Tuomo & Markus -duon uusi single Highest Mountain tekee kunniaa pop-legenda Nick Drakelle

Markus Nordenstrengin ja Tuomo Prättälän muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon syyskuussa ilmestyvän Game Changing -albumin toinen singlelohkaisu, levyn harmoniarikasta äänimaailmaa avaava Highest Mountain julkaistaan tänään 15.7. tuoreen videon kera. Pääosin Yhdysvalloissa äänitetyllä albumilla kuullaan lisäksi Tuomo & Markus -duon pitkäaikaista taustayhtyettä, johon kuuluvat trumpetisti Verneri Pohjola, rumpali Juho Viljanen, pedal–steel-velho Miikka McGyver Paatelainen ja basisti Jere Ijäs. Levyllä vierailevat muun muassa Jonathan Wilson, jonka studiolla Los Angelesissa levy on osin äänitetty, sekä newyorkilainen kitaralegenda Marc Ribot.

Tuomo & Markus. Kuva: Tero Ahonen

Highest Mountain on folk-biisi, joka kuvaa polarisoitunutta maailmanjärjestystä. Vaikka kirjoitimme laulun jo ennen pandemiaa tai Ukrainan sotaa, niin tuntuu, että lyriikka on monessakin mielessä vielä merkittävästi ajankohtaisempi nyt kuin kirjoittamishetkellä konsanaan. Sen sijaan, että ihmiskunta yrittäisi löytää aktiivisesti yhteistä säveltä ilmastonmuutoksen asettamien haasteiden edessä, me sukelletaan entistä syvemmälle omiin kupliimme ja heimoihimme. Samalla omat uskomukset tuntuvat valitettavasti painavan enempi vaakakupissa kuin totuus saati oikeudenmukaisuus, Tuomo ja Markus toteavat.

Duon mukaan itse sävellystä inspiroi ennen muuta ilmavan eteerisistä ja sydämeenkäyvistä levyistään tunnettu pop-psykedelialegenda Nick Drake

– Muusta levystä poiketen koko biisi rakennettiin hyvin riisutusti yhden akustisen kitaran varaan, jonka ympärille Tuomo sovitti jousisektion sekä muutaman Moog-syntikkaraidan. Stemmalauluihin imimme vaikutteita ainakin Crosby, Stills, Nash & Youngilta ja Fleet Foxesilta.

Rolling Stone -lehden pitkäaikaisen toimittaja-kriitikon David Fricken kirjoittamissa Game Changing -albumin hihanuoteissa duon musiikkia kuvaillaan “psykedeelisen Helsinki-soundin puhalluksena Los Angelesin Laurel Canyonin läpi”. Fricken sanoilla on kaikupohjaa – Tuomo & Markus nojaavat ylpeästi ja taiten elettyyn traditioon ja yhdistelevät rakastamaansa americanaa, soulia, folkia, jazzia ja psykedeliaa sekä laulaja-lauluntekijäperinnettä omaksi tunnistettavaksi soundikseen.

Game Changing on uniikki levy myös formaatiltaan, sillä siitä on stereoversion lisäksi syyskuussa saatavilla erityinen immersiivinen Dolby Atmos -versio. Albumin miksauksista vastasi äänittäjä/miksaaja Tommi Vainikainen ja monikanavamasteroinnista Svante Forsbäck

Kuuntele Highest Mountain -single:

Spotify

Apple Music

Highest Mountain Video Youtube

Tuomo & Markus. Kuva: Tero Ahonen

Vihdin kesäteatterin Diivat-näytelmässä rakkaus on lämmöllä ohjaava kohtalon sormi28.6.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Vihdin kirkonkylän kesäteatterissa saa 9. heinäkuuta ensi-iltansa yhdysvaltalaisen lakimiehen ja näytelmäkirjailijan Ken Ludvigin vuonna 2004 käsikirjoittama ja Reita Lounatvuoren kääntämä näytelmä Diivat, alkuperäisnimeltään Leading Ladies. Ludvigin kansainvälisesti vuodesta toiseen menestyneen, sukupuolirooleja ja -oletuksia surutta pöllyttävän komedian ohjaa teatteritaiteen ammattilainen Antti Taipale, joka tunnetaan myös suosittuna drag queen -hahmona Sheila.

Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin yhteislevyn ensimmäinen single ja video Dry Bones sekoittaa pyhäkoulukauhua mustaan gospeliin9.6.2022 13:28:02 EEST | Tiedote

Tuomari Nurmio ja Knucklebone Oscar äänittivät vuonna 2018 eepeellisen vereviä tulkintoja vanhoista gospel-biiseistä, mutta eivät saaneet kyllikseen sielua ravitsevasta tripistä rockmusiikin juurille. Armoitettujen pelimannien vuonna 2017 alkanut yhteinen “helvetillisen ja taivaallisen pitkä matka” on eskaloitunut syksyllä ilmestyväksi Believe It Or Not -albumiksi (Stupido Records), jonka ensimmäinen single ja video Dry Bones julkaistaan 16. kesäkuuta.

ELMU-säätiö julkisti vuoden 2022 apurahapäätökset – valtaosa haki tukea konserttitoimintaan tai koulutukseen3.6.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

ELMU-säätiö on julkistanut vuonna 2022 myöntämänsä apurahat. Säätiö sai lähes yhtä monta hakemusta kuin viime vuonna, kaikkiaan 168 kappaletta. Valtaosa hakemuksista kohdistui Konserttitoiminta-kategoriaan, toiseksi eniten apurahoja haettiin koulutukseen. Vastuullisuuteen liittyviä hakemuksia tuli vain muutamia, joka kertonee asian heikosta tuntemuksesta – ELMU-säätiö toivookin, että vastuullisuus saisi tulevaisuudessa enemmän huomiota elävän musiikin toimialalla.