Tuontilihalta vaadittava samantasoinen maatalouden salmonellavalvontaohjelma kuin suomalaiselta lihalta

Kaupan hyllyllä kuluttajien valinnoista kilpailee usein halvempi, mutta elintarviketurvallisuudeltaan kyseenalainen tuontiliha. Viimeisin todiste tästä oli alkuperältään ulkomaisen naudanlihaerän takaisinveto kuluttajamyynnistä tällä viikolla. Kansallisen valvontaohjelman vuoksi Suomella on salmonellan osalta lisävakuudet eli Suomeen tuotavat liha- ja kananmunaerät on tutkittava lähtömaassa salmonellan varalta ja tuloksen on oltava negatiivinen. Käytännössä kuitenkin vain kotimaisen lihan salmonellattomuutta valvotaan koko tuotantoketjun osalta, eläimistä ja rehuista lähtien.

Ulkomaisen lihan osalta on luotettava myyjän todisteluihin puhtaudesta. Tällä viikolla uutisoidun tuontilihan salmonellatapauksen elintarvikevalvonnan näytteenottojen tulokset saatiin lihasta vasta, kun erä oli jo myyty ja todennäköisesti jo syötykin. Tämä on aivan liian hidasta ja epätarkoituksenmukaista, jolloin myös kuluttajaturvallisuus vaarantuu.

Vaikka olemme osa EU:n sisämarkkinaa, tulisi tuontilihalta vaatia vastaava alkutuotannon valvontaohjelma salmonellabakteerin osalta kuin kotimaiseltakin tuotannolta. Kuluttajan tulisi tiedostaa se tosiasia, että ulkomaisen lihan halpuus kytkeytyy myös suurempiin riskeihin. Halvalla ei saa hyvää.

Salmonellabakteerien aiheuttamat infektiot ovat merkittävä kansanterveydellinen ongelma ympäri maailmaa.Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA on arvioinut salmonellan aiheuttavan kolmen miljardin euron vuosittaiset kustannukset EU:n alueella. Tilanne Suomessa on kuitenkin huomattavasti paremmalla tasolla kuin muualla maailmassa. Suomen kansallinen salmonellavalvontaohjelma varmistaa esiintyvyyden pysymisen erittäin alhaisella tasolla ja se antaa hyvät edellytykset valvoa salmonellatilannetta eläimissä ja eläimistä peräisin olevissa elintarvikkeissa.

Suomalaisen lihan tuotantoketjun puhtaus salmonellabakteerista varmistetaan tuottajan osaamisella ja huolellisuudella, teollisuuden laatujärjestelmillä ja sitä valvotaan viranomaisten toimesta. Tämä työ ei ole ilmaista. Siitä tulee huomattavia kustannuksia sekä kotieläintuottajalla että teollisuudelle. Kustannukset tulisi saada katettua markkinoilta.

Asiantuntijaeläinlääkäri Leena Suojala, p. 040 779 2945 leena.suojala@mtk.fi

Liha-asiantuntija Mari Lukkariniemi, p. 040 171 9070 mari.lukkariniemi@mtk.fi

Sade uhkaa viljasatoa – puinnit eivät etene – laatu heikkenee11.9.2020 08:05:03 EESTTiedote

Viljojen kasvukausi on nyt sadonkorjuuvaiheessa, mutta näkymät ovat todella huonot. Suomessa koko kasvukausi on ollut kokonaisuudessaan haasteellinen. Runsaiden sateiden takia sadonkorjuu on nyt monin paikoin täysin pysähdyksissä, ja laatutappioita syntyy, kun sateet hankaloittavat puinteja. Pellot alkavat myös olla pehmeitä. Osa ohran, vehnän ja myös kauran jyvistä on alkanut itää tähkässä. Entuudestaan heikon kannattavuuden kanssa kamppaileva peltokasvisektori on erittäin huolestunut tilanteesta: onko jälleen tulossa heikko vuosi?

MTK:n Elinkeinopolitiikka- ja yrittäjyysvaliokunta huolissaan elinkeinovapaudesta28.8.2020 08:43:49 EESTTiedote

Koronakriisistä toipuminen edellyttää menestyvää yritystoimintaa. Suomen hallituksen tulee kaikin keinoin edistää yritystoiminnan toimintaedellytyksiä. Valiokunta on huolissaan ajatuksista kieltää laillisia elinkeinoja. Valiokunta edellyttää, että elinkeinovapautta puolustetaan, eikä yrittäjyyttä lakkauteta poliittisin päätöksin, sanoo valiokunnan puheenjohtaja Leena Erälinna.

Aktiivista vesiensuojelua maatiloilla27.8.2020 08:09:50 EESTTiedote

Vesiensuojelu on ollut maatalouden ympäristötyön ytimessä vuosikymmenet. Ilmastonmuutoksen arvioidaan lisäävän maataloudesta aiheutuvaa kuormitusriskiä vesiin, ja jatkossa tarvitaankin yhä tehokkaampia ja tarkemmin kohdennettuja vesiensuojelutoimenpiteitä. MTK valmistelee parhaillaan yhdessä SLC:n kanssa järjestöjen vesiohjelmaa, jossa esitetään toimintatapoja maa- ja metsätalouden haitallisten vesistövaikutusten vähentämiseksi.