Tuomaan Markkinoilla ohjelmaa kaikenikäisille – joululaulukaraoke, vegekinkkubingo ja lastensirkus vievät joulun tunnelmaan

Helsingin suurin ja kaunein joulutori Tuomaan Markkinat avautuu lauantaina 1. joulukuuta Senaatintorilla. Torilla viihdytään jouluisen ohjelman parissa. Kävijät pääsevät laulamaan joulukaraokea, nauttimaan bossa nova -joululauluista sirkus- ja leffaesityksistä sekä kisailemaan vegekinkkubingossa. Avajaisissa kuullaan tuttuun tapaan Kauneimpia joululauluja. Tuomaan Markkinat on avoinna päivittäin 22.12. asti.
Senaatintorin Tuomaan Markkinat ja viereiset Torikorttelit kutsuvat tunnelmoimaan joulua.  Kuva: Jussi Hellsten
Senaatintorin Tuomaan Markkinat ja viereiset Torikorttelit kutsuvat tunnelmoimaan joulua. Kuva: Jussi Hellsten

Tuomaan Markkinat avautuu Senaatintorilla lauantaina 1. joulukuuta klo 10, kun artesaanit ja ruokatoimijat ovat asettuneet kaikkiaan 137 pastelliseen mökkiin. Tuomaan Markkinoiden joulusauna lämpiää klo 14 alkaen, ja Helsinki Distilling Companyn Joulusaunabaari avautuu saunapihalla Senaatintorin etelälaidassa.

Avajaisissa lauletaan perinteiseen tapaan Kauneimpia Joululauluja yhteislaulajaisissa Kolmos3n Ruokapihalla klo 14, 15.30 ja 17 Ninni Poijärven ja Tommi Kaleniuksen johdolla.

Joulupukki kuuntelee toiveita Tuomaan Markkinoilta löytyvän hotellihuoneensa rauhassa joulutorin aukioloaikana. Pukin hotellihuonemökistä vastaa Lapland Hotels.

Suosittu vanhanajan karuselli pyörittää innokkaita maksutta avajaispäivän aamusta lähtien. Joulutunnelmaan torilla vie tuttuun tapaan Jouluradio.

Vanhoista perinteistä kasvaa uusia, kun Torikortteleista tuttu joulusauna tarjoaa urbaanin elämyksen Tuomaan Markkinoilla Senaatintorin eteläisellä laidalla jo toista kertaa.

Puuhaa ja lavaohjelmaa

Tuomaan Markkinoilla tapahtuu sekä Aleksanterinkadun puoleisissa ohjelmallisissa mökeissä että vuorotellen kahdella Ruokapihalla. Ruokapihojen keskiviikot on omistettu rennon kokeilevalle ohjelmalle, lauantait perinteisemmälle sisällölle ja sunnuntait musiikin parissa viihtymiseen. Ruokapihoille tuodaan elävää tulta tunnelmaan luomaan.

Euroopan kiinnostavimmaksi joulutoriksi tähtäävässa tapahtumassa kuullaan joululauluja sekä bossa nova -versioina että kuoron laulamana. Yleisö pääsee itse laulamaan nelituntisessa ulkoilmassa järjestettävässä joululaulukaraokessa.

Viimeistään joulua edeltävällä viikolla Tuomaan Markkinoilta hankitaan joulupöydän antimet kaloista hilloihin ja sinapeista suolasieniin. PS Olen vegaani -tubettajien Vegekinkkubingossa kisaillaan Vegemin suosituista seitankinkuista.

Lauantai 1.12.
Ninni Poijärvi
ja Tommi Kalenius esittävät Kauneimpia joululauluja klo 14, 15.30 ja 17
Sunnuntai 2.12.

Bossa nova -joululauluja Onda3-trion esittämänä klo 14
Keskiviikko 5.12.
Koirien keskiviikossa herkkuja ja koirien joulupukukisa (#tuomaanmarkkinat)
Torstai 6.12., Itsenäisyyspäivä
Ylioppilaiden soihtukulkue, joulutori sulkeutuu klo 18
Lauantai 8.12.
Hope ry:n joululahjakeräys suuren kuusen juurella
Keskiviikko 12.12.
Elokuvanäytös (Jali ja suklaatehdas) klo 18
Torstai 13.12., Lucian päivä
Lauantai 15.12.
Sibelius-lukion tyttökuoro klo 15 ja 16
Sunnuntai 16.12.
Singa Open Air Karaoke klo 15
Keskiviikko 19.12.
Vegekinkkubingo klo 18
Lauantai 22.12.
Lasten lauantai: Circus Helsinki ja Lumikuningatar

Torikortteleiden joulussa historiallinen kerros täydentyy uusillä perinteillä

Nupukiviset kävelykadut ja niitä reunustavat valaistut pastelliset kivitalot, katuja somistavat joulukoristeet, persoonallisten pikkuputiikkien jouluikkunat, salaiset sisäpihat, ravintoloiden joulutuoksut. Helsingin historiallinen keskusta on joulun kaunein miljöö täynnä elämyksiä kaikille koettavaksi.

Torikortteleiden läpikuljettavilta sisäpihoilta löytyy yllätyksiä joulunakin, kun kaupungintalon kainaloon pystytetään ensimmäistä kertaa taianomainen talvi-installaatio. Sen ovat suunnitelleet Torikortteleissa Kässäkerhon juuri avannut Marjo Maininki yhdessä miehensä Mikon kanssa. Kesäisin sama piha on jo tuttu pysähdyspaikka monelle lapsiperheelle, lounastunnin viettäjälle ja rauhaa etsivälle virkistäytyjälle. Talvisesta versioista halutaan pysyvä perinne. Iloiset yllätykset ovat kaupunkitilan ylellisyys.

Torikortteleiden alue pitää sisällään 20 pikkukauppaa, joihin lukeutuu jouluinen yllätys: kaupungin ensimmäinen ympärivuotinen joulukauppa Christmas TRE (Unioninkatu 27A). Lisäksi kortteleista löytyy hattuliike, vintage-lelukauppa, vinyylilevyjen aarreaitta sekä designia, keramiikkaa ja laadukkaita sisustustekstiileitä ja vaatteita myyviä putiikkeja.

Joulun alla Torikortteleihin paetaan joulukiirettä hyvän ruoan ja juoman äärelle. Kolmen korttelin alueelta löytyy 19 eri tunnelmaista ravintolaa ja kahvilaa vieri vieressä. Tarjolla on joululounaita ja -illallisia, glögi-, viini-, pienpanimo-olut- ja sakevalikoimaa joka makuun.

Torikortteleiden alueella joulu syntyy DIY-hengessä. Torikortteleiden kangaskaupassa Salapakassa, käsityökollektiivi MadeBy Helsingin liikkeessä ja joulukauppa Christmas TREn yläkerrassa sijaitsevassa Maininki & Ystävät -kässäkerhossa askarrellaan, neulotaan ja ommellaan erilaisissa työpajoissa.

Myös avoimia jouluaskartelupajoja ja perinteisen kuusijuhlan järjestävän
kaupunginmuseon sisällä sijaitsee Helsingin vanhimpiin yhä toimiviin juhlatiloihin kuuluva Valkoinen Sali. Yhteistyössä Torikortteleiden alueella toimivan Basso-mediatalon kanssa Salissa juhlistetaan itsenäisyyspäivää jo kolmatta kertaa järjestettävällä kulttuuriväen vastaanotolla. Kaupungintalon ravintolassa puolestaan seurataan presidentinlinnan juhlintaa valkokankaalta illallisen äärellä.

emma.lumme@torikorttelit.fi, 050 516 2733

sanna.paakkanen@torikorttelit.fi, 050 359 5972

Karuselli pyörähtää käyntiin 2.12. klo 10. Kuva: Jussi Hellsten
Joulutorin muodostavat 137 pastellisävyistä mökkiä, komea kuusi, karuselli ja kauniit valot.  Kuva: Jussi Hellsten
Joulutorin muodostavat 137 pastellisävyistä mökkiä, komea kuusi, karuselli ja kauniit valot. Kuva: Jussi Hellsten
Helsingin kaunein joulu löytyy Tuomaan Markkinoilta ja viereisistä Torikortteleista. Kuva: Jussi Hellsten
Torikortteleissa joulutunnelma löytyy kauniiden sisäpihojen ja katujen sekä ravintoloiden ja putiikkien lisäksi askartelupajoista. Kuva: Jussi Hellsten

Tuomaan Markkinoiden kehittäminen ja koordinointi siirtyi vuonna 2014 Helsingin Leijona Oy:lle, joka vastaa viereisen Torikortteleiden alueen kehittämisestä ja Kauppatorin lyhyen aikavälin kehittämistoimenpiteiden koordinoinnista. Näiden idyllisten merellisen keskustan alueiden yhteys rakentaa tuomiokirkon ja Kauppatorin väliin Helsingin uutta joulukaupunkia.

Tuomaan Markkinoiden vuonna 2014 uudistuneesta ilmeestä vastaa suunnittelija Linda Bergroth. Helsinkiläisyys nousee esiin muun muassa mökkien värityksessä, joka noudattelee ympäröivien rakennusten värimaailmaa. Tuomaan Markkinoilla vierailee vuosittain yli 300 000 kävijää.