Turku Energian ja Turun Seudun Veden lämmöntalteenottohankkeen esiselvitys on valmistunut

Turku Energia ja Turun Seudun Vesi Oy ovat yhteistyössä selvittäneet lämmöntalteenottojärjestelmän käyttömahdollisuutta osana juomavedentuotanto- ja jakelujärjestelmää kevään 2021 aikana. Selvityksen päämääränä oli selvittää teknis-taloudelliset toteutusmahdollisuudet juomaveden lämmöntalteenottohankkeelle. Lopputuloksena saatiin arvokasta tietoa investoinnin kannalta keskeisistä parametreistä, jotka määrittävät hankkeen kannattavuutta. Selvityksestä saatua tietoa hyödynnetään selvityksen seuraavassa vaiheessa koskien lämmöntalteenottojärjestelmän sijoittamista Halisten varavesilaitokseen.

Kuva: Turun Seudun Vesi Oy, Halisten varavesilaitos

Selvityksen kohteena ollut Raision Hauninen ei tehdyn selvityksen perusteella sovellu investoinnin kohteeksi, sillä hankkeelle ei löydetty nykyisillä energian hinnoilla ja käytettävissä olevilla vesimäärillä molempia osapuolia tyydyttäviä teknis-taloudellisia investointiperusteita.

"Nyt toteutettu selvitys osoittaa, että Turun seudulla otetaan eri toimialojen sektori-integraatio tosissaan, jotta polttavasta tekniikasta voidaan siirtyä sähköiseen kaukolämmön tuotantoon hyödyntämällä erilaisia lämmönlähteitä. Hukkalämmön hyödyntäminen ja lämmön talteenotto ovat keskeisiä vaihtoehtoja fossiilisten polttoaineiden korvaajiksi, ja nyt toteutetusta selvityksestä saimme arvokasta tietoa tulevaisuuden ratkaisuja ajatellen", sanoo johtaja Jari Kuivanen Turku Energiasta.

Halisiin lämmöntalteenottojärjestelmä voitaisiin hankkeen ollessa kannattava investoida aikaisintaan viiden vuoden kuluttua.

"Esiselvityksen tuloksen perusteella voimme ottaa lämmöntalteenottojärjestelmän sijoittamisen osaksi Halisten uuden varavesilaitoksen toteutussuunnittelua ja hyödyntää vedestä saatavaa lämpöä tulevaisuudessa mahdollisesti sekä varavesilaitoksen omaan että lähialueen energian tarpeeseen. Koko hankkeen eteneminen on osoitus siitä, että Turun seudulla eri toimijat voivat yhdistää tietotaitonsa ja pyrkiä yhdessä kohti hiilineutraalimpaa huomista", sanoo toimitusjohtaja Aki Artimo, Turun Seudun Vesi.

Kaukolämmön perustuotanto tuotetaan Turku Energian osakkuusyhtiön, Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n Naantalin voimalaitoksella, Kakolan lämpöpumppulaitoksella ja Orikedon biolämpökeskuksessa. Kaukolämmön tuotantoon on Turun seudulla tehty viime vuosina sekä Turku Energian että Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n toimesta merkittäviä investointeja, joiden avulla voidaan lähivuosien aikana siirtyä fossiilisista polttoaineista lähes kokonaan uusiutuvilla energiantuotantomuodoilla tuotettuun kaukolämpöön. Uusiutuvien energialähteiden osuus oli vuoden 2020 lopussa noin 80 prosenttia kaukolämmön tuotannossa.

Jari Kuivanen, johtaja, Lämpö-yksikkö, Turku Energia
jari.kuivanen@turkuenergia.fi

Aki Artimo, Toimitusjohtaja, Turun Seudun Vesi Oy
aki.artimo@turunseudunvesi.fi

Kuva: Turun Seudun Vesi Oy, Halisten varavesilaitos

Turun Seudun Vesi Oy on Suomen toiseksi suurin vedentuottaja, joka toimittaa juomavettä Turun alueen 300 000 tuhannen asukkaan tarpeisiin. Turun Seudun Vesi Oy:n tuottama juomavesi puhdistuu luonnonmukaisin ja ympäristöä säästävin menetelmin Virttaankankaan tekopohjavesilaitoksella. Tuotetun tekopohjaveden laatu on erinomaista ja vastaa Virttaankankaan harjualueen luontaisen pohjaveden laatua. Raikas ja maukas juomavesi on kesälläkin kylmää, sillä kuluttajille lähtevä juomavesi on alle 10 asteista vuoden ympäri. Kestävän kehityksen ja energiatehokkuuden kehittäminen kuuluvat keskeisenä osana yhtiön strategiaan ja arvoihin ja yhtiö pyrkii omalta osaltaan kaikin tavoin edistämään hiilineutraali Turku 2029 tavoitteen saavuttamista. Jo viimeisen kymmenen vuoden ajan olemme hyödyntäneet painovoimaisesti veden siirtolinjassa virtaavan veden liike-energiaa omassa sähköntuotannossamme.  www.turunseudunvesi.fi

