Turku Energian ja Turun Seudun Veden lämmöntalteenottohankkeen esiselvitys on valmistunut

Turku Energia ja Turun Seudun Vesi Oy ovat yhteistyössä selvittäneet lämmöntalteenottojärjestelmän käyttömahdollisuutta osana juomavedentuotanto- ja jakelujärjestelmää kevään 2021 aikana. Selvityksen päämääränä oli selvittää teknis-taloudelliset toteutusmahdollisuudet juomaveden lämmöntalteenottohankkeelle. Lopputuloksena saatiin arvokasta tietoa investoinnin kannalta keskeisistä parametreistä, jotka määrittävät hankkeen kannattavuutta. Selvityksestä saatua tietoa hyödynnetään selvityksen seuraavassa vaiheessa koskien lämmöntalteenottojärjestelmän sijoittamista Halisten varavesilaitokseen.

Kuva: Turun Seudun Vesi Oy, Halisten varavesilaitos

Selvityksen kohteena ollut Raision Hauninen ei tehdyn selvityksen perusteella sovellu investoinnin kohteeksi, sillä hankkeelle ei löydetty nykyisillä energian hinnoilla ja käytettävissä olevilla vesimäärillä molempia osapuolia tyydyttäviä teknis-taloudellisia investointiperusteita.

"Nyt toteutettu selvitys osoittaa, että Turun seudulla otetaan eri toimialojen sektori-integraatio tosissaan, jotta polttavasta tekniikasta voidaan siirtyä sähköiseen kaukolämmön tuotantoon hyödyntämällä erilaisia lämmönlähteitä. Hukkalämmön hyödyntäminen ja lämmön talteenotto ovat keskeisiä vaihtoehtoja fossiilisten polttoaineiden korvaajiksi, ja nyt toteutetusta selvityksestä saimme arvokasta tietoa tulevaisuuden ratkaisuja ajatellen", sanoo johtaja Jari Kuivanen Turku Energiasta.

Halisiin lämmöntalteenottojärjestelmä voitaisiin hankkeen ollessa kannattava investoida aikaisintaan viiden vuoden kuluttua.

"Esiselvityksen tuloksen perusteella voimme ottaa lämmöntalteenottojärjestelmän sijoittamisen osaksi Halisten uuden varavesilaitoksen toteutussuunnittelua ja hyödyntää vedestä saatavaa lämpöä tulevaisuudessa mahdollisesti sekä varavesilaitoksen omaan että lähialueen energian tarpeeseen. Koko hankkeen eteneminen on osoitus siitä, että Turun seudulla eri toimijat voivat yhdistää tietotaitonsa ja pyrkiä yhdessä kohti hiilineutraalimpaa huomista", sanoo toimitusjohtaja Aki Artimo, Turun Seudun Vesi.

Kaukolämmön perustuotanto tuotetaan Turku Energian osakkuusyhtiön, Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n Naantalin voimalaitoksella, Kakolan lämpöpumppulaitoksella ja Orikedon biolämpökeskuksessa. Kaukolämmön tuotantoon on Turun seudulla tehty viime vuosina sekä Turku Energian että Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n toimesta merkittäviä investointeja, joiden avulla voidaan lähivuosien aikana siirtyä fossiilisista polttoaineista lähes kokonaan uusiutuvilla energiantuotantomuodoilla tuotettuun kaukolämpöön. Uusiutuvien energialähteiden osuus oli vuoden 2020 lopussa noin 80 prosenttia kaukolämmön tuotannossa.

Jari Kuivanen, johtaja, Lämpö-yksikkö, Turku Energia
jari.kuivanen@turkuenergia.fi

Aki Artimo, Toimitusjohtaja, Turun Seudun Vesi Oy
aki.artimo@turunseudunvesi.fi

Kuva: Turun Seudun Vesi Oy, Halisten varavesilaitos

Turun Seudun Vesi Oy on Suomen toiseksi suurin vedentuottaja, joka toimittaa juomavettä Turun alueen 300 000 tuhannen asukkaan tarpeisiin. Turun Seudun Vesi Oy:n tuottama juomavesi puhdistuu luonnonmukaisin ja ympäristöä säästävin menetelmin Virttaankankaan tekopohjavesilaitoksella. Tuotetun tekopohjaveden laatu on erinomaista ja vastaa Virttaankankaan harjualueen luontaisen pohjaveden laatua. Raikas ja maukas juomavesi on kesälläkin kylmää, sillä kuluttajille lähtevä juomavesi on alle 10 asteista vuoden ympäri. Kestävän kehityksen ja energiatehokkuuden kehittäminen kuuluvat keskeisenä osana yhtiön strategiaan ja arvoihin ja yhtiö pyrkii omalta osaltaan kaikin tavoin edistämään hiilineutraali Turku 2029 tavoitteen saavuttamista. Jo viimeisen kymmenen vuoden ajan olemme hyödyntäneet painovoimaisesti veden siirtolinjassa virtaavan veden liike-energiaa omassa sähköntuotannossamme.  www.turunseudunvesi.fi

Turku Energian ja Turun kaupungin metsityshanke saa jatkoa tänä kesänä – nuoret istuttavat 8000 tainta Moisioon9.6.2022 14:32:18 EEST | Tiedote

Turku Energian ja Turun kaupungin viime kesänä toteuttama metsityshanke saa jatkoa tänä kesänä, kun yhteensä 8000 tainta istutetaan Moisioon Suihkarintien varrelle. Turku Energia rekrytoi metsityshankkeeseen kolme turunseutulaista nuorta istuttamaan taimet kahden viikon mittaisen Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelujakson aikana. Nuoret pääsevät tekemään myös viime kesänä istutetulle alueelle metsänhoidollisia toimenpiteitä ja täydennysistutuksia.

Turku Energia ja Turun Ylioppilaskyläsäätiö tekevät Ylioppilaskylästä energiapositiivista aluetta4.5.2022 13:33:06 EEST | Tiedote

Turku Energia on toteuttamassa Turun Ylioppilaskyläsäätiön (TYS) Tyyssija-rakennukseen innovatiivista energiaratkaisua. Uudenlainen energiaratkaisu huolehtii kiinteistön lämmityksestä ja jäähdytyksestä hyödyntäen kaukojäähdytyksen paluulämpöä lämpöpumpun lämmönlähteenä. Rakennuksesta tulee energiapostiviinen eli se tuottaa enemmän energiaa kuin kuluttaa. Toteutus on osa Euroopan unionin Horisontti 2020 -ohjelman rahoittamaa RESPONSE-hanketta.

Sääolosuhteet siirtävät Turku Energian helikopterilennolla tehtävää kaukolämpöverkoston kuntokartoitusta11.4.2022 15:25:37 EEST | Tiedote

Turku Energian helikopterilennolla ja lämpökameroiden avulla tehtävä kaukolämpöverkoston kuntokartoitus siirtyy aiemmin ilmoitetusta aikataulusta sääolosuhteista johtuen. Kuvaukset suoritetaan tämän viikon aikana, viimeistään 17.–18.4.2022 välisenä yönä. Lennon tarkka ajankohta viestitään vielä Turku Energian sosiaalisen median kanavissa heti sen varmistuttua.