Torikorttelit / Helsingin Leijona OyTorikorttelit / Helsingin Leijona Oy

Tuomaan Markkinat kutsuu jouluntekijöitä

Paikallisten ja matkailijoiden rakastama joulutori ihastuttaa jälleen Senaatintorilla 1.–22. joulukuuta. Tuomaan Markkinat on helsinkiläisen joulun sydän, josta haetaan etenkin joulun herkkuja ja laadukkaita artesaanituotteita. Myyntipaikkaa tämän vuoden joulutorilta voi hakea 2.9. asti.

Tuomaan Markkinat tunnetaan runsaasta ja monipuolisesta juoma- ja ruokatarjonnastaan. Kuva: Jussi Hellsten

Urbaani ja tunnelmallinen helsinkiläinen joulutori Tuomaan Markkinat rakentuu tuttuun tapaan joulukuuksi Helsingin historiallisen keskustan ytimeen Senaatintorille. Tuomaan Markkinat on erityisen tunnettu paitsi tunnelmastaan myös runsaasta juoma- ja ruokatarjonnasta, käsitöistä ja kädentaitojen ylläpitäjistä sekä vanhanajan karusellista ja joulupukista.

Joulutorilla vieraili viime vuonna kaikkiaan 350 000 kävijää. Tuomaan Markkinat kuuluu monen jouluperinteisiin, ja yhä useampi vierailee tapahtumassa useita kertoja. Erityisesti lapsiperheet ovat löytäneet tapahtuman.

Joulutorilla tekee kauppansa etenkin kotimainen käsityö ja laadukas artesaaniosaaminen. Tuomaan Markkinoilla on perinnekoristeiden, käsitöiden ja käyttöesineiden kädentaitajia, jotka valmistavat tuotteensa alusta asti itse: työskentelevät niiden parissa koko vuoden ja myyvät varastonsa loppuun Tuomaan Markkinoilla. Markkinoiden tärkeimpiä tehtäviä onkin kotimaisen osaamisen ja työn tukeminen.

Tuomaan Markkinat haluaa kuuluttaa paikalle kädentaitajia, oman alansa ammattilaisia, jotka markkinoiden toisinaan ankarissakin sääoloissa pitävät mielialan korkealla ja levittävät joulumieltä edelleen. Myös toimijoilta, jota haluavat esitellä tuotteidensa valmistusta esimerkiksi työpajoin tai -näytöksin, toivotaan yhteydenottoja. Tänäkin vuonna markkinoiden myyjävalinnoissa suositaan kotimaisia mikroyrityksiä, jotka myyvät itse valmistamiaan kotimaista alkuperää olevia tuotteita – pääsääntöisesti suoraan asiakkaalle.

Lisäksi Ruokapihoille etsitään kunnianhimoisesti joulu- ja sesonkiruokaan ja niiden kehittämiseen suhtautuvia ruokatoimijoita.

Myyjähaku on avoinna 2.9. asti. Hakuohjeet ja sähköinen hakulomake löytyvät Tuomaan Markkinoiden nettisivulta. Hakemuksen voi jättää sähköisesti tai toimittaa postitse.

Tuomaan Markkinat on osaltaan luomassa Helsingistä Euroopan kiinnostavinta joulukaupunkia. Tuomaan Markkinoita kehittää viereisten Torikortteleiden kehittämisestä vastaava kaupungin tytäryhtiö Helsingin Leijona Oy.

Tuomaan Markkinat Senaatintorilla 1.–22.12.2018
Avoinna arkisin klo 11–20, ja la–su 10–19

####

www.tuomaanmarkkinat.fi
ww.torikorttelit.fi

Vastaava tuottaja Emma Lumme, 050 516 2733, emma.lumme@torikorttelit.fi

####

Tuomaan Markkinat Facebookissa
Tuomaan Markkinat Instagramissa: @tuomaanmarkkinat
#tuomaanmarkkinat
#helsinkichristmasmarket

Torikorttelit Facebookissa
Torikorttelit Instagramissa: @torikorttelit
#torikorttelit
#uusijoulukaupunki

Paikan päällä syötävät ja mukaan otettavat perinteiset jouluherkut ja leivonnaiset tekevät kauppansa Tuomaan Markkinoilla. Kuva: Jussi Hellsten
Tuomaan Markkinat on erityinen: Helsingin suurin ja vanhin ulkoilmassa järjestettävä joulutori. Kuva: Maija Astikainen
Sisäänastuttavia  pääravintoloita on joulutorilla kaikkiaan kaksi, yksi kummallakin Ruokapihalla. Kuva: Jussi Hellsten
Sisäänastuttavia pääravintoloita on joulutorilla kaikkiaan kaksi, yksi kummallakin Ruokapihalla. Kuva: Jussi Hellsten

Sofiankatu 4 /PL 4
00099 Helsingin kaupunki

Tuomaan Markkinoiden koordinointi siirtyi vuonna 2014 Helsingin Leijona Oy:lle, joka vetää myös Torikorttelit-hanketta. Näiden kahden idyllisen alueen yhteys rakentaa Tuomiokirkon ja Kauppatorin väliin Helsingin uutta joulukaupunkia.

Tuomaan Markkinoiden uudistuneesta ilmeestä vastaa suunnittelija Linda Bergroth. Helsinkiläisyys nousee esiin muun muassa mökkien värityksessä, joka noudattelee ympäröivien rakennusten värimaailmaa.

Tuomaan Markkinat satsaa ruokaan, saunaan ja tapahtumiin1.11.2018 16:42Tiedote

Tuomaan Markkinat tuo 1.12. alkaen Senaatintorille kymmenen erilaista glögiä, joululaulukaraoken ja nuotiotulet. Joulutorilla saunotaan puusaunassa, hörpitään hehkuviiniä lavaohjelmasta nautiskellessa, viihdytään Ruokapihoilla 14 ruokatoimijan antimien äärellä, kieputaan karusellissa ja tehdään löytöjä Lahjakujien käsityökojuista. Senaatintorille katetaan kaunein, maukkain ja monipuolisin joulun kokemus, josta ei riemua ja antamisen iloa puutu.

TUOMAAN MARKKINOILTA HAETTIIN LAADUKASTA KOTIMAISTA KÄSITYÖTÄ JA VIIHDYTTIIN RUOAN JA JUOMAN ÄÄRELLÄ23.12.2017 07:30Tiedote

Kotimaisen käsityön suosio sekä sesonkiruoan ja juomien parissa viihtyminen vahvistuivat tänä vuonna Tuomaan Markkinoilla. Sekä paikalliset että matkailijat etsivät laadukasta, kotimaista ja käsintehtyä. Eilen Senaatintorilla päättyneet Tuomaan Markkinat ja viereiset Torikorttelit nousivat Helsingin joulun vetovoimaiseksi ja tunnelmalliseksi keskipisteeksi.

Sofiankatu 4:n uudistetut salit kaupunkilaisten nähtävillä – Torikortteleiden alkusyksyssä yövyttävä installaatio, näyttelyitä, Katujuhlat ja kaupunkifestivaaleja10.8.2017 16:13Tiedote

KOTI-installaatio kutsuu kaupunkilaisia tutustumaan Torikortteleiden sydämessä sijaitsevan Sofiankatu 4:n uusittuihin saleihin keskiviikosta 16.8. alkaen kuukauden ajan. KOTI aloittaa Torikortteleissa alkusyksyn kulttuurikimaran, joka on Torikortteleiden oman Katujuhlan lisäksi täynnä uusia tapahtumia.