Turku Energian asiakkaat arvostavat yhtiön kestävän kehityksen indeksin ykköseksi22.11.2021 09:44:32 EET | Tiedote

Turku Energia on saavuttanut asiakkaidensa arvioimana ykkössijan kestävää kehitystä mittaavassa indeksissä osana EPSI Ratingin tekemiä asiakastyytyväisyystutkimuksia. Lisäksi Turku Energian kuluttaja-asiakkaat arvioivat Turku Energian tutkimuksen ykköseksi asiakastyytyväisyyttä mitattaessa ja kaukolämmön yksityis- ja yritysasiakkaat Turku Energian tutkimuksen kärkeen kakkossijalle. Tutkimuksen tuloksissa korostuu voimakas paikallisuuden merkitys asiakkaille. Tutkimuksen kärkisijoille Turku Energian vei mm. yhtiön korkealle arvostettu imago ja asiakkaiden kokemus saada vastinetta rahalle.

Turku Energia rakennuttaa yli 1100 aurinkopaneelin voimalan Salo IoT Campukselle Saloon8.11.2021 10:01:28 EET | Tiedote

Turku Energia rakennuttaa Salo IoT Campuksen alueelle 1134 aurinkopaneelista koostuvan aurinkovoimalan. Aurinkovoimalan tuottama sähkö toimitetaan pitkäaikaisella sähköntoimitussopimuksella Salo IoT Campuksen käyttöön. Voimalan arvioitu tuotantomäärä on 374 megawattituntia (MWh) vuodessa. Määrä vastaa noin 180 kerrostaloasunnon vuotuista sähköntarvetta ja vähentää hiilidioksidipäästöjä noin 50 tonnilla vuodessa. Voimalaan asennetaan Salossa valmistettavat Salo Solarin kotimaiset paneelit.

Turku Energian ja Turun kaupungin yhteinen metsityshanke kasvattaa hiilinielua sekä tukee metsien virkistyskäyttöä ja luonnon monimuotoisuutta19.8.2021 08:02:57 EEST | Tiedote

Turku Energia on yhteistyössä Turun kaupungin kanssa toteuttanut metsittämishankkeen, jonka myötä kesä-heinäkuussa istutettiin yhteensä 5000 puuntainta Turun lentokentän pohjoispuolella sijaitsevalle vanhalle maankaatopaikalle. Metsityshanke on osa Turun kaupungin uutta metsäsuunnitelmaa, jonka tavoitteena on lisätä ja turvata Turun luonnon monimuotoisuutta, metsien virkistyskäyttöä ja päästöjen kompensointia metsien hiilinieluja kasvattamalla.

Kaukolämpöverkon vika aiheuttaa keskeytyksen lämmön ja lämpimän veden jakeluun osassa Turun keskustaa5.7.2021 10:19:24 EEST | Tiedote

Kaukolämpövuodon korjaus aiheuttaa maanantaina 5.7. keskeytyksiä lämmön ja lämpimän käyttöveden jakeluun osassa Turun keskustan aluetta (Länsiranta). Tarkka alue keskeytyskartassamme. Vikaa korjataan parhaillaan. Korjauksen arvioidaan päättyvän maanantaina puoleen yöhön mennessä. Korjaus voi päättyä ilmoitettua aiemmin. Vian piirissä on 11 kaukolämmön asiakasta. Kaukolämpöputken vuodosta johtuen kaukolämpövettä purkautui Turussa ravintola Nooan edustalla Aurajokeen sadevesikanavaa pitkin sunnuntai-iltana. Vuoto värjäsi Aurajoen veden paikoitellen vihreäksi. Kaukolämpöveteen lisätty väriaine eli pyraniini on hajuton, myrkytön ja terveydelle vaaraton eikä aiheuta ympäristölle vahinkoa. Väriainetta lisätään kaukolämpöveteen vuotokohtien paikantamiseksi. Pahoittelemme häiriöstä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa! Lisätietoja Sanna Perttunen, käyttöinsinööri, Turku Energia puh. 050 5573 783 sanna.perttunen@turkuenergia.fi

Arkea Turku Energian henkilöstöravintolaksi Itäharjun toimitiloihin ja Naantalin voimalaitokselle29.6.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Turku Energia kilpailutti kevään 2021 aikana ravintolatarjoajan uusiin tuleviin toimitiloihinsa Itäharjulle sekä Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n tiloissa toimivaan henkilöstöravintolaan Naantalin voimalaitokselle. Ravintoloitsijaksi valittiin Arkea, joka toteuttaa molemmat ravintoloista uudella Mood-konseptillaan. Itäharjulle Turku Energian uusiin toimitiloihin keväällä 2022 avautuva ravintola täydentää alueen ravintolatarjontaa ja on avoinna kaikille.