Tuomaan Markkinat tuo joulutorin verkkoon

Senaatintorilta tuttu jouluklassikko Tuomaan Markkinat järjestetään joulukuun ajan poikkeuksellisesti verkossa.

Tuomaan Markkinat Senaatintorilla, kuva: Jussi Hellsten

Tuomaan Markkinoita tuottava Helsingin tapahtumasäätiö joutui marraskuun lopulla koronavirustilanteen vuoksi pysäyttämään markkinajärjestelyt ja perumaan perinteisen tapahtuman. Joulutori kokoaa vuosittain Senaatintorille noin 100 yrittäjää, pientuottajaa ja käsityöläistä ympäri Suomen sekä joukon helsinkiläisiä ravintola- ja kahvilayrittäjiä. Viime hetken peruminen iski koviten yrittäjiin, joista osa on valmistellut tuotteitaan markkinoille keväästä lähtien.

Auttaakseen myyjiä Tapahtumasäätiö päätti peruutuksen yhteydessä toteuttaa tapahtuman edes osin verkossa, jotta mahdollisimman moni joululahjoja hankkiva löytäisi tiensä Tuomaan Markkinoiden myyjien laadukkaiden ja kotimaisten lahjojen luo.

Tuomaan Markkinoiden myyjät ja ravintolatoimijat valikoidaan vastuullisia tuotanto- ja toimintapoja korostaen, ja ne tarjoavat loistavan vaihtoehdon massatuotantona valmistetulle tavaralle. Mukana on tuttujen suosikkien lisäksi myös aivan uusia toimijoita kuten Nuuksiossa tuotteensa valmistava Nuuxtribe ja luonnonkosmetiikkaan panostava Luonkos.

Kaikki mukana olevat myyjät ja heidän jälleenmyyntikanavansa on koottu yhteen tuomaanmarkkinat.fi-sivustolle. Näin tuotteita voidaan myydä suoraan myyjien omista verkkokaupoista tai kivijalkamyymälöistä. Tapahtumasäätiö auttaa myyjiä myös markkinoinnissa esitellen kauppiaita ja myytäviä tuotteita ennen joulua muun muassa markkinoiden sosiaalisen median kanavissa.

“Olemme saaneet paljon avuntarjouksia ja kyselyitä koskien myyjiä ja heidän tuotteidensa kohtaloa. Avuntarjoajien ehdotuksia on välitetty myyjille eteenpäin. On sydäntä lämmittävää huomata, miten moni on halukas auttamaan pientuottajia. Tuomaan Markkinoiden taika on juuri yhteisöllisyydessä ja vastuullisuudessa”, sanoo tapahtuman vastaava tuottaja Marianne Saukkonen.

Perinteinen toritapahtuma järjestetään taas ensi vuonna, mutta myös verkkojoulutorille harkitaan jatkoa kokemusten perusteella.

Viestintäpäällikkö Laura Gottleben, laura.gottleben@eventshelsinki.fi, puh. 050 468 7243

Vastaava tuottaja Marianne Saukkonen, marianne.saukkonen@eventshelsinki.fi, puh. 040 334 7148

Tuomaan Markkinat Senaatintorilla, kuva: Jussi Hellsten

Uudenvuoden laserteos välittää viestejä Helsingin taivaalla ja radiossa28.12.2020 11:05:27 EETTiedote

Uuttavuotta juhlitaan Helsingissä etänä 31.12. Kaupungin ilotulituksia ei tänä vuonna järjestetä, mutta radiolaserteos Ajan Lennätin valaisee Helsingin taivasta koko yön ajan. Teokseen voi osallistua lähettämällä omia uudenvuoden viestejään koneäänen luettaviksi. Etäuudenvuoden ohjelmaan kuuluvat lisäksi Ylen kanavilla esitettävä Classical Trancelations -uudenvuodenkonsertti sekä Helsinki-kanavalla nähtävät lasten kotibileet.

Tuomaan Markkinat perutaan pääkaupunkiseudun koronavirustilanteen vuoksi27.11.2020 12:46:26 EETTiedote

Helsinki on siirtynyt pandemiatilanteessa leviämisvaiheeseen, ja kaikki yleisötilaisuudet on pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmän päätöksellä kielletty 30.11. alkaen. Tuomaan Markkinoiden oli määrä avautua 5.12. Senaatintorille. Koronavirustilanteesta johtuen markkinat perutaan. Markkinamyyntiä pyritään järjestämään osin digitaalisesti ja sosiaalisessa mediassa. Tuomaan Markkinat vaatii vuosittain kymmenien eri kumppanien ennakkotyötä, ja tapahtuma kerää yhteen satoja toimijoita luomaan joulun Helsinkiin. Helsingin tapahtumasäätiö kunnioittaa tehtyä työtä ja korvaa alihankkijoille tähän asti tapahtuman järjestelyistä syntyneet kulut. Peruutuksesta aiheutuu Helsingin tapahtumasäätiölle arviolta yli 200 000 euron mittavat tappiot. “Kovimmin peruutus iskee kuitenkin markkinoiden kauppiaisiin ja ravintoloihin. Melkein sata pientuottajaa on valmistautunut joulumarkkinoihin valmistamalla tuotteita keväästä saakka. Tutkimme nyt tapoja auttaa tuottajia myymään tuotteitaan digitaalisesti