Tupakoinnin väheneminen vaarassa pysähtyä

Suomessa tupakoidaan nyt ennätyksellisen vähän. Jos hyvän terveyttä tukevan kehityksen halutaan jatkuvan, on tupakoinnin lopettamisen tuki saatava kuntoon ja nuorten nuuskaaminen vähentymään, sanovat Savuton Suomi 2030 -verkoston asiantuntijat. Verkosto juhlii tänä vuonna 10-vuotista yhteistyötään.

Tuoreet tupakointitilastot ovat ilahduttavaa luettavaa: Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastojen mukaan työikäisistä, 20-64-vuotiaista tupakoi viime vuonna päivittäin 13 prosenttia; miehistä 14,6, naisista 11,9 prosenttia. Vuosituhannen alussa, vuonna 2000, suomalaismiehistä tupakoi 27 ja naisista 23 prosenttia.

- Nämä ovat huikeita lukuja kaikilla mittareilla katsottuna. 1940-luvulla miehistä tupakoi peräti 76 prosenttia. Matka nykytilaan on ollut pitkä, mutta lainsäädäntö ja käytännön työ ovat tuottaneet tulosta, sanoo Savuton Suomi 2030 -verkoston puheenjohtaja, professori Kari Reijula.

Reijula vertaa Suomen tilannetta Ruotsiin, jossa tupakointi on erittäin vähäistä, mutta nuuskaa käyttää noin joka viides väestöstä. Meillä savukkeet eivät ole korvautuneet samalla tavoin muilla nikotiinituotteilla.

Reijula ja Hengitysliiton terveysasiantuntija Maija Kolstela kuitenkin huomauttavat, että ellei esimerkiksi nuorten lisääntyneeseen nuuskaamiseen puututa nopeasti, hyvä terveyttä tukeva kehitys pysähtyy Suomessa.

- Ongelmana on myös tupakoinnin lopettamisen tuen saatavuuden epätasainen jakautuminen eri puolilla maata. Tupakointi ei ole tähänkään asti vähentynyt itsestään, vaan sen eteen on tehty määrätietoista työtä ja tätä työtä on jatkettava edelleen, Kolstela sanoo.

Yhdessä kymmenen vuotta

Savuton Suomi 2030 -verkosto juhlii tänä vuonna kymmenvuotista taivaltaan 19 jäsenen voimin. Hengitysliitto on ollut mukana verkoston toiminnassa alusta asti.

Idean savuttomuutta edistävien tahojen yhteisestä verkostosta antoi vuonna 2006 entinen pääministeri ja eduskunnan puhemies Paavo Lipponen. Joukko terveysalan vaikuttajia lähti viemään ajatusta eteenpäin ja vuonna 2008 perustettiin Savuton Suomi 2040 -hanke, josta tuli myöhemmin Savuton Suomi 2030 -verkosto. Vuosiluku 2030 viittaa tupakkalain tavoitevuoteen, jolloin alle viisi prosenttia väestöstä käyttää tupakka- tai muita nikotiinituotteita.

- Suomi on ensimmäinen maa, jossa tavoite on kirjattu lakiin. Tämä osoittaa, että myös päättäjämme ottavat savuttomuustavoitteen tosissaan ja näkevät, miten tärkeä se on terveyden edistämisen kannalta, Kari Reijula toteaa.

Lisätiedot:

Professori Kari Reijula

Savuton Suomi 2030 -verkosto

p. 040 550 2050

kari.reijula@helsinki.fi

Terveysasiantuntija Maija Kolstela

Hengitysliitto, Stumppi-neuvontapalvelut

maija.kolstela@hengitysliitto.fi

Kornetintie 6 A

0500 558 569http://savutonsuomi.fi

Savuton Suomi 2030

Savuton Suomi 2030 -verkoston toiminnan tavoitteena on tupakaton ja nikotiiniton Suomi.

www.savutonsuomi.fi, Twitter: @SavutonSuomi Facebook: SavutonSuomi2030

Savuton Suomi 2030 -verkosto