Tupakoinnin vahingollisuus ei vähene vippaskonsteilla

Hengitysliitto, Suomen Sydänliitto ja Syöpäjärjestöt haluavat kiinnittää huomiota valmisteeseen, jonka väitetään vähentävän tupakoinnin haittoja.

Biohit Oyj:n lehdistötiedotteen (2.4.2013) mukaan Suomen apteekkeihin on tulossa myyntiin Acetium-niminen imeskelytabletti. Valmistaja suosittelee tuotetta käytettäväksi tupakoinnin yhteydessä, koska sen sanotaan sitovan tupakoidessa syntyvää asetaldehydiä, joka on syöpää aiheuttava aine.

Tupakoinnin haittoja on aikaisemminkin väitetty voitavan vähentää esimerkiksi savukkeen suodattimen avulla. Väitteet on osoitettu katteettomiksi.

Tupakointi aiheuttaa syöpävaaran lisäksi keuhkoahtaumatautia, joka on nykyään tärkein keuhkojen toimintaa huonontava sairaus. Tupakointi vaurioittaa verisuonia kaikkialla elimistössä. Seurauksena on sydäninfarkteja, aivohalvauksia ja alaraajojen valtimotautia. Asetaldehydin poistaminen ei edes teoriassa voi vaikuttaa näihin mittaviin haittoihin.

Tupakassa on yli 4000 kemikaalia, joista lukuisat lisäävät syöpäriskiä paitsi keuhkoissa myös monissa muissa elimissä. Yhden haitta-aineen (asetaldehydin) poistamisen mahdollista hyötyä ei ole osoitettu tutkimuksissa. Teoriassa syöpävaaran merkittävä väheneminen ei ole todennäköistä.

Tiedotteessaan Biohit ”kuitenkin suosittelee tupakoinnin lopettamista sen kaikkien haittavaikutusten vuoksi.” Järjestömme yhtyvät tähän suositukseen. Varoitamme tupakoitsijoita tarttumasta Acetium-valmisteen oljenkorteen. Ainoa tehokas keino välttää tupakan haittoja on tupakoinnin lopettaminen ja myös passiivisen tupakansavulle altistumisen välttäminen.

Hengitysliitto
Mervi Puolanne, järjestöjohtaja

Suomen Sydänliitto
Mikko Syvänne, ylilääkäri

Syöpäjärjestöt
Liisa Pylkkänen, ylilääkäri

Mervi Puolanne, järjestöjohtaja, Hengitysliitto,

Hengitysliitto
Oltermannintie 8

020 757 5000http://www.hengitysliitto.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Hengitysliitto

Hengitysliitto ja Suomen Vanhempainliitto: Koulun sisäilmasta oireilevan lapsen asema aikuista huonompi21.8.2014 09:46:31 EESTTiedote

Hengitysliitto ja Suomen Vanhempainliitto vaativat, että lapset huomioidaan paremmin koulujen sisäilmaongelmissa. Tarvitaan aiempaa vahvempaa osaamista terveysriskien arvioinnissa sekä oireilevien ja sairastuneiden lasten tutkimuksessa ja hoidossa. Vastuu työntekijöiden työolosuhteiden ongelmiin puuttumisesta on selkeästi määritelty, mutta koulululaisilta tällaisen vastuun ottava taho puuttuu.