Tuore selvitys: hoivan vastuullisuuteen tarvitaan selkeät kriteerit ja yhteiset pelisäännöt

Osuuskunta Tradekan tilaama riippumaton selvitys naulaa hoiva-alan toimijoiden seinälle vastuullisuuden huoneentaulun ja antaa työkaluja vastuullisuuden arvioimiseksi ja kehittämiseksi.

Mitä hoivapalveluiden vastuullisuus on, miten sitä pitäisi arvioida ja kehittää – ja miten hoivan vastuullisuus näyttäytyy eri osapuolten näkökulmasta? Näihin kysymyksiin tarjoaa vastauksia Osuuskunta Tradekan tilaama selvitys, joka keskittyy vanhusten ja aikuisten vammaisten kotiin vietäviin hoito- ja tukipalveluihin. Selvityksen teemat voi kuitenkin yleistää koskemaan myös laajemmin julkisesti rahoitettuja hoivapalveluita.
Tekijät perkasivat selvitystä varten laajasti sekä vallitsevaa lainsäädäntöä että hoivatyössä esiin nousseita ongelmia niin tilaajien, asiakkaiden kuin työtekijöidenkin näkökulmista.

– Selvitys luo kokonaiskuvan hoiva-alan vastuullisuudesta, kriteereistä ja kehittämisen mahdollisuuksista. Se tarjoaa myös kipeästi kaivattua apua vastuullisuuden arviointiin ja kehittämiseen niin palvelun tuottajille kuin ostajillekin, kertovat selvityksen laatineet emeritaprofessori Marja Vaarama sekä sosiaali- ja terveysjohtaja Jukka Lindberg.

Hoivapalveluiden vastuullisuuden keskeiset periaatteet on koottu selvityksessä huoneentauluksi ja käytännön tarkastuslistoiksi, jonka tekijät toivovat päätyvän kaikkien alan toimijoiden käyttöön.

Vastuuton hoivatyö loukkaa ihmisarvoa

Selvityksen ytimen muodostavat konkreettiset suositukset vastuullisuuden vahvistamiseksi hoiva-alalla. Suosituksia voi soveltaa myös hoivan vastuullisuuden valvontaan.

– Jotta vastuullinen hoivatyö toteutuu, tulee ihmisten elämänlaatu ottaa kaiken toiminnan ja arvioinnin lähtökohdaksi. Jos veronmaksajilta kerätyillä rahoilla ei pyritä kansalaisten kannalta mahdollisimman hyvään tulokseen, vaan tarjotaan ja ostetaan tietoisesti sekundaa, on se näiden rahojen väärinkäyttöä
– ala-arvoinen palvelu loukkaa ihmisarvoa, Vaarama tiivistää.

Selvityksen tarjoamia työkaluja ovat muun muassa henkilöstön hyvinvointiin, johtamisen prosesseihin, läpinäkyvään raportointiin ja valvonnan toimenpanoon liittyvät ohjeistukset. Tekijöiden toiveena on, että selvitys on avaus ratkaisulähtöiselle keskustelulle hoivan vastuullisuuden selkiyttämiseksi ja toiminnan parantamiseksi. Raportin ohjausryhmän puheenjohtaja Kari Välimäki uskoo, että koko toimiala hyötyy vastuullisuuden nostamisesta pöydälle.

– On tärkeää saada alalle yhdessä sovitut pelisäännöt, joiden toteutumista seurataan ja mahdollisia poikkeamia valvotaan. Tämän selvityksen pohjalta tehty opas on erinomainen työkalu, joka antaa hyviä välineitä myös hoiva-alan toimijoiden omavalvontaan. Myös palvelujen tilaajien on tunnettava vastuunsa: laadukas ja vastuullinen palvelu ei ole ilmaista, vaan tarkoittaa esimerkiksi TES:n mukaista palkanmaksua. Hinta ei siis voi olla ainoa kriteeri vaikkapa kilpailutuksissa, Välimäki sanoo.

Yhteiskuntavastuulliset kotiin vietävät hoiva- ja tukipalvelut -selvityksen ja sen pohjalta tuotetun oppaan ovat laatineet emeritaprofessori Marja Vaarama sekä sosiaali- ja terveysjohtaja Jukka Lindberg. Selvityksen tilasi Osuuskunta Tradeka, jonka tytäryhtiö Med Group Oy tuottaa näitä palveluita. Selvityksen teettäminen on osa Tradekan yhteiskuntavastuutyötä ja yksi tapa palauttaa hoivan tuottamaa liiketulosta
takaisin yhteiskuntaan. Selvityksen ohjausryhmässä on toiminut laaja joukko hoivan eri osapuolia edustaneita asiantuntijoita.

Selvitykseen ja siitä tehtyyn oppaaseen voi tutustua osoitteessa

Marja Vaarama, p. 044 9787106, email marja.vaarama@uef.fi
Jukka Lindberg, p. 040 595 0631, email jukka.lindberg@hameenlinna.fi
Kari Välimäki, p. 050 5599177, email kari.o.valimaki@kolumbus.fi

Tradeka tuo työelämään uudenlaisen työsuhde-edun: henkilöstön velkaongelmat hallintaan5.11.2019 08:01:00 EETTiedote

Tradeka konsernin työntekijät saavat nyt ensimmäisinä Suomessa työpaikallaan apua oman taloutensa hallintaan muun muassa talousneuvonnan ja velkojen järjestelylainojen avulla. Tradekan ja Takuusäätiön Palkka Haltuun -pilottihankkeen tarkoituksena on tuottaa palvelu, joka laajenisi kaikkien työnantajien käyttöön. Osana velkakierteiden katkaisupakettiaan Tradeka rahoittaa Solidaten tarjoamia järjestelylainoja ja tukee Väestöliiton Poikien Puhelinta.

TRADEKA PANOSTAA HOIVAN VASTUULLISUUTEEN28.3.2019 10:06:00 EETTiedote

Osuuskunta Tradekan edustajisto kokoontui Helsingissä 27.3.2019. Kokouksessaan se vahvisti tilinpäätöksen ja päätti ylijäämän käytöstä. Erityisesti edustajistoa puhututtivat hoivaliiketoiminnan vastuullisuuteen liittyvät kysymykset. Edustajisto sai selvityksen toimenpiteistä, joihin Tradeka on ryhtynyt varmistaakseen hyvän henkilöstöpolitiikan sekä liiketoiminnan vastuullisuuden. Kokouksessa käsiteltiin myös Tradekan hoivaan liittyviä yhteiskuntavastuuhankkeita.