Tuoreet huippujohtajat Mari Walls ja Leena Vainiomäki tuovat uusia näkökulmia Suomen suurimpaan ja tärkeimpään teollisuustapahtumaan – Tampereen yliopisto ja Danske ovat myös innovaattoreita

Tampereen uuden yhdistyneen yliopiston rehtori Mari Walls ja Danske Bankin Suomen maajohtaja Leena Vainiomäki ovat puhujina teollisuuden suuressa MPD-tapahtumassa 4.-6.6.2019 Tampereella.

Lehdistötiedote 19.2.2019

Tuhatkunta suomalaisen ja eurooppalaisen teollisuuden keskeistä vaikuttajaa kokoontuu Tampereen Tähtiareenalle 4.-6. kesäkuuta. MPD on Suomen suurin digitaalisen tulevaisuuden teollisuustapahtuma. Ylimmälle johdolle suunnatun tapahtuman teemana on tällä kertaa koko ajan ajankohtaisemmaksi muuttuva ekosysteemitalous. Samalla teollisuusvaikuttajat päivittävät kiinnostavimmat kuulumiset teollisuuden näkymistä ja siitä, mitä innovaatiopolitiikalta nyt odotetaan ja vaaditaan.

”Meidän täytyy ottaa kestävät ratkaisut entistä enemmän huomion keskipisteeksi, myös innovoinnissa. Esimerkiksi merten muoviongelma on suuri ekologinen uhka, mutta samalla myös suuri mahdollisuus uusien kestävien tuotteiden ja liiketoimintamallien kautta. Tämä heijastuu luonnollisesti myös pankkisektorilla – finanssialankin täytyy tarkastella yhteiskunnan ja koko maailman kehitystä aivan eri tavalla kuin vielä vaikkapa 10 vuotta sitten”, linjaa Leena Vainiomäki, Dansken Bankin Suomen maajohtajana puoli vuotta sitten aloittanut huippuosaaja.

Tampereen uuden yhdistyneen yliopiston rehtori Mari Walls katsoo akuuttien haasteiden ohella myös pitkälle tulevaisuuteen. Siihen hänellä on poikkeukselliset edellytykset jo aiemmalla kokemuksellaan kilpailevien tutkimusyksiköiden johtamisesta menestyksellä yhteen.

”Haluan luoda vision siitä, millaista korkeakoulutuksen pitäisi olla 20 vuoden päästä. Tutkimuksen pitää olla innovatiivista, rohkeaa ja yllätyksellistä. Samalla opetukseen ja osaamiseen kohdistuu monenlaisia haasteita nopeasti muuttuvassa maailmassa, niihinkin on haettava älykkäitä ja innovatiivisia ratkaisuja. Erityisesti Suomen huippuyliopistoilla on suuri kansallinen vastuu. Meillä on uudessa yliopistossamme yhteensä jo pitkälti yli 30 tuhatta opiskelijaa, joille on varmistettava parhaat mahdolliset valmiudet rakentaa tulevaisuuden Suomea”, kuvailee Walls uusia haasteitaan.

Innovaatioekosysteemit hyötyvät startupeista

Walls katsoo kesäkuussa Tampereelle kokoontuvaa teollisuutta myös tamperelaisen innovaatioekosysteemin näkökulmasta.

”Tampereella on aivan keskeinen asema Suomen teollisessa osaamisessa, 80 % Suomen teollisuudesta toimii 80 kilometrin säteellä Tampereesta. Suomen teollisuuspääkaupunkina olemme monin tavoin myös Suomen innovaatiopääkaupunki. Tamperehan on ainoana suomalaiskaupunkina kutsuttu maailman tärkeimpien innovaatiokaupunkien High Level Forumiin. Siinä ovat vahvasti mukana sekä yliopisto, kaupunki että teollisuus. Tämä edistää merkittävästi esimerkiksi kiinnostavien startupien ja uusien huippuosaajien saamista Tampereelle”, arvioi Walls.

Vainiomäki uskoo myös vahvasti startupien kasvavaan merkitykseen.

“Startupit tuovat uusia tuulia ja tuoreita näkökulmia myös suuremmille yrityksille ja niiden innovaatioekosysteemeille. On vaarallista tuudittautua siihen, että menestystä voisi ikuisesti rakentaa samoilla toimintatavoilla. Myös finanssialalle syntyy jatkuvasti uusia innovaatioita, joista meidän on oltava kartalla, ja tuemme samalla itse aktiivisesti startupien menestystä. Oma Hub-konseptimme tarjoaa ilmaista apua startupeille heidän tärkeimmissä haasteissaan ja täydentää samalla oman startup-ekosysteemimme, joten kaikki hyötyvät”, iloitsee Vainiomäki.

Laaja-alainen näkemys on tarpeen

MPD-tapahtuman organisaattorit ovat erittäin tyytyväisiä kovan luokan puhujista, joiden näkemykset eivät välttämättä ole teollisuusyleisölle kaikkein tutuimpia.

”On aivan upeaa, että puhujamme edustavat sekä parasta mahdollista osaamista että tuovat esiin erilaisia perspektiivejä. Puhujakaartissamme on tietysti mukana myös kovin mahdollinen teollisuusosaaminen, mutta Mari Walls ja Leena Vainiomäki avaavat varmasti teollisuusväen silmiä tavalla, joka on sekä virkistävä että ehdottoman tarpeellinen. Innovoinnin pitää olla avointa ja ennakkoluulotonta, samaten sitä koskevan korkealaatuisen keskustelun”, painottaa Harri Kulmala, DIMECC Oy:n toimitusjohtaja.

DIMECC on Suomen digitaalisen ja valmistavan teollisuuden innovaatioalusta, MPD:n pääjärjestäjä ja Tampereen teollisuuden edustaja maailman innovaatiokaupunkien High Level Forumissa.

Lisätiedot:

PRESS INVITATION: A Record Year for the MPD Event in Tampere – More Participants, More Partners and More up-to-date Industry News than Ever Before24.5.2019 14:32:53 EESTKutsu

Top Finnish and European industry influencers gather at Finland’s most significant industry event, MPD, at Tampere’s TähtiAreena from June 4th to June 6th. The MPD is bigger, more impressive and more interesting than ever before. The MPD has also reached its own record high number of participants: almost 1000 top representatives of the digitalizing industry, from 23 countries, will arrive in Tampere. The main theme of this super timely event is ecosystem economy.

MEDIAKUTSU: MPD-tapahtuma ennätysmoodissa Tampereella – enemmän osallistujia, kumppaneita ja huippuajankohtaista teollisuusasiaa kuin ikinä ennen24.5.2019 14:00:00 EESTKutsu

Suomen tärkein teollisuustapahtuma MPD kokoaa Tampereen TähtiAreenalle Suomen ja eurooppalaisen teollisuuden huiput 4.-6. kesäkuuta. MPD on näyttävämpi, suurempi ja kiinnostavampi kuin kertaakaan aiemmin. MPD lyö myös oman osallistumisennätyksensä: Tampereelle saapuu liki 1000 digitalisoituvan teollisuuden huippuvaikuttajaa 23 eri maasta. Pääteemana huippuajankohtaisessa tapahtumassa on ekosysteemitalous.

”Kirjoistakin on iloa vain, jos osaa lukea” – Data luo menestyksen vain, jos se osataan hyödyntää, lataa teollisuuden ohjelmistotalo Wapice10.5.2019 11:30:00 EESTTiedote

Dataa syntyy digitalisoituvassa teollisuudessa jatkuvasti kiihtyvää tahtia. Vaasalainen Wapice Oy on eturintamassa tarjoamassa älykkäitä ratkaisuja siihen, miten data saadaan muunnettua helposti ymmärrettäväksi ja hyödynnettäväksi menestyksen raaka-aineeksi. Suomen suurimman teollisuustapahtuman MPD:n strateginen kumppani Wapice on monesti palkittu 20-vuotias menestystarina.

Do you want to become a Global Success Story? The World’s Leading Consulting House McKinsey & Company offers a tremendous boost for the Winner of the MPIDEA Competition!29.1.2019 11:06:38 EETTiedote

Haluatko maailman huipulle? Maailman johtava konsulttitalo McKinsey tarjoaa huikean nousukiidon MPIDEA-kilpailun voittajalle28.1.2019 10:43:47 EETTiedote