Finanssiala ry

Tuomo Yli-Huttulan kolumni: Avoimuus – miten se toteutuu eläkejärjestelmässä ja eläkeuudistuksissa?

Jaa
Vannon avoimuuden ja vuorovaikutuksen nimiin. Kansalaisia palvelevaa laadukasta lainsäädäntöä syntyy parhaiten moniarvoisen ja -äänisen avoimen prosessin tuloksena. Taitavat ja osaavat päättäjät ja viranhaltijat käyvät säännöllistä vuoropuhelua laajalti kansalaisyhteiskunnan eri asiantuntija- ja intressitahojen sekä tutkijamaailman kanssa. He tarvitsevat tietoa päätösten pohjaksi valmisteltavien asioiden vaikutuksista eri näkökulmista.

Kansalaisilla ja medialla on myös oikeus kuulla asioiden valmistelusta ja saada tietoa eri vaihtoehdoista, mutta miten läpinäkyvää se voi loppujen lopuksi olla?

Miten avoimuus on toteutunut esimerkiksi lakisääteisen eläkejärjestelmän valmistelussa? Miten avoimuutta toteutetaan sen toimeenpanossa? Kansainvälisessä eläkevertailussa Suomen eläkejärjestelmä arvioitiin tänä vuonna ykköseksi luotettavuudessa ja läpinäkyvyydessä.

Suomalainen lakisääteinen eläkejärjestelmä koostuu ansiotyöstä ja yrittäjätoiminnasta kertyvästä työeläkkeestä ja vähimmäisturvan takaavasta kansaneläkkeestä sekä takuueläkkeestä. Työeläkelakeja on useita ja niiden toimeenpano on hajautettu.

Lakisääteisen työeläketurvan kehittämistä valmistellaan pitkälti työmarkkinajärjestöjen välisissä neuvotteluissa. Myös valtio osallistuu neuvotteluihin. Työeläkejärjestelmässä vallitsee niin sanottu kolmikantainen hallintotapa. Valtio, työntekijät ja työnantajat sekä yrittäjät ovat näin kaikki vaikuttamassa eläkelainsäädännön kehittämiseen.

Big Brother -talo ja eläkeneuvottelut

Tuoreimman eläkeuudistuksen eli yrittäjien eläkeuudistuksen valmistelu olisi pitänyt tapahtua avoimemmin. Valmistelun aikana tapahtunut kuuleminen ja lausuntokierros olisivat varmasti vähentäneet erilaisia väärinkäsityksiä Vaikka Suomen Yrittäjät oli mukana valmistelussa, monimuotoinen yrittäjäkenttä ei kokenut saaneensa huoltansa ja ääntänsä riittävästi esille. Onneksi lakiesityksen eduskuntakäsittelyssä eri intressitahoja laajalti kuultiin. Yrittäjien mieliä kuohuttaneen työtulon kriteereitä täsmennettiin.

Seuraavalla vaalikaudella käydään suurella todennäköisyydellä neuvottelut työeläkeuudistuksesta. Verho on hiukan avautunut vuosikymmenten aikana eläkeuudistusten valmistelussa, mutta paljon on myös tehtävää. Työmarkkinaosapuolten ja valtion olisi syytä kertoa ainakin yleisellä tasolla omat tavoitteensa ennen neuvottelupöytään asettumista. Erilaisten vaihtoehtojen vaikutusarviot, asiantuntijalaskelmat ja laajempi tietopohja uudistusten perusteista on syytä viestiä laajemmin.

Neuvottelut eläkeuudistuksesta eivät tosin voi olla mikään Big Brother -talo, jossa kaikki vaiheet paljastetaan suorassa lähetyksessä. Neuvottelut perustuvat luottamukseen, jota tarvitaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Se edellyttää kykyä ja taitoa kompromisseihin. Tämän takia verho ei voi täysin avautua. Riippumaton media voi kykyjensä mukaan haastaa ja pyrkiä omalta osaltaan avaamaan neuvottelujen kulkua.

Toivottavasti luotettavalla valmistelulla ja riittävällä avoimuudella saavutetaan lopputulos, joka turvaa työeläkkeiden kestävän rahoituksen sekä varmistaa riittävän eläketurvan ja sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden.

Kolme neljästä suomalaisesta luottaa tuoreimman ETK:n eläkebarometrin mukaan eläkejärjestelmään. Luottamus on jopa hienoisesti vahvistunut vuodesta 2017 alkaen. Myös päättäjien keskuudessa on vahva tuki työeläkejärjestelmää kohtaan. Finanssiala ry:n Aula Researchilta tilaaman kyselyn mukaan 83 prosenttia poliittisista päättäjistä kannattaa väitettä, että työeläkejärjestelmän on perustuttava hajautettuun hallintomalliin rahoitusten ollessa kuitenkin erilliset.

Lakisääteistä työeläkejärjestelmää perustettaessa 1960-luvulla se päätettiin antaa yksityisten työeläkevakuutusyhtiöiden hoitoon. Historialliset kokemukset aikaisemmasta konfiskoinnista, eli varojen ottamisesta valtion haltuun, muodostivat painetta perustaa nimenomaan yksityisiin toimijoihin perustuva järjestelmä erilleen valtiosta.

Avoimuus arkipäivää työeläkeyhtiöissä

Media on välillä haastanut yksityisten työeläkevakuutusyhtiöiden avoimuutta. Suorasukaisesti on tehty vertailua Kevaan, joka on julkisoikeudellinen eläkelaitos ja huolehtii muun muassa kunta-alan, valtion ja hyvinvointialueiden henkilöstön eläkeasioista. Keva vastaa siis verovaroin kustannettavien julkisen sektorin työntekijöiden eläketurvasta. On sinänsä ymmärrettävää, että julkisuus ja avoimuus on julkisella toimijalla hiukan laajempaa kuin yksityisellä.

Työeläkevakuutusyhtiöt ovat yksityisiä vakuutusyhtiöitä, jotka kilpailevat keskenään. Kyse on eläketurvasta, jonka suurimpina rahoittajina ovat palkansaajat ja yksityiset yritykset.  

Työeläkeyhtiöiden avoimuudessa on otettu vuosikymmenten aikana isoja askeleita. Usein julkisessa keskustelussa unohtuu, että työeläkeyhtiöitä koskevat useat lakisääteiset avoimuusvelvoitteet. Osakeyhtiö-, arvopaperi-, markkina- ja kirjanpitolait velvoittavat yhtiöitä avaamaan toimintaansa. Tämä tarkoittaa muun muassa, että sisäpiiriläisten osakeomistukset ja rahoitusvälineet sekä yhtiön ja johdon (ml. näiden puolisojen) väliset liiketoimet on julkistettava.

Työeläkeyhtiöt noudattavat pitkälti vapaaehtoisesti listayhtiöiden hallinnointikoodia, joka edistää avoimuutta ja hyvää hallintoa. Yhtiöiden verkkosivuilla on avattu toimintaa sekä hallinto- ja ohjausjärjestelmää. Vuosi- ja yritysvastuuraportit kuvaavat myös laajalti toimintaa.

Seuraavalla vaalikaudella on määrä uudistaa julkisuuslakia. Yksityisten työeläkeyhtiöiden näkökulmasta nykyisen julkisuuslain soveltamisen rajaaminen julkisen vallan käyttöön on toimiva ja vastaa julkisen hallintotehtävän pääsisältöä yksityisissä vakuutusyhtiöissä.

Yksityisiä työeläkeyhtiöitä valvovalla Finanssivalvonnalla on laajat tiedonsaantioikeudet. Saadessaan näitä koskevia tietopyyntöjä, Finanssivalvonta tekee arvion, mitkä sen saamista tiedoista ovat julkisia.

Koko eläkejärjestelmän luottamuksen kannalta keskeisessä roolissa on kansalaisten tietoisuus omasta eläketurvasta. Sitä tulee koko ajan parantaa tehostamalla viestintää ja tuomalla eläketurvaa koskevaa tietoa lähemmäksi yksilöä niihin kanaviin, joissa ihmiset muutenkin liikkuvat ja asioivat.

Avoimuutta ja läpinäkyvyyttä ovat työeläkkeiden selkeys ja ymmärrettävyys. Toivottavasti tämä on vahvasti mielessä seuraavan eläkeuudistuksen neuvottelijoilla.

Tuomo Yli-Huttula
johtaja
Finanssiala ry

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Finanssiala ry
Finanssiala ry
Itämerenkatu 11 - 13
00180 HELSINKI

020 793 4240http://www.finanssiala.fi

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.

Finanssiala - Uudistuvan alan ääni

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry

Luottolaitosten sääntely kaipaa ajantasaistamista – lisävelvoitteille ja kansalliselle lisäsääntelylle ei ole tarvetta18.4.2024 10:35:20 EEST | Tiedote

Peruspankkipalveluihin liittyvää sääntelyä ei ole tarpeen lisätä, toteaa Finanssiala ry lausunnossaan. Lausunto liittyy valtiovarainministeriön peruspankkipalveluja ja luottolaitoslainsäädäntöä koskevaan arvomuistioon. FA huomauttaa, että arvomuistion kattama selvitys ei ole mukana hallitusohjelmassa ja sen sisältö on osin ristiriidassa kansallisen lisäsääntelyn välttämistä koskevan hallitusohjelman tavoitteen kanssa. Ehdotetut palveluaikavelvoitteet olisivat poikkeuksellisia suomalaisessa sääntelyssä, ja pankkipalveluiden saavutettavuuden kriittisyyttä on muistiossa yliarvioitu.

Hallitus löi viimeisen naulan vapaaehtoisen eläkesäästämisen arkkuun – miksi Suomi kulkee eurooppalaiseen vastavirtaan, Petteri Orpo ja Riikka Purra?17.4.2024 15:07:17 EEST | Tiedote

Hallitus esitti kehysriihessään vapaaehtoisen eläkesäästämisen verokannusteen poistamista vuoden 2027 alusta alkaen. EU:ssa puolestaan suuntaus on aivan päinvastainen ja vapaaehtoinen eläkesäästäminen nähdään tärkeänä osana EU:n pääomamarkkinaunionin tulevaisuutta, joka on esillä EU:n huippukokouksessa 17.-18.4.2024. Puoli miljoonaa tavallista suomalaista ovat edelleen säästäneet vapaaehtoisiin eläkevakuutuksiin. Pitkäjänteiseen, erityisesti tiettyyn ikään sidottuun eläkesäästämiseen on vaikea sitoutua ilman kannusteita, jotka hallitus nyt esittää poistettavaksi.

Poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden kansallisesta rekisteristä hyötyisivät niin asiakkaat kuin finanssialakin17.4.2024 10:40:11 EEST | Tiedote

Rahanpesulaki luokittelee merkittävissä julkisissa tehtävissä toimivat henkilöt ja heidän lähipiirinsä poliittisesti vaikutusvaltaisiksi eli ns. PEP-henkilöiksi (Politically Exposed Persons), joiden taustoja ja asiointia tulee selvittää ja seurata erityisen huolellisesti. Ilmoitusvelvollisten tarve ajantasaisille PEP-tiedoille on lisääntynyt compliance-velvoitteiden sekä kansallisen ja kansainvälisen toiminta- ja turvallisuusympäristön kiristymisen myötä. Nykyisellään PEP-tietoja hankitaan ja ylläpidetään erilaisista lähteistä, mikä heikentää tietojen luotettavuutta ja ylläpitoa. PEP-tietojen kokoaminen keskitettyyn rekisteriin parantaisi tietojen kattavuutta, oikeellisuutta, ajantasaisuutta ja myös henkilötietojen suojaa. Valtiovarainministeriö on laatinut arvomuistion keskitetyn kansallisen PEP-rekisterin perustamisesta. Finanssiala ry tukee ehdotusta voimakkaasti. Tanskassa rekisteri on ollut käytössä jo vuosia ja kokemukset ovat olleet hyviä.

Suomalaisten sijoittamista ja omaehtoista varautumista seniorivaiheeseen ei saa romuttaa sijoittamisen verotuksen kiristyksillä12.4.2024 10:14:41 EEST | Tiedote

Maan hallitus valmistautuu kehysriiheen tiukalla ja vastuullisella taloudenpidon linjalla. Sille annamme vahvan tuen, koska hyvinvointiyhteiskuntamme vaatii uudistamista. Kasvun tukemisessa tärkeää on se, ettei suomalaisten työtä ja sijoittamista veroteta liiaksi. Suomalaisilla on oltava mahdollisuus vaurastua ja tukea kulutuksellaan kansantaloutta. Suomalaisten vaurastuminen ja sen edistäminen eri kansankapitalismin keinoin on huomioitu hallitusohjelmassa hyvin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye