Turmeleeko valta vai vetääkö se vain puoleensa despootteja?

Laajaan tutkimusaineiston pohjaava mutta vetävästi kirjoitettu narratiivinen tietokirja pohtii, miksi jotkut meistä janoavat valtaa jopa vaarallisen pakkomielteisesti, kun taas toiset eivät ole siitä lainkaan kiinnostuneita – ja miksi päädymme usein antamaan valtaa sellaiselle, joka ei johtajaksi sovi.

Brian Klaas: Paha valta – Kuinka se muuttaa meitä kaikkia

Julkaisuvapaa 20.9.2022

Evoluutio on muokannut ihmisestä omaa etuaan tavoittelevan lajin. Tutkimukset myös osoittavat, että lähