Turkulaisveljekset voittivat Veikkauksen Peliskaban valmiilla pelidemolla

Pelisuunnittelukilpailu Peliskaban 2017 voittajasuunnitelmaksi valittiin Rahapuu-niminen työ, jonka takana on turkulaislähtöinen veljeskolmikko Ilari, Elias ja Mattias Männistö. Veljet olivat melko varmoja pääsystään finaaliin, mutta he epäilivät, että voittoon tarvittaisiin jännittävämpi ja kiinnostavampi idea kuin puu

Pelisuunnittelukilpailu Peliskaban voiton veivät Rahapuu-nimisellä työllään Ilari (vas.), Mattias (oik.) ja Elias Männistö.

Nettiarpaidean isä on 27-vuotias Ilari Männistö, joka bongasi syksyllä Peliskaban mainoksen netistä.

– Kyselin ensin opiskelukavereita mukaan peliprojektiin, mutta heistä kukaan ei oikein lämmennyt ajatukselle. Kaikilla oli niin kiire, Ilari kertoo.

Ilari Männistö opiskelee ensimmäistä vuotta 3D-animointia ja visualisointia ammattikorkeakoulu Metropoliassa Helsingissä.

Veljet Mattias, 23, ja Elias, 25, syttyivät Ilarin tuumalle vasta, kun hänellä oli kunnollinen peli-idea mielessään.

Graafikko, koodari ja avustava koodaaja

Kolmikon yhteisenä työnä syntyi Veikkauksen tämän vuoden Peliskaban voittajapelisuunnitelma Rahapuu, jossa pelaaja kastelee puuntaimea kasvattaakseen siihen lisäoksia ja voittaakseen puussa kasvavilla hedelmillä ja rahapusseilla rahaa.

Eikä kyseessä ollut vain suunnitelma, vaan veljekset olivat tehneet oikean toimivan pelidemon. Ilari loi pelin grafiikat, Mattias hoiti koodauksen ja Elias toimi avustavana koodaajana.

Aalto-yliopistossa automaatio- ja systeemitekniikkaa neljättä vuottaan opiskeleva Mattias on opetellut koodaamaan vapaa-ajallaan.

– Koodaan pelejä ihan omaksi ilokseni. Jotkut niistä toimivat ja jotkut eivät. Koska en osaa piirtää, teen Paintilla tikku-ukon pelihahmoksi, Mattias naurahtaa.

Elias opiskelee Turussa peräti kahta alaa, lääketiedettä ja tietotekniikkaa.

Viikon verran työtä

Pelidemon tekeminen vei veljeksiltä noin viikon verran aikaa, mihin sisältyi useita tunteja Skypen ja puhelimen ääressä päivittäin.

– Välillä hajosin ja teki mieli heittää koko työ romukoppaan, Ilari tunnustaa.

Suvantovaiheista päästiin kuitenkin nousemaan, ja kisaan saatiin lähetettyä viimeistelty, toimiva demopeli.

Peliskaban tuomaristo arvosti pelin tunnelmaa, joka oli saatu aikaan tarinalla, grafiikalla, musiikilla ja huumorilla. Pelimekaniikkaa he kehuivat jännittäväksi ja uudenlaiseksi.

Pelivelhot Suikkilasta

Lapsuudessaan Turun Suikkilassa veljekset olivat usein tukkanuottasilla, mutta nykyään he tulevat hyvin toimeen keskenään ja ovat yhteyksissä päivittäin, vaikka Ilari ja Mattias ovat muuttaneetkin opiskelemaan pääkaupunkiseudulle.

– Pelailemme usein yhdessä tietokoneella moninpelejä, joissa tehdään tiimityötä. Yksi lemppareistamme on Overwatch, Ilari ja Mattias kertovat, mutta jatkavat sitten nopeasti perään:

– Tietysti pelaamme myös toisiamme vastaan. Pitäähän meidän tietää, kuka on paras.

Männistön veljekset saivat voitostaan palkinnoksi 7 500 euroa, ja suunnitelman pohjalta tullaan tekemään valmis nettiarpa ensi vuoden aikana.

Lisäksi Peliskabassa palkittiin 500 euron erikoismaininnoilla neljä pelisuunnitelmaa:

• paras grafiikka: Aarteenetsijät (Hanna-Kaisa Huhtamäki ja Juho Hämäläinen)
  • paras pelimekaniikka: Parkkipaikka (Mikko Peltonen)
  • paras tarina: Kultaryntäys (Janne Rautio)
  • paras peli-idea: Hirsipuu (Anitra Kuismin)

Peliskaba pähkinänkuoressa

• Peliskaba on Veikkauksen suunnittelukilpailu, jossa tuomariston valitsemat nettiarpojen pelisuunnitelmat ja -ideat palkitaan.
  • Tänä vuonna voittajatyö palkittiin 7 500 euron suuruisella pääpalkinnolla ja neljä muuta suunnitelmaa 500 euron erikoismaininnoilla.
  • Tuomareina toimivat tällä kertaa Veikkauksen tuotekehityspäällikkö Harri Järvinen, Pelit-lehden päätoimittaja Tuukka Grönholm, viime vuoden Peliskaba-voittaja Hilda Määttänen ja pelitubettaja Eric ”Lakko” Savolainen.
  • Vuoden 2015 Peliskaban voittajan, kajaanilaisen Hemmo Kauppisen työstä julkaistiin tänä vuonna nettiarpa Pohjan Pilkki.
  • Vuoden 2016 Peliskaban voittajan, tamperelaislähtöisen Hilda Määttäsen työstä julkaistaan ensi vuonna nettiarpa Kummituskamera.
Video Rahapuu-pelistä

Eurojackpotin 22,7 miljoonan euron päävoitto Ruotsiin ensimmäistä kertaa pelin historiassa - Suomeen kaksi 582 528 euron voittoa20.7.2018 22:56Tiedote

Eurojackpotin päävoitto meni perjantain arvonnassa Ruotsiin ensimmäistä kertaa pelin historiassa. Kierroksella 29/2018 löytyi yksi 5+2 -täysosuma, jolla 22,7 miljoonan euron voitto matkaa naapurimaahan. Suomeen saatiin kaksi 582 528 euron voittoa 5+1 -tuloksilla. Suomen voitot menivät jyväskyläläiselle mobiilipelaajalle sekä Espooseen Laajalahden Alepan viiden osuuden porukalle. Ensi viikolla Eurojackpotin potissa on noin 10 miljoonaa euroa.

Kenosta 200 000 euron voitot Ylivieskaan ja Euraan17.7.2018 16:11Tiedote

Veikkauksen Kenosta on tullut viime päivinä suuria voittoja. Sunnuntaina euralaispelaaja voitti ilta-arvonnassa euron panoksella 200 000 euron voiton Kenon tasolta 10. Hän oli tehnyt kahden viikon kestopelinä kaksi euron riviä Veikkaus.fi :ssä. 200 000 euron voitto saatiin Kenosta myös maanantaihin, kun Ylivieskan Sale Kaisaniemeen jätetty peli toi euron panoksella voiton ilta-arvonnasta Kenon tasolta 10. Ylivieskassa tehdyssä pelissä oli kolme euron panoksella tehtyä riviä.