Tuore tutkimus osoittaa osaajapulan varjostavan Euroopan talouskasvua

Talousodotukset ovat muuttuneet varovaisemmiksi, osoittaa Euroopan kauppakamarien julkaisema Eurochambres Economic Survey. Selvitykseen vastanneiden 45 000 yrityksen mielestä Euroopassa talouskasvulle ja kansainväliselle kilpailukyvylle suurin haaste on kohoavat työvoimakulut (42.3%), kasvava osaajapula (41.8%), vaisu kotimainen kysyntä (39%) sekä nouseva energian ja raaka-aineiden hinta (27.2%).

Eurochambresin selvitykseen perehtynyt, Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori arvioi, että eurooppalaisten yritysten vientinäkymiä varjostavat nyt selvästi erilaiset poliittiset riskit ja kauppasotien uhat.

”Vaikka Euroopassa talousluottamus on yhä varsin hyvällä tasolla, uskotaan heikentyneiden talousodotusten hillitsevän investointihalukkuutta ja jarruttavan vientikaupan kasvua”, Vuori toteaa.

Vuoren mukaan selvitys osoittaa myös sen, ettei Brexit toistaiseksi ole niin iso uhka Euroopan talouskasvulle kuin on pelätty. Vain 7 % yrityksistä kokee Brexitin isoimmaksi markkinahaasteeksi. Toisaalta Irlannissa yli 60 % kyselyyn vastanneista yrityksistä on huolissaan asiasta.

Puute osaavasta työvoimasta on Euroopassa noussut isoimmaksi kasvun haasteeksi, vaikka useissa maissa kärsitään samanaikaisesti nuorisotyöttömyydestä. Finanssikriisin jälkeen Euroopassa ei ehkä olla riittävän nopeasti onnistuttu sopeutumaan muutoksiin kansainvälisessä kilpailussa, toteaa Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäki.

”Selvitys osoittaa välttämättömän tarpeen kehittää Euroopassa työmarkkinoita ja koulutusta vastaamaan kansainvälisen talouden muuttuviin haasteisiin. Euroopan komissiolla on tässä oma tärkeä roolinsa”, Kotamäki linjaa.

Pk-yritykset rohkeasti maailmalle16.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin ja Finnveran tänään järjestämässä Suomi Areenan tilaisuudessa keskusteltiin laajasti viennistä ja yritysten kansainvälistymisestä. Mukana keskustelemassa olivat Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuoren ja Finnveran johtaja Titta Mantilan lisäksi Konecranesin johtaja Matti Malminen, Tactic Gamesin hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka ja taitoluisteluvalmentaja Virpi Horttana. Lisäksi keskustelua elävöittivät porilaiset jääkiekkotähdet Tomi Taimi, Juha Lammikko ja Joel Armia.

Suositus elintarvikkeen raaka-aineen alkuperän merkitsemisestä3.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta suosittaa, että elintarviketeollisuus ja kauppa kiinnittävät huomiota pakattujen lihajalosteiden raaka-aineen alkuperää osoittaviin merkintöihin. Lautakunta korostaa erityisesti sitä, ettei tuotteen alkuperää osoittava merkintä tai sellaiseksi tulkittava ilmaisu saa antaa harhaanjohtavaa kuvaa tuotteen raaka-aineen alkuperästä. Raaka-aineen alkuperästä on annettava totuudenmukainen kuva niin elintarvikepakkauksessa kuin yrityksen nettisivuillakin. Suositus on annettu 27.6.2019.

Tarkkana autokaupoilla - vältä vaaralliset kolarikorjaukset28.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Autokaupassa myyjä on velvollinen kertomaan ostajalle kaikki tiedossaan olevat ostopäätökseen oleellisesti vaikuttavat asiat, kuten kolaroinnit. Yksityisten välisissä kauppatilanteissa ei ole kuluttajansuojalaki mukana, ja asia on sen vuoksi mutkikkaampi. Ajoneuvoihin erikoistunut Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Heikki Nurmela muistuttaa olemaan erityisen valppaana silloin, kun autoon on tehty kolarikorjauksia ulkomailla.