Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin uusi albumi Believe It Or Not on suomalaisten sielunveljien tribuutti vanhan liiton gospelille

Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin odotettu soul-gospel-levy Believe It Or Not (Stupido Records) on julkaistu tänään CD- ja vinyyliformaateissa sekä suoratoistopalveluissa. Albumi sisältää 11 rakkaudella valittua sävellystä Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin rouheina tulkintoina. Mukana tekijöinä ovat traditionaalisten biisien lisäksi muun muassa Link Wray, Ray Charles, J.W. Johnson sekä Tom Waits. Levyllä kuullaan myös yksi Tuomari Nurmion alias Judge Bonen ja yksi Knucklebone Oscarin kirjoittama originaali.

Tuomari Nurmio ja Knucklebone Oscar. Kuva: Jirina

Believe It Or Not on klassinen “mopo lähti käsistä” -tapaus: Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin jo vuonna 2017 alkanut yhteinen “helvetillisen ja taivaallisen pitkä matka” ehtymättömän gospel- ja soul-materiaalin äärellä paisui ensin vuonna 2018 singlestä neljän biisin eepeeksi, ja nyt vuonna 2022 täyspitkäksi albumiksi.

– On vapauttava fiilis saada vihdoin pitkään jyystetty proggis kokonaan ilmoille, kaikille kuultavaksi ja ostettavaksi. Raamattukauppiaatkaan eivät elä pelkällä pyhällä hengellä! Ja oman aspektinsa tuo julkaisun myötä livekeikat, mä ainakin elän paljon livesoitolle, hetkessä ihmisille esiintymisessä. Levyt usein rakennetaan paloissa, kuten tämäkin osin. Nyt kaikki herää uudella tavalla esiin kun on treenattu koko kymmenhenkisen revohkan kanssa keikkoja varten!, Knucklebone Oscar hehkuttaa.

Levyn nimeksi annettiin Believe It Or Not. Tuomari Nurmio painottaa että tämä bändi ei julista uskoa tai sanaa sen enempää kuin lakiakaan.

– Mä keksin monta hyvää nimivaihtoehtoa levylle, mutta Believe It Or Not on paras, koska tätä musaa voi tehdä ja kuunnella riippumatta siitä, uskooko Raamatun tarinoihin vai ei. Poweria siinä riittää joka tapauksessa, se on ainakin pakko uskoa. Black Poweria myös, enkä usko, että tämä olisi kulttuurista omimista. Siinä tapauksessa me ei voitais soitella edes jenkkaa tai tangoja, koska nekin tulevat ulkomailta, Raamatusta nyt puhumattakaan. Tämä levy on tribuutti noille loistaville muusikoille ja lauluntekijöille, Nurmio kuittaa.

– Sattumalta tähän ryhdyttiin. Jos olisi pysähdytty miettimään, se olisi jäänyt tekemättä. Ei järjellä, vaan fiiliksellä. Ei rahasta vaan rakkaudesta asiaan, Tuomari Nurmio vielä kiteyttää lämpimän ajatuksen Believe It Or Not -levyn takana.

Julkistusta juhlitaan ensi viikon perjantaina 9. syyskuuta keikalla Lahden Sibelius-talossa ja Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin kymmenhenkinen gospel-kokoonpano nähdään syksyn mittaan myös muissa isoissa konserttisaleissa, kuten Savoy-teatterissa ja Sellosalissa.

Albumin suoratoistolinkit

Dry Bones -singlen video

Knucklebone Oscar Facebook

Tuomari Nurmio Facebook

Stupido Records Facebook

Stupido Records

Believe It Or Not -lyhytelokuvasarja (kuvaus ja editointi: Pia Asikainen)

Believe It Or Not -levyn biisilista:

1. Adam and Eve (Paul Anka)
  2. I Was A Fool (Judge Bone)
  3. Dry Bones (J.W. Johnson, J.R. Johnson)
  4. Two Wings (Knucklebone Oscar/Trad.)
  5. John the Revelator (Trad.)
  6. Fire And Brimstone (Link Wray)
  7. The Battle Is Over (Jerry Winn - Maurice Rogers)
  8. Shacrack (Robert McGinsey)
  9. I Believe To My Soul (Ray Charles)
  10. God Almighty’s Gonna Cut You Down (O. Wilson - C. Riddick - W.T. Johnson - H. Owens
  11. War (Charles Jenkins)
  12. Wayfarin’ Stranger (Trad.)
  13. Down In The Hole (Tom Waits)

Tuomari Nurmio & Knucklebone Oscar yhtyeineen keikalla:

9.9. Lahti, Sibeliustalo

15.-16.9. Helsinki, Savoy-teatteri

14.10. Espoo, Sellosali

Keikkakokoonpano:

Tuomari Nurmio - laulu

Knucklebone Oscar - kitara & laulu

RK Hillside Kumpulainen -koskettimet

Black Matulah Mathlin - rummut

Aukka Auvinen - perkussiot

Mikko Cross Country Murtomaa - basso

Johannes Salomaa -saksofoni & klarinetti

Holy Rock Voices -kuoro Hanna & Hilja & Irene

Tuomari Nurmio ja Knucklebone Oscar. Kuva: Jirina
Tuomari Nurmio ja Knucklebone Oscar: Believe It Or Not -levyn kansi. Kuva: Jirina. Graafinen suunnittelu: Hank Joseph

Knucklebone Oscar juhlii 50-vuotispäiväänsä uudella It’s So Easy -singlellä ja -videolla14.11.2022 10:10:53 EET | Tiedote

Knucklebone Oscar täyttää tänään maanantaina 14.11. 50 vuotta ja juhlistaa merkkipäiväänsä uuden It’s So Easy -singlen ja videon julkaisulla. Teemallisesti kappale enteilee ensi vuonna ilmestyvää juhla-albumia, jolla vierailee nimekäs kotimainen artistijoukko Jesse Markinista Edu Kehäkettuseen. Materiaali koostuu Knucklebone Oscarin ja vierailijoiden versioimista vanhoista suosikkibiiseistä sekä originaaleista. Albumi kulkee työnimellä “Knucklebone With Friends”/“Rhythm Box”.

The Valkyriansin tänään julkaistava Monsterpiece-albumi juhlistaa bändin 20 vuotta kotimaisen musakartan värikkäänä kulmapalana21.10.2022 12:34:10 EEST | Tiedote

Suomen kansainvälisesti tunnetuimman ja kotimaassa rakastetuimman ska-rocksteady-punk-reggae-yhtyeen The Valkyriansin juhlalevy Monsterpiece (Stupido Records) on tänään kaupoissa. Odotettu albumi summaa bändin 20 vuotisen uran täsmällisesti, suuria käänteitä ja tunteita kaihtamatta. Tarjolla on 12 uutta biisiä ehtaa The Valkyriansia, ja mikäs sen parempaa. Rytmikäs matka on omistettu yhtyeen edesmenneelle kitaristille, Juha “Gladiator” Laineelle.

Kaija Saariaho kuratoi kaksi 70-vuotisjuhlakuunsa esitystä – maanantaina 17.10. Musiikkitalon valtaavat Mirage ja Sotilas Fatzerin tarina13.10.2022 12:47:40 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon 70-vuotisjuhlakuun toinen viikko alkaa maanantaina 17.10. Musiikkitalossa kahdella säveltäjän itse kuratoimalla esityksellä. Mirage-konsertti kutsuu tutustumaan Kaija Saariahon moni-ilmeiseen säveltäjäprofiiliin kamarimusiikin parissa. Aleksi Barrièren käsikirjoittama ja ohjaama Sotilas Fatzerin tarina taas edustaa poikkitaiteellista crossoveria, musiikkiteatterin ja klassisen musiikin liittoa. Konsertit järjestetään peräkkäin ja yleisö pääsee kulkemaan Camerata-salista Musiikkitalon ravintolaan näyttelijä Thomas Kellnerin johdolla.

Kaija Saariahon syntymäpäiväviikko huipentuu Musiikkitalon urkuseminaariin ja Temppeliaukion kirkon Offrande-urku- ja kuorokonserttiin11.10.2022 11:38:14 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon 70-vuotissyntymäpäiväviikko huipentuu sunnuntaina 16.10. Helsingin Musiikkitalossa järjestettävään urkuseminaariin, joka keskittyy Saariahon miljoonan euron lahjoituksen mahdollistamiin, ensi vuonna valmistuviin Musiikkitalon urkuihin. Heti seminaarin jälkeen Temppeliaukion kirkossa kuullaan Offrande-konsertti, jossa esitetään Kaija Saariahon ja Juha T. Koskisen urku- ja kuoromusiikkia. Saariahon juhlakuu ei lokakuun ensimmäiseen viikkoon lopu, kaikki Kaija Saariaho 70 -tapahtumat on koottu sivuille saariaho70.fi