Tuomaan Markkinat perutaan pääkaupunkiseudun koronavirustilanteen vuoksi

Kuva: Jussi Hellsten

Helsinki on siirtynyt pandemiatilanteessa leviämisvaiheeseen, ja kaikki yleisötilaisuudet on pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmän päätöksellä kielletty 30.11. alkaen. Tuomaan Markkinoiden oli määrä avautua 5.12. Senaatintorille. Koronavirustilanteesta johtuen markkinat perutaan. Markkinamyyntiä pyritään järjestämään osin digitaalisesti ja sosiaalisessa mediassa.

Tuomaan Markkinat vaatii vuosittain kymmenien eri kumppanien ennakkotyötä, ja tapahtuma kerää yhteen satoja toimijoita luomaan joulun Helsinkiin. Helsingin tapahtumasäätiö kunnioittaa tehtyä työtä ja korvaa alihankkijoille tähän asti tapahtuman järjestelyistä syntyneet kulut. Peruutuksesta aiheutuu Helsingin tapahtumasäätiölle arviolta yli 200 000 euron mittavat tappiot.

“Kovimmin peruutus iskee kuitenkin markkinoiden kauppiaisiin ja ravintoloihin. Melkein sata pientuottajaa on valmistautunut joulumarkkinoihin valmistamalla tuotteita keväästä saakka. Tutkimme nyt tapoja auttaa tuottajia myymään tuotteitaan digitaalisesti Tuomaan Markkinoiden kanavien avulla joulukuun aikana. Tiedotamme toimista pian kanaviemme kautta,” sanoo Petra Majander, Helsingin tapahtumasäätiön myynti- ja markkinointijohtaja. “Toivomme, että mahdollisimman moni saa jouluna kotimaisten pientuottajien laadukkaita lahjoja ja nauttii helsinkiläisten ravintoloiden jouluherkuista.”

Tuomaan Markkinoiden ja Helsingin kaupunginmuseon yhteistyö toteutuu markkinoiden peruutuksesta huolimatta. Kaupunginmuseon ikkunassa ja verkkosivuilla herätetään muistojen joulut henkiin 24 tarinaa joulusta -videon avulla. Video esittelee helsinkiläisiä joulunviettotapoja eri vuosikymmeniltä. Sisällöt nostetaan esille myös joulukalenterissa, joka toteutetaan museon ja markkinoiden sosiaalisen median kanavissa joulukuun ajan.

Listaus Tuomaan Markkinoiden myyjistä löytyy tapahtuman verkkosivuilta täältä.

Toimitusjohtaja Stuba Nikula, stuba.nikula@eventshelsinki.fi, puh. 040 555 5540

Viestintäpäällikkö Laura Gottleben, laura.gottleben@eventshelsinki.fi, puh. 050 468 7243

Kuva: Jussi Hellsten

Uudenvuoden laserteos välittää viestejä Helsingin taivaalla ja radiossa28.12.2020 11:05:27 EETTiedote

Uuttavuotta juhlitaan Helsingissä etänä 31.12. Kaupungin ilotulituksia ei tänä vuonna järjestetä, mutta radiolaserteos Ajan Lennätin valaisee Helsingin taivasta koko yön ajan. Teokseen voi osallistua lähettämällä omia uudenvuoden viestejään koneäänen luettaviksi. Etäuudenvuoden ohjelmaan kuuluvat lisäksi Ylen kanavilla esitettävä Classical Trancelations -uudenvuodenkonsertti sekä Helsinki-kanavalla nähtävät lasten kotibileet.