Tuomaan Markkinat tuo yli 100 pientuottajaa ja ruokatoimijaa Helsingin kauneimmalle joulutorille

Perinteisiä joulumarkkinoita vietetään Senaatintorilla jälleen 5.–22. joulukuuta. Järjestelyissä huomioidaan vastuullisuus ja koronaturvallisuus monin eri tavoin.

Tuomaan Markkinat kuva: Jussi Hellsten

Helsingin vanhin ja kaunein ulkoilmassa järjestettävä joulutori Tuomaan Markkinat kokoaa 93 kotimaista käsityöläistä ja pientuottajaa sekä 15 ravintola- ja kahvilatoimijaa kaupungin ytimeen Senaatintorille. Hyvän mielen jouluostosten lisäksi kauden tunnelmaan johdattelevat perinteinen hevoskaruselli sekä lämmittävät kausiherkut, joita voi noutaa myös mukaan. Koronatilanteen vuoksi markkinoilla ei tänä vuonna järjestetä oheisohjelmaa.

Kotimaisia lahjoja ja kausiherkkuja joka makuun

Tuomaan Markkinoiden myyjät ja ruokatoimijat on valikoitu vastuullisia tuotanto- ja toimintatapoja korostaen, ja markkinat tarjoavatkin kestävän vaihtoehdon massatuotantona valmistetulle lahja- ja koristetavaralle. Mukana on sekä uusia että tuttuja toimijoita.

Markkinoiden myyjäkattaus koostuu pääosin pienistä kotimaisista ja paikallisista toimijoista: tarjolla on muun muassa kotimaisia pientilajuustoja, kalaherkkuja, hilloja, sinappeja ja paljon muuta joulupöytään. Pukinkonttiin sopivat esimerkiksi käsintehdyt makeiset, luonnonkosmetiikka, kierrätysmateriaaleista valmistetut korut ja asusteet sekä villasukat, myssyt ja muut käsintehdyt lämmikkeet.

Tuomaan Markkinoilla herkutellaan ulkotilaan rakentuvilla ravintola- ja kahvilapihoilla. Ruokatarjonnassa huomioidaan luomu- ja lähiruoan lisäksi kasvis- ja vegaaniruokavaliot, ja annoksia voi noutaa myös mukaan otettavaksi. Omat jouluherkkunsa ja lämmittävät talvijuomansa markkinoille tuovat muun muassa Senaatintorin kesäterassillakin ihastuttaneet Runar & Version sekä Blinis & Bubbles by Valkoinen Sali, menussaan tryffeliin panostava ravintola Muru, vain kotimaisia aineksia menuissaan käyttävä ravintola Skörd sekä Nolla, joka ei tuota toiminnassaan lainkaan jätettä.

Joulutunnelmaan turvallisesti ja vastuullisesti

Tuomaan Markkinoilla kiinnitetään erityistä huomiota turvalliseen markkinatoimintaan. Senaatintorin markkina-alue on suunniteltu entistä väljemmäksi, jotta turvavälien huomioiminen olisi helpompaa eikä hetkellisiä kävijäpiikkejä synnyttävää oheisohjelmaa järjestetä. Asiakkaiden toivotaan hyödyntävän markkinoiden laajat aukioloajat kokonaisuudessaan ja saapumaan mahdollisuuksien mukaan paikalle rauhallisimpina ajankohtina esimerkiksi arkipäivisin. Myyntimökit on suojattu pleksein ja kävijöitä kehotetaan käyttämään maskeja. Tehostetun siivouksen lisäksi torilla tarjotaan laajasti käsidesiä ja siellä on käsinpesumahdollisuus.

Tuomaan Markkinat on vastuullinen joulutapahtuma, jonka ympäristövaikutuksia arvioidaan Ekokompassi-sertifikaatin avulla. Markkinoiden ravintolatoiminnassa käytetään vain biohajoavia astioita ja markkinoilla kiinnitetään huomiota jätteiden määrän minimoimiseen sekä niiden lajitteluun. Myyntimökit lämpenevät ja karuselli pyörii uusiutuvalla energialla. Markkinoilla tehdään myös hyvää yhdessä kumppaneiden kanssa. Esimerkiksi vegaanista kaurapuuroa tarjoilevan Fazer Aito Puurotuvan myyntituotot lahjoitetaan ilmastotyöhön.

Tuomaan Markkinat Helsingin Senaatintorilla 5.–22.12.2020. Avoinna maanantaista torstaihin klo 11–19 ja perjantaista sunnuntaihin klo 10–20. Vapaa pääsy.

Tuomaan Markkinoiden järjestävänä tahona toimii Helsingin tapahtumasäätiö. Markkinoiden kumppaneita ovat Fazer AITO, Reino & Aino, Torikorttelit sekä Helsingin kaupunginmuseo.

Viestintäpäällikkö Laura Gottleben, laura.gottleben@eventshelsinki.fi, puh. 050 468 7243

Vastaava tuottaja Marianne Saukkonen, marianne.saukkonen@eventshelsinki.fi, puh. 040 334 7148

Tuomaan Markkinat kuva: Jussi Hellsten

Tuomaan Markkinat perutaan pääkaupunkiseudun koronavirustilanteen vuoksi27.11.2020 12:46:26 EETTiedote

Helsinki on siirtynyt pandemiatilanteessa leviämisvaiheeseen, ja kaikki yleisötilaisuudet on pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmän päätöksellä kielletty 30.11. alkaen. Tuomaan Markkinoiden oli määrä avautua 5.12. Senaatintorille. Koronavirustilanteesta johtuen markkinat perutaan. Markkinamyyntiä pyritään järjestämään osin digitaalisesti ja sosiaalisessa mediassa. Tuomaan Markkinat vaatii vuosittain kymmenien eri kumppanien ennakkotyötä, ja tapahtuma kerää yhteen satoja toimijoita luomaan joulun Helsinkiin. Helsingin tapahtumasäätiö kunnioittaa tehtyä työtä ja korvaa alihankkijoille tähän asti tapahtuman järjestelyistä syntyneet kulut. Peruutuksesta aiheutuu Helsingin tapahtumasäätiölle arviolta yli 200 000 euron mittavat tappiot. “Kovimmin peruutus iskee kuitenkin markkinoiden kauppiaisiin ja ravintoloihin. Melkein sata pientuottajaa on valmistautunut joulumarkkinoihin valmistamalla tuotteita keväästä saakka. Tutkimme nyt tapoja auttaa tuottajia myymään tuotteitaan digitaalisesti

Strömmingsmarknaden introducerar strömmingsdelikatesser på Salutorget och på restaurangerna28.9.2020 08:50:00 EESTTiedote

Strömmingsmarknaden ordnas på traditionellt sätt på Salutorget i Helsingfors den 4–10 oktober. Nästan 30 fiskare från olika håll i Finland säljer strömmingsprodukter i båtar och försäljningsstugor. Skärgårdstorget, som byggs bredvid Salutorget, bjuder dessutom på andra höstsmaker och hantverksprodukter. Även restaurangerna i Torgkvarteren bjuder på strömming.

Stadin Silakkamarkkinat tuo silakkaherkut Kauppatorille ja ravintoloihin28.9.2020 08:45:00 EESTTiedote

Stadin Silakkamarkkinoita vietetään perinteiseen tapaan Helsingin Kauppatorilla 4.–10. lokakuuta. Silakkatuotteita veneistä ja myyntimökeistä saapuu myymään lähes 30 kalastajaa eri puolilta Suomea. Kauppatorin kylkeen nouseva Saaristolaistori tarjoaa lisäksi muita syyskauden makuja ja käsityöläistuotteita. Silakalla ja muilla meren antimilla pääsee herkuttelemaan myös Torikortteleiden ravintoloissa.