Tuore selvitys 1995-2022: Inflaatiokorjatut metsätilojen hinnat nousseet peräti 160 prosenttia

Metsäkiinteistöjen jatkuva ja nopea hintojen nousu 2000-luvulla on ollut erinomainen suoja inflaatiota vastaan, osoittaa tuore selvitys. Myös puun hinta on noussut inflaatiota nopeammin, kuitupuulla tosin vain viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Vuoden 2019 jälkeen keskimääräisten hehtaarihintojen kasvu kiihtyi selkeästi. Metsämaan hinta on noussut nimellisesti yhteensä 215 prosenttia vuodesta 1995 eli keskimäärin 4,3 prosenttia vuodessa. Graafin numerotiedot ovat toimitusten tilattavissa omien graafien tekemistä varten osoitteesta eero.viitanen@sijoitusmetsat.fi

Millaisen suojan metsäkiinteistösijoittaminen antaa inflaatiota vastaan?

Tulevaisuutta ei tässäkään voi ennustaa, mutta tuore selvitys vuosien 1995-2022 metsäkiinteistösijoituksista puhuu selvää kieltä.

”Tarkastelujaksolla metsämaan hintakehitys oli vakaasti nousevaa vuoteen 2019 asti. Sen jälkeen keskimääräisten hehtaarihintojen kasvu kiihtyi selkeästi. Vuodesta 1995 metsämaan hinta on noussut nimellisesti yhteensä 215 prosenttia eli keskimäärin 4,3 prosenttia vuodessa”, sanoo selvityksen tehneen Suomen Sijoitusmetsät Oy:n metsätietopäällikkö Eero Viitanen.

Reaalinousu 2,7 prosenttia vuodessa

Liki 30 vuoden tarkastelujakson aikana metsämaan hinnat nousivat vain kuutena vuotena inflaatiota hitaammin.

Kun hintojen kehityksestä poistetaan inflaation vaikutus, metsäkiinteistöjen hehtaarihinnat ovat nousseet reaalisesti 160 prosenttia. Tämä vastaa keskimäärin 2,7 prosentin vuosikasvua.

Metsäkiinteistöjen hintataso nousi erityisesti tarkastelujakson lopussa.

”Viimeisin reaalinen vuosimuutos vuodesta 2021 vuoteen 2022 oli 6,8 prosenttia”, Viitanen laskee.

Tukki piti pintansa kuitua paremmin

Selvityksessä verrattiin myös puun hintakehitystä ja inflaatiota.

Raakapuun hintaa kuvaavat kantohinnat vaihtelivat vuosittain metsäkiinteistöjen hintoja enemmän, mutta kokonaisuutena kantohintojen kehitys nousi tarkastelujaksolla melko tasaisesti kuluttajahintaindeksin tahdissa.

”Nimellisesti kantohintataso nousi tarkastelujaksolla 68 prosenttia eli keskimäärin 1,9 prosenttia vuodessa. Inflaatiokorjattuna hintataso nousi 12 prosenttia eli 0,3 prosenttia vuodessa. Inflaation kiihdyttyä vuoden 2022 kantohintojen kehitys oli jo 2,4 prosenttia negatiivista”, Viitanen sanoo.

Eroja puutavaralajien välillä löytyy, kun keskimääräisen kantohintakehityksen jakaa tukki- ja kuitupuun kesken.

”Tukkipuun hintakehitys oli selvästi parempaa. Tukin hinta nousi nimellisesti 87 prosenttia eli 2,3 prosenttia vuodessa. Tukin hintakehitys oli koko jaksolla myös reaalisesti positiivista, kun taas yhdistetty mänty-, kuusi- ja koivukuitupuun hintakehitys oli inflaatiota nopeampaa vain viimeisen kymmenen vuoden aikana.”

Suomen Sijoitusmetsät käytti selvityksessä Maanmittauslaitoksen ja Luonnonvarakeskuksen julkaisemia tietoja.

Markkina kiihtyy kesää kohti

Vuoden ensimmäinen neljännes on perinteisesti hiljaisinta aikaa metsäkiinteistömarkkinoilla. Tämän vuoden tammi-maaliskuussa tiloja tuli myyntiin eniten maaliskuussa. Koko vuosineljänneksen aikana tiloja tuli myyntiin enemmän kuin vuosina 2021 tai 2022 mutta vähemmän kuin vuonna 2020.

Viitanen sanoo, että metsäkiinteistömarkkinoilla tunnelma on selvästi rauhallisempi kuin esimerkiksi asuntomarkkinoilla, jotka ovat kokeneet shokin niin kysynnän kuin hintatasonkin osalta.

”Metsäkiinteistömarkkina on päässyt paljon helpommalla. Alkukesä on metsätilamarkkinoilla perinteisesti vilkasta aikaa. Nyt olemme mielenkiintoisessa tilanteessa odottamassa, miten kauppa alkaa käymään ja millä hinnalla.”

Eero ViitanenMetsätietopäällikköSuomen Sijoitusmetsät Oy

Puh:050-3274140

Kuvat

Nurmeksentie 14, L1
80100 JOENSUU

Vuonna 2013 perustettu Suomen Sijoitusmetsät Oy palvelee metsäkiinteistömarkkinoiden toimijoita ja metsänomistajia koko maan kattavilla metsäkiinteistöjen hankinnan, hallinnan, kiinteistövälityksen ja arvonmäärityksen palveluilla sekä erilaisilla tietotuotannon palveluilla kuten markkinakatsauksilla ja -analyyseillä. Suomen Sijoitusmetsät Oy seuraa myyntiin tulevia metsäkiinteistöjä yli 30 julkisen myynnin kanavan kautta ja hakee toteutuneiden metsäkiinteistökauppojen kauppahinnat Maanmittauslaitoksen ylläpitämästä kauppahintarekisteristä. Yhtiön asiantuntemus perustuu sen keräämiin tietoihin yli 13 000 metsäkiinteistökaupasta. Yhtiön kotipaikka on Joensuu.