Tuomaan Markkinat tuo yli 100 pientuottajaa ja ruokatoimijaa Helsingin kauneimmalle joulutorille

Perinteisiä joulumarkkinoita vietetään Senaatintorilla jälleen 5.–22. joulukuuta. Järjestelyissä huomioidaan vastuullisuus ja koronaturvallisuus monin eri tavoin.

Tuomaan Markkinat kuva: Jussi Hellsten

Helsingin vanhin ja kaunein ulkoilmassa järjestettävä joulutori Tuomaan Markkinat kokoaa 93 kotimaista käsityöläistä ja pientuottajaa sekä 15 ravintola- ja kahvilatoimijaa kaupungin ytimeen Senaatintorille. Hyvän mielen jouluostosten lisäksi kauden tunnelmaan johdattelevat perinteinen hevoskaruselli sekä lämmittävät kausiherkut, joita voi noutaa myös mukaan. Koronatilanteen vuoksi markkinoilla ei tänä vuonna järjestetä oheisohjelmaa.

Kotimaisia lahjoja ja kausiherkkuja joka makuun

Tuomaan Markkinoiden myyjät ja ruokatoimijat on valikoitu vastuullisia tuotanto- ja toimintatapoja korostaen, ja markkinat tarjoavatkin kestävän vaihtoehdon massatuotantona valmistetulle lahja- ja koristetavaralle. Mukana on sekä uusia että tuttuja toimijoita.

Markkinoiden myyjäkattaus koostuu pääosin pienistä kotimaisista ja paikallisista toimijoista: tarjolla on muun muassa kotimaisia pientilajuustoja, kalaherkkuja, hilloja, sinappeja ja paljon muuta joulupöytään. Pukinkonttiin sopivat esimerkiksi käsintehdyt makeiset, luonnonkosmetiikka, kierrätysmateriaaleista valmistetut korut ja asusteet sekä villasukat, myssyt ja muut käsintehdyt lämmikkeet.

Tuomaan Markkinoilla herkutellaan ulkotilaan rakentuvilla ravintola- ja kahvilapihoilla. Ruokatarjonnassa huomioidaan luomu- ja lähiruoan lisäksi kasvis- ja vegaaniruokavaliot, ja annoksia voi noutaa myös mukaan otettavaksi. Omat jouluherkkunsa ja lämmittävät talvijuomansa markkinoille tuovat muun muassa Senaatintorin kesäterassillakin ihastuttaneet Runar & Version sekä Blinis & Bubbles by Valkoinen Sali, menussaan tryffeliin panostava ravintola Muru, vain kotimaisia aineksia menuissaan käyttävä ravintola Skörd sekä Nolla, joka ei tuota toiminnassaan lainkaan jätettä.

Joulutunnelmaan turvallisesti ja vastuullisesti

Tuomaan Markkinoilla kiinnitetään erityistä huomiota turvalliseen markkinatoimintaan. Senaatintorin markkina-alue on suunniteltu entistä väljemmäksi, jotta turvavälien huomioiminen olisi helpompaa eikä hetkellisiä kävijäpiikkejä synnyttävää oheisohjelmaa järjestetä. Asiakkaiden toivotaan hyödyntävän markkinoiden laajat aukioloajat kokonaisuudessaan ja saapumaan mahdollisuuksien mukaan paikalle rauhallisimpina ajankohtina esimerkiksi arkipäivisin. Myyntimökit on suojattu pleksein ja kävijöitä kehotetaan käyttämään maskeja. Tehostetun siivouksen lisäksi torilla tarjotaan laajasti käsidesiä ja siellä on käsinpesumahdollisuus.

Tuomaan Markkinat on vastuullinen joulutapahtuma, jonka ympäristövaikutuksia arvioidaan Ekokompassi-sertifikaatin avulla. Markkinoiden ravintolatoiminnassa käytetään vain biohajoavia astioita ja markkinoilla kiinnitetään huomiota jätteiden määrän minimoimiseen sekä niiden lajitteluun. Myyntimökit lämpenevät ja karuselli pyörii uusiutuvalla energialla. Markkinoilla tehdään myös hyvää yhdessä kumppaneiden kanssa. Esimerkiksi vegaanista kaurapuuroa tarjoilevan Fazer Aito Puurotuvan myyntituotot lahjoitetaan ilmastotyöhön.

Tuomaan Markkinat Helsingin Senaatintorilla 5.–22.12.2020. Avoinna maanantaista torstaihin klo 11–19 ja perjantaista sunnuntaihin klo 10–20. Vapaa pääsy.

Tuomaan Markkinoiden järjestävänä tahona toimii Helsingin tapahtumasäätiö. Markkinoiden kumppaneita ovat Fazer AITO, Reino & Aino, Torikorttelit sekä Helsingin kaupunginmuseo.

Viestintäpäällikkö Laura Gottleben, laura.gottleben@eventshelsinki.fi, puh. 050 468 7243

Vastaava tuottaja Marianne Saukkonen, marianne.saukkonen@eventshelsinki.fi, puh. 040 334 7148

Tuomaan Markkinat kuva: Jussi Hellsten

Helsinki-päivänä jaetaan yli 5000 annosta raparperipiirakkaa ja palkitaan ansioituneita helsinkiläisiä9.6.2021 12:15:06 EEST | Tiedote

Helsingin syntymäpäivänä 12. kesäkuuta kaupungin hoivakoteihin ja lukuisiin muihin kohteisiin jaetaan yli 5000 annosta Kaupungintalon ravintolan perinteisellä reseptillä leivottua raparperipiirakkaa. Helsinki-päivää juhlitaan myös Helsinki-päivän teoilla, jotka ilahduttavat ympäri kaupunkia kokoamatta väkijoukkoja yhteen. Päivän päätteeksi pormestari ja apulaispormestarit jakavat kultaiset Helsinki-mitalit ansioituneille helsinkiläisille sekä muita palkintoja ja tunnustuksia.

Tuomaan Markkinat järjestetään joulukuussa Kauppatorilla4.6.2021 12:00:10 EEST | Tiedote

Perinteiset Tuomaan Markkinat järjestetään tänä vuonna poikkeuksellisesti Kauppatorilla 27.11.–22.12. Markkinoita ei voida järjestää tutuksi tulleella tapahtumapaikallaan Senaatintorilla joulukuun yli kestävän valaisinremontin vuoksi. “Kauppatori oli sijaintinsa ja kantokykynsä kannalta paras vaihtoehto väliaikaiseksi tapahtumapaikaksi. Tuomaan Markkinoiden sydän on sen kävijät ja myyjät, ja haluamme jälleen tarjota kaikille toimivat, vastuulliset ja ainutlaatuiset joulumarkkinat. Tänä vuonna tapaamme merellisessä miljöössä”, kertoo tapahtuman projektipäällikkö Emma Abendstein. Laadukkaita kotimaisia lahjatuotteita, talvisia ruokaelämyksiä ja kiireetöntä joulutunnelmaa tarjoavilla Tuomaan Markkinoilla vierailee vuosittain yli 300 000 ihmistä. Markkinoiden myyjähaku on parhaillaan avoinna tapahtuman verkkosivuilla, ja mukaan voi hakea aina syyskuun alkuun saakka. Ravintolatoimijat voivat hakea mukaan Tuomaan Markkinoille 2.8. alkaen. “Joulu on perinteiden aikaa ja Tuomaan Markkinat on s

KUTSU: Musica novan pressitilaisuus verkossa 2.2. klo 15.30.1.2.2021 08:00:00 EET | Kutsu

Suomen suurinta nykymusiikkifestivaali Musica nova Helsinkiä vietetään pääosin verkossa 2.–10. helmikuuta. Lähetykset toteuteutaan striimilähetyksinä televisiossa, verkossa ja radiossa muun muassa Ylen kanavilla. Joka toinen vuosi järjestettävän Musica nova Helsingin ohjelmassa kuullaan erityisesti vuoden 2021 residenssisäveltäjien Lisa Streichin ja Simon Steen-Andersenin sekä festivaalin Polytopia-teeman innoittajana toimivan säveltäjä, arkkitehti ja matemaatikko Iannis Xenakisin musiikkia. Festivaalin lehdistötilaisuus järjestetään etänä verkossa festivaalin avajaispäivänä 2. helmikuuta klo 15.30–16.15. Tilaisuudessa Musica novan teemoista ja teoksista kertovat festivaalin taiteellinen johtaja André de Ridder sekä säveltäjät Simon Steen-Andersen ja Lisa Streich. Tilaisuus on pääosin englanninkielinen. Ilmoittautumiset: tiedotus@musicanova.fi. Festivaalin pääjärjestäjinä toimivat Helsingin juhlaviikot, Helsingin kaupunginorkesteri, Tapiola Sinfonietta, Suomen kansallisooppera ja -bale