Tuomioistuinviraston perustaminen on tärkein oikeuspoliittinen päätös vuosikymmeniin

Suomen Lakimiesliiton hallituksen puheenjohtaja Antero Rytkölä on erittäin tyytyväinen siihen, että Suomeen perustetaan tuomioistuinvirasto. Oikeusministeri Antti Häkkänen kertoi viraston perustamisesta XLV Lakimiespäivän puheenvuorossaan aamulla Finlandia-talossa.

"Tämä on todella tärkeä asia tuomioistuinlaitoksen riippumattomuuden ja tuomioistuinten toiminnan kehittämisen kannalta. Kyseessä on viime vuosikymmenten tärkein oikeuspoliittinen päätös", Rytkölä sanoo.

Lakimiesliitto on jo pitkään pitänyt esillä tuomioistuinlaitoksen toiminnan kehittämiseen ja organisointiin keskittyvän viraston perustamisen tarvetta. "Lakimieskunta on seissyt käytännössä yksimielisenä hankkeen takana. On tärkeää, että meidän ääntämme on kuunneltu ja poliittinen tahtotila perustamishankkeen toteuttamiseksi on vihdoin löytynyt. Tulemme tukemaan kaikin tavoin hankkeen maaliin viemistä", Antero Rytkölä kertoo.

Rytkölä pitää ensiarvoisen tärkeänä, että virastolle turvataan riittävä rahoitus, jotta se pystyy toteuttamaan tehtäväänsä tuomioistuinlaitoksen toiminnan kehittäjänä ja tehostajana. "Riittävästi rahoitettuna ja järkevästi organisoituna uskon, että virasto maksaa itsensä takaisin tuomioistuinlaitoksen tuottavuuden kasvuna jo melko nopeasti. Tämä on tärkeä investointi oikeusturvaan."

Hallituksen puheenjohtaja Antero Rytkölä, 050 303 9104, antero.rytkola@lakimiesliitto.fi

Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Mikko Salo, 041 458 0033, mikko.salo@lakimiesliitto.fi