sekä tarkemmat lajitteluohjeet löytyvät osoitteesta www.hsy.fi/keraysautot.

Vanhat lääkkeet tulee aina viedä apteekkiin. Energiansäästölamput voi palauttaa myös lamppuja ja sähkölaitteita myyviin suuriin kauppoihin, ja paristot ja pienakut voi viedä niitä myyviin liikkeisiin.

Myös asbesti ja painekyllästetty puu ovat vaarallista jätettä. Asbestin vastaanotto on maksullista ja pienkuormille pääkaupunkiseudun ainoa vastaanottopaikka on Ämmässuon Sortti-asema. Painekyllästettyä puuta otetaan vastaan maksutta kaikilla Sortti-asemilla mutta enintään kuution verran. Erityiskäsittelyn vaativat myös räjähteet ja ilotulitteet, jotka tulee viedä poliisin ohjeistamaan paikkaan. Hätäraketit tulee toimittaa niitä myyviin liikkeisiin.

HSY:n verkkosivuilla www.hsy.fi/jateopas voi tehdä haun eri jätelajeilla, ja palvelu opastaa, miten jäte tulee lajitella ja kierrättää.

Lisätietoja vaarallisesta jätteestä löytyy sivulta www.kiitoskunlajittelet.fi. Sivustolta löytyvät myös Arman Alizadin ja Trash Test Dummyn testivideot siitä, sopivatko maalit ja öljyt luontoon tai viemäriin.

Yritysten vaarallinen jäte on maksullista ja sitä otetaan vastaan vain Kivikon vaarallisen jätteen asemalla.

HSY:n vaarallisten jätteiden kontit »

HSY:n Sortti-asemat »

Vaarallisten jätteiden lajitteluohjeet »

Lajittelupulmia? Katso lajitteluohjeet »

Yhteyshenkilöt

Toimintovastaava Maarit Kiviranta, maarit.kiviranta(at)hsy.fi, puh. 040 8333 254

Tunnistatko nämä kotisi tavarat ja aineet vaaralliseksi jätteeksi? Kaikki paristot, lakat, energiansäästölamput, liimat ja liuottimet tulee viedä vaarallisen jätteen keräykseen.
Maalit, öljyt ja erilaiset pesukemikaalit ovat yleisiä kotoa löytyviä vaarallisia jätteitä.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 24.5.201922.5.2019 07:34:48 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 24.5.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman esittämisestä yhtymäkokoukselle sekä Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden uudistamisesta. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka - betoniputket ja betoniset kaivonkannet ajalle 6/2019–5/2021 - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsija - jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen. Hallitus saa tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY ti

Pientaloasukkaat testaavat lajittelua monilokeroastioihin sekä vaarallisen jätteen keräystä suoraan kotoa – HSY kehittää palvelujaan uusilla kokeiluilla8.5.2019 10:32:15 EESTTiedote

Reilu tuhat pienkiinteistöä kokeilee lajittelua nelilokeroiseen jäteastiaan ja 180 omakotitaloa testaa vaarallisen jätteen keräystä suoraan kiinteistöltä seuraavan puolentoista vuoden ajan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tavoittelee 60 prosentin kierrätysastetta vuoteen 2025 mennessä ja kehittää uusia palveluja yltääkseen tavoitteeseen. Kummatkin kokeilut alkavat tällä viikolla.

Kaupungit haluavat arjen palvelut helposti ja ilmastofiksusti asukkaiden matkan varrelle – tapahtuma pääkaupunkiseudulla, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa 13.–18.5.20197.5.2019 12:21:49 EESTTiedote

Asemanseudut ovat suurten ihmisvirtojen, asumisen ja liikkumisen keskittymiä, joilla on potentiaalia erilaisille palveluratkaisuille. Fiksu Assa -hankkeessa on tavoitteena parantaa juna- ja metroasemien palveluntarjontaa ja sitä kautta sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa vähähiiliseen liikkumiseen. HSY ja kaupungit järjestävät 13.–18.5.2019 Malmin, Myyrmäen, Riihimäen ja Hämeenlinnan juna-asemilla sekä Aalto-yliopiston metroasemalla Fiksu Assa -tapahtuman, jossa esitellään uusia, ilmastofiksuja arjen palveluja.