Tunnistatko kodin vaaralliset jätteet ja tiedätkö, mitä niille pitäisi tehdä?

Vaaralliset jätteet sisältävät aineita, jotka jo pieninä määrinä voivat olla haitallisia ihmiselle ja ympäristölle.

HSY:n keräysautot kiertävät pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella 3.4.-5.6.2018. Autot ottavat vastaan useimpia kodin vaarallisia jätteitä. Lähimmät, ympäri vuoden toimivat vaarallisen jätteen keräyskontit löytyvät osoitteesta www.kierratys.info.

Tavallisimpia kodin vaarallisia jätteitä ovat esimerkiksi maalit, akut, öljyt, liimat, lakat, lääkkeet sekä paristot ja energiansäästölamput.

- Vaaralliset jätteet eivät kuulu viemäriin, taloyhtiön jäteastioihin tai luontoon, painottaa HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY haluaa muistuttaa kevätsiivoojia erityisesti kodin vaarallisten jätteiden lajittelusta. Niiden kierrättäminen on helppoa, mutta taloyhtiön jätekeräykseen tai viemäriin niitä ei tule laittaa.

Lähes kaikki vaaralliset jätteet voi viedä maksutta vaarallisen jätteen keräyspisteisiin ja HSY:n Sortti-asemille. Vastaanottopaikkoja on pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella yhteensä 48. Lähimmän keräyspaikan voi katsoa www.kierratys.info -karttapalvelusta.

- Nyt kevään aikana vaarallisia jätteitä voi viedä myös HSY:n kiertäviin keräysautoihin, jotka pysähtyvät lähes 300 paikassa 3. huhtikuuta alkaen. Keräysautojen aikataulu sekä tarkemmat lajitteluohjeet löytyvät osoitteesta www.hsy.fi/keraysautot.

Vanhat lääkkeet tulee aina viedä apteekkiin. Energiansäästölamput voi palauttaa myös lamppuja ja sähkölaitteita myyviin suuriin kauppoihin, ja paristot ja pienakut voi viedä niitä myyviin liikkeisiin.

Myös asbesti ja painekyllästetty puu ovat vaarallista jätettä. Asbestin vastaanotto on maksullista ja pienkuormille pääkaupunkiseudun ainoa vastaanottopaikka on Ämmässuon Sortti-asema. Painekyllästettyä puuta otetaan vastaan maksutta kaikilla Sortti-asemilla mutta enintään kuution verran. Erityiskäsittelyn vaativat myös räjähteet ja ilotulitteet, jotka tulee viedä poliisin ohjeistamaan paikkaan. Hätäraketit tulee toimittaa niitä myyviin liikkeisiin.

HSY:n verkkosivuilla www.hsy.fi/jateopas voi tehdä haun eri jätelajeilla, ja palvelu opastaa, miten jäte tulee lajitella ja kierrättää.

Lisätietoja vaarallisesta jätteestä löytyy sivulta www.kiitoskunlajittelet.fi. Sivustolta löytyvät myös Arman Alizadin ja Trash Test Dummyn testivideot siitä, sopivatko maalit ja öljyt luontoon tai viemäriin.

Yritysten vaarallinen jäte on maksullista ja sitä otetaan vastaan vain Kivikon vaarallisen jätteen asemalla.

HSY:n vaarallisten jätteiden kontit »

HSY:n Sortti-asemat »

Vaarallisten jätteiden lajitteluohjeet »

Lajittelupulmia? Katso lajitteluohjeet »

Yhteyshenkilöt

Toimintovastaava Maarit Kiviranta, maarit.kiviranta(at)hsy.fi, puh. 040 8333 254

Tunnistatko nämä kotisi tavarat ja aineet vaaralliseksi jätteeksi? Kaikki paristot, lakat, energiansäästölamput, liimat ja liuottimet tulee viedä vaarallisen jätteen keräykseen.
Maalit, öljyt ja erilaiset pesukemikaalit ovat yleisiä kotoa löytyviä vaarallisia jätteitä.

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoiston häiriö helpottumassa – typpi poistuu jo lähes 80-prosenttisesti6.8.2018 16:19Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamossa kaksi viikkoa jatkunut biologisen typenpoiston häiriö jatkuu yhä. Typenpoisto on kuitenkin saavuttamassa 80 % tason, joka on Viikinmäen jätevedenpuhdistamon ympäristöluvan mukainen vaatimus. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto palautuvat päivä päivältä. Normaalitilassa typenpoisto on yli 90 %, johon päästäneen tämän viikon aikana. Häiriötilanne käynnistyi maanantaina 23.7.2018 noin klo 03.00 ja sen selvittäminen aloitettiin välittömästi. Häiriön arvioidaan johtuvan tuntemattomasta teollisuuden kemikaalipäästöstä, joka on tappanut typenpoistosta vastaavia nitrifikaatiobakteereita. Prosessi toipuu sitä mukaa kun bakteerit lisääntyvät. Häiriöstä johtuen typpikuorma vesistöön kasvoi huomattavasti. Jätevedenpuhdistamon muu biologinen puhdistusprosessi toimii kuitenkin normaalisti, kuten myös kemiallinen fosforinpoisto. Muita vaikutuksia typpikuorman kasvun lisäksi ei arvioida olevan. Varsinaisen häiriötilanteen voi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoisto normalisoitumassa hiljalleen1.8.2018 16:12Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamon biologisen typenpoiston vakava häiriö jatkuu ja typenpoistoteho on edelleen merkittävästi tavallista heikompi. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto ovat kuitenkin elpymässä hiljalleen. Typenpoistoaste on tänään keskiviikkona 45 % ja se paranee päivä päivältä nitrifikaation elpyessä. Häiriön aikana typenpoistoaste oli matalimmillaan vain 20 %, kun se Viikinmäessä on normaalitilassa yli 90 %.