Tuore selvitys Cannes Lionsista: yksi asia yli muiden yhdistää voittajia
Kotimaisen sometoimisto Kurion ja Cannes Lionsin yhteinen tutkimus sosiaalisen median merkityksestä menestyneessä markkinoinnissa julkaistiin tänään. Nyt seitsemättä vuotta tehty analyysi osoittaa somen merkityksen kasvaneen vuosi vuodelta. Tämän vuoden Cannes Lions - voittajista jopa 83 % hyödynsi somea keskeisessä roolissa kampanjaansa.
”Somen painoarvo on noussut mittasuhteisiin, joita sen parissa 10 vuotta työskennelleenäkään ei olisi osannut odottaa”, kommentoi analyysistä vastannut Kurion partneri Jari Lähdevuori. ”Tutkimuksemme ensimmäisenä vuonna 2012 voittajista somea hyödynsi 20 %, ja silloin koimme sen olevan jo paljon. Vuosi vuodelta osuus on noussut, ja tänä päivänä on vaikea löytää Cannesin voittajaa, joka ei olisi valjastanut somea tukemaan kampanjaansa.”
Analyysi osoittaa somevoittajien menestyksen avaimiksi aidot teot ja osallistamisen hyvän tekemiseen. Jopa 68 % somea hyödyntäneistä voittajakampanjoista sisälsi jonkin teoksi luettavan elementin, kuten jonkin esineen suunnittelun tai taideteoksen luomisen. Havainto osoittaa markkinointiviestinnän keinovalikoiman laajentuneen perinteisestä mainonnan suunnittelusta lähemmäs esimerkiksi tuotekehitystä tai palvelumuotoilua.
Kurion kehittämän sosiaalisen potentiaalin mallin seitsemästä osallistamisen motivaattorista altruismi dominoi Cannesissa edellisvuosien tapaan. Somevoittajista 38 % sai ihmiset tykkäämään, keskustelemaan ja jakamaan vetoamalla auttamisen haluun. Seitsemästä motivaatiosta toiseksi menestyksekkäin oli itsensä viihdyttäminen (24 %) ja kolmanneksi uteliaisuus (16 %).
Ensimmäistä kertaa Cannes Lionsissa mukana ollut Social & Influencer Lions -kategoria kuvaa myös omalta osaltaan somen merkityksen kasvua. Nimestään huolimatta vain 15 % tämän kategorian voittajista hyödynsi vaikuttajia keskeisenä osana kampanjaansa. Kaikkien kategorioiden somevoittajien osalta vastaava luku oli 11 %.
Lataa raportti: http://bit.ly/kurioxcannes
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Jari Lähdevuori, Creative Director & Partner
Kurio // The Social Media Age(ncy)
Merimiehenkatu 29
00150 Helsinki
+358-50-5306639
jari@kurio.fi
http://www.kurio.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kurio on sosiaalisen median toimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää sosiaalista mediaa ja digitaalisia kanavia hyödyntäen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kurio Oy, sosiaalisen median toimisto
Kurio liittyy SAMY Alliancen riveihin – tähtää globaaliin kasvuun some edellä5.3.2024 08:44:56 EET | Tiedote
Kurio yhdistyy osaksi SAMY Alliancea. SAMY Alliance tarjoaa teknologia- ja dataohjatusti social-first-markkinoinnin palveluita ja on perustamisvuodestaan 2013 lähtien tehnyt voimakasta kasvua vuosittain, rakentaen asemaansa johtavana globaalina toimijana alallaan. Someen erikoistunut luova toimisto Kurio tulee johtamaan SAMY Alliancen Pohjoismaiden laajentumista. Yhdistymisen myötä Kurion osakkaat liittyvät SAMY Alliancen osakkeenomistajien joukkoon.
Ajatteletko ennen kuin jaat? Jaa hyvää energiaa -painike pistää miettimään somekäyttäytymistä22.8.2023 09:04:12 EEST | Tiedote
Helen muuttaa internetin Jaa-painikkeet Jaa hyvää energiaa -painikkeiksi. Muutoksen tekevä selain-plugin on osa Helenin loppuvuoden isoa Hyvää energiaa jakamassa -kampanjaa. Siinä keskitytään nimensä mukaisesti positiivisen energian jakamiseen ihmiseltä ihmiselle.
Kurio panosti työntekijäkokemukseen – tulos näkyy työtyytyväisyyskyselyssä ja sairauspoissaoloissa24.7.2023 16:04:12 EEST | Tiedote
Kurio tarttui korona-aikana esiin tulleisiin haasteisiin ja uudisti strategiansa. Vuodesta 2021 alkanut työ näkyy positiivisesti hyvänä työntekijäkokemuksena, kertoo tuore työtyytyväisyyskysely.
Tekoäly herätti lastenkirjan piirroshahmon eloon virtuaalivaikuttajana21.4.2023 12:02:05 EEST | Tiedote
Energiayhtiö Helen julkaisi lastenkirjan, joka tuo perheille sekä kasvatuksen ammattilaisille uudenlaisen keinon kertoa lapsille energiasta ja energiamurroksesta. Kirja on osa poikkeuksellisen laajaa hanketta, jonka tarkoitus on paitsi tarjota helposti ymmärrettävää tietoa lapsille myös tukea vanhempia ja ammattilaisia energiakasvatuksessa. Tarinan levittämistä varten kirjan päähenkilöstä luotiin tekoälyn avulla virtuaalivaikuttaja.
Kuriolle kolme palkintoa SABRE Awards EMEA -gaalasta27.3.2023 13:08:14 EEST | Tiedote
Wärtsilä Energylle tehty kampanja voitti kahdessa kategoriassa – Fazer Makeisten Remix-pussin lanseerauskampanja yhdessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme