Turku Energia Sähköverkot Oy laskee siirtohintojaan 1.1.2021 alkaen

Turku Energia Sähköverkot Oy laskee siirtohintojaan 1.1.2021 alkaen. Hinnanalennuksen vaikutus on tyyppikäyttäjästä ja sähkön kulutuksesta riippuen verottomana keskimäärin kuusi prosenttia, verollisena keskimäärin neljä prosenttia. Turku Energia Sähköverkot Oy kuuluu Suomen edullisimpien sähköverkkoyhtiöiden joukkoon.

Sähkön siirtohinta eli verkkopalvelumaksu koostuu perusmaksusta, tehomaksusta ja siirtomaksusta. Nyt tehtävä alennus kohdistuu verkkopalvelumaksun osista siirtomaksuun.

– Olemme tämänhetkisen arvion mukaisesti menossa nykyisellä hinnoittelullamme ylituotolle kuluvalla valvontajaksolla, jonka vuoksi tarkistimme nyt hinnoitteluamme. Vuoden alussa tehtävän alennuksen määrä vaihtelee kotitalouksissa tyyppikäyttäjästä riippuen muutamista euroista muutamaan kymmeneen euroon vuodessa. Olemme jo pitkään kuuluneet Suomen edullisimpien verkkoyhtiöiden joukkoon, ja tavoitteidemme mukaisesti haluamme jatkossakin varmistaa asiakkaillemme hinnoittelultaan vakaan ja mahdollisimman häiriöttömän sähkönjakelun. Panostamme jatkuvasti toimitusvarmuutemme edelleen kehittämiseen investoimalla verkkojemme rakentamiseen ja kunnossapitoon, sanoo Turku Energia Sähköverkot Oy:n toimitusjohtaja Tomi Toivonen.

Esimerkkilaskelmat hinnanalennusten vaikutuksista:

Hinnanalennusten vaikutukset vaihtelevat asumis- ja lämmitysmuodon mukaan. Kerrostalohuoneistossa, jossa sähköä käytetään 2 500 kilowattituntia vuodessa, sähkönsiirron hinta laskee noin 7 euroa vuodessa. Vastaavasti pientalossa, jossa varaava sähkölämmitys ja sähkönkulutus on 19 000 kilowattituntia, hinnanalennus on noin 32 euroa vuodessa.

Kerrostalohuoneisto

Pientalo, ei sähkölämmitystä

Pientalo, varaava sähkölämmitys

Pääsulake 3 x 25 A

2500 kWh/vuosi

5000 kWh/vuosi

19 000 kWh/vuosi

Siirron vuosikustannus: 215,10 eur/vuosi

Siirron vuosikustannus: 346,45 eur/vuosi

Siirron vuosikustannus: 1054,36 eur/vuosi

Vuosikustannus alennuksen jälkeen: 208,10 eur/vuosi

Vuosikustannus alennuksen jälkeen: 332,45 eur/vuosi

Vuosikustannus alennuksen jälkeen: 1022,76 eur/vuosi

Esimerkkilaskelmissa mukana olleilla kerrostalohuoneistolla ja pientalolla ilman sähkölämmitystä on verkkopalvelutuotteena Yleissiirto. Pientalolla varaavalla sähkölämmityksellä verkkopalvelutuotteena on Yösiirto. Laskelmissa on huomioitu sähkövero ja arvonlisävero.

Sähköverkonhaltijan hinnoittelun kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto. Sähköverkkotoiminta on tiukasti säänneltyä ja sähköverkkoyhtiöiden hinnoittelua seurataan nelivuotisilla valvontajaksoilla. Nykyinen valvontajakso päättyy vuonna 2023.

1.1.2021 voimaan astuva Verkkopalveluhinnasto löytyy Turku Energian verkkosivuilta (Linkki).

Turku Energia Sähköverkot Oy on Turku Energian tytäryhtiö, jolla on yli 92 000 sähkönkäyttöpaikkaa Turussa. Turku Energia -konserni kuuluu Suomen suurimpien energiayhtiöiden joukkoon. Liikevaihtomme vuonna 2019 oli 276,8 miljoonaa euroa. Turku Energiassa työskentelee noin 340 ammattilaista. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava sähkön ja lämmön myyjä ja siirtäjä. Toimintaamme kuuluu myös energiaverkostojen ja energiatuotantolaitosten kehittäminen, rakentaminen ja ylläpitäminen sekä sähköisen liikenteen kehittäminen Turun seudulla. Toimitamme ympäristöä, elämänlaatua ja kilpailukykyä parantavia energiapalveluita 130 000 taloudelle ja yritykselle. Asiakaslupauksemme on "Olemme lähellä, näemme kauas". Olemme mukana rakentamassa hiilineutraalia Turkua. Uusiutuvilla energianlähteillä tuotetun energian määrä on vuoden 2020 lopussa jo 70 %. www.turkuenergia.fi

Turku Energian asiakaspalvelu Eniro Finlandille26.10.2020 13:00:20 EETTiedote

Turku Energia ja Oy Eniro Finland Ab ovat sopineet liikkeenluovutuksesta, jossa Turku Energian asiakaspalvelu siirtyy Eniro Finlandille 1.11.2020 alkaen. Samassa yhteydessä Turku Energia on tehnyt palvelusopimuksen asiakaspalvelunsa hankkimisesta Eniro Finlandilta. Liikkeenluovutuksen taustalla on sähkön myynnin kiristynyt kilpailutilanne ja kannattavuuden parantamiseen tähtäävät toimenpiteet sekä palveluaikojen laajentaminen.