Tuomaan Markkinat kutsui ennätysmäärän ihmisiä viihtymään

Eilen päättynyt joulutori Tuomaan Markkinat keräsi ennätyksellisen määrän kävijöitä. Markkinoilla vieraili 3. joulukuuta alkaen yhteensä 350 000 kävijää. Joulupukkia tervehti vieraita kaikkiaan 95 eri maasta.
Tuomaan Markkinat toi joulun tunnelman Senaatintorille. Kuva: Jussi Hellsten

Helsingin viihtyisin ja suurin joulutori Tuomaan Markkinat houkutteli kaikkiaan 350 000 kävijää torille viihtymään, ostoksille, syömään ja karuselliin kieppumaan. Viime vuodesta kävijämäärä kasvoi 17 % eli 50 000:lla.

— Tunnelma Senaatintorilla on ollut käsinkosketeltavan lämmin ja täynnä joulurauhaa, maailman valitettavista tapahtumista huolimatta. Pääosin hyvässä säässä vietetyt markkinaviikot ovat tuoneet joulun ihmisten sydämiin, Tuomaan Markkinoiden vastaava tuottaja Isabella Rossi sanoo.

Tuomaan Markkinat houkutteli viihtymään

Ihmiset löysivät tänä vuonna Tuomaan Markkinat todellisena joulutunnelmaan virittäytymisen paikkana, ja Markkinoille tultiin viihtymään niin jouluisen ruoka- ja juomatarjonnan kuin vanhanajan karusellin parissa.

— Tuomaan Markkinat onnistui tarjoamaan ihmisille paikan olla yhdessä ja nauttia kauniista joulun tunnelmasta upeassa miljöössä, Rossi sanoo.

Tuomaan Markkinoiden myyjät kertovat kävijöiden olleen ihastuksissaan ja ostosmielellä. Hilkka Piitulaisen perinteiset tervakynttilät, Meri-Lapin Savuherkkujen kalat ja Kotileipomo Sutelan piparkakkutalot tekivät kauppansa ennätysvauhtia ja yrittäjät lähtivät aikaistetulle — tosin ansaitulle — joululomalle.

— Myyjien mukaan heidän myyntinsä ovat olleet tasaisen hyviä läpi Markkinoiden. Viime vuoden tapaisia, suurelta osin säästä johtuvia myyntipiikkejä tai -laskuja ei tänä vuonna koettu. Meille paras kiitos on, että yleisö on löytänyt kotimaisten käsityöläisten ja ravintoloitsijoiden tuotteet, ja he ovat saaneet työstään kohtuullisen korvauksen, Isabella Rossi kertoo.

Ruokapihojen jouluisat klassikot twistillä saivat veden markkinavieraiden kielille, ja pääravintoloihin etsiydyttiin jo tottumuksesta lämmittelemään ja nauttimaan menuista. Ruokapihojen katetut baaristiskit ja avoimet mökit pöytineen ja istuimineen tarjosivat suojaa.

Joulupukki ja karuselli vetonauloja

Tuomaan Markkinoiden vetonauloina jatkoivat tutut vanhan ajan hollantilaiskaruselli sekä joulupukki, joka vieraiden tervehtimisen ohessa teki huikean matkailunedistämistyön tavaten joulutorilla kävijöitä 95 maasta.

— Päättäjäispäivänä tuli vielä yksi maa listalle lisää: Suriname. Pisimmältä Tuomaan Markkinoille oli saavuttu Fidziltä. Eniten tapasin kävijöitä Suomen jälkeen Espanjasta, Saksasta, Italiasta, Kiinasta, Japanista ja Venäjältä, joulupukki kertoo.

Maksuton karuselli veti Tuomaan Markkinoille innokkaita karusellikyytien ystäviä jopa jonoksi asti. Onneksi viereisiltä Ruokapihoilta löytyi lämmikettä jonottajille.

Uusi joulukaupunki houkuttelee kaupunkilaisia ja talvimatkailijoita

Uuden joulukaupungin ytimessä ovat tunnelmalliset Torikorttelit ja Tuomaan Markkinoiden ihmemaailma, josta muodostuu tarjonnaltaan Helsingin tunnelmallisin alue putiikkeineen, arkkitehtonisine helmineen ja historian kerroksineen.

Talvisessa Helsingissä on vetonauloista runsaudenpula: Tuomaan Markkinat on noussut suosituslistoille muiden eurooppalaisten, vanhempien joulutorien joukkoon. Torikortteiden valmistumisen myötä Helsingillä on vihdoin vanha kaupunki, joulutunnelman luonnollinen päänäyttämö. Helsingin ruokakulttuuri kukoistaa ja kiinnostaa, ja Helsinkiin kannattaa tehdä ruokamatka joulunakin. Uusi helsinkiläinen elämäntapa nojaa yhteisöllisyyteen, joka on myös joulun henki.

Yhteisöllisyyteen, luottamiseen ja läsnäoloon nojaa myös Torikortteleiden viisivuotinen avoin Joulusauna-perinne, jonka tarkoitus on kannustaa kaupunkitilan rohkeaan käyttöön. Tänä vuonna kaupungintalon sisäpihalla sijainneessa saunamökissä löylytteli tuhat ihmistä 30:stä maasta. Uutinen saunasta levisi ympäri maailmaa.

Helsingin historiallisen keskustan joulu on kiinnostanut kansainvälistä mediaa enemmän kuin koskaan. Helsingin joulun taikaa saavuttiin todistamaan muiden muassa Ranskasta, Kiinasta, Singaporesta, Norjasta ja Baltiasta. Helsingillä on todella potentiaalia tulla Euroopan kiinnostavimmaksi joulukaupungiksi vuoteen 2020 mennessä.

Tuomaan Markkinat jälleen ensi vuonna

Joulutorin kymmenien kuusten toivotaan ilahduttavan vähävaraisten joulua; osan haki tuttuun tapaan joulujuhlaansa Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö muiden Tuomaan Markkinoiden myyjien lahjoittamien tuotteiden muassa.

Tuomaan Markkinat palaa jälleen ensi joulukuussa, tarkempi ajankohta julkistetaan keväällä. Myyjien haku alkaa toukokuussa. Siitä viestitään hyvissä ajoin kaikissa Tuomaan Markkinoiden ja Torikortteleiden kanavissa.

Video Tuomaan Markkinoilta (tuotanto: Veli Creative)
Lehdistökuvat
- Tuomaan Markkinat: vastaava tuottaja Isabella Rossi, isabella.rossi@torikorttelit.fi, 050 544 3212, viestintäpäällikkö Sanna Paakkanen, sanna.paakkanen@torikorttelit.fi, 050 359 5972

Tuomaan Markkinat Facebookissa
Tuomaan Markkinat Instagramissa: @tuomaanmarkkinat

Torikortteleiden Joulusauna
Torikorttelit Instagramissa: @torikorttelit
#uusijoulukaupunki

Tuomaan Markkinat -tunnelmia
Siirry videokanavalle

Tuomaan Markkinat toi joulun tunnelman Senaatintorille. Kuva: Jussi Hellsten
Tuomaan Markkinat ja Torikorttelit, uusi joulukaupunki. Kuva: Jussi Hellsten
Karuselli on Tuomaan Markkinoiden vetonauloja. Kuva: Jussi Hellsten
Torikortteleiden Joulusauna houkutteli löylyihin kaupungintalon sisäpihalle. Kuva: Jussi Hellsten
Soilin kuumat juomat tekivät Ruokapihalla kauppansa. Kuva: Maija Astikainen

Tuomaan Markkinoiden koordinointi siirtyi vuonna 2014 Helsingin Leijona Oy:lle, joka vetää myös Torikorttelit-hanketta. Näiden kahden idyllisen alueen yhteys rakentaa Tuomiokirkon ja Kauppatorin väliin Helsingin uutta joulukaupunkia.

Tuomaan Markkinoiden vuonna 2014 uudistuneesta ilmeestä vastaa suunnittelija Linda Bergroth. Helsinkiläisyys nousee esiin muun muassa mökkien värityksessä, joka noudattelee ympäröivien rakennusten värimaailmaa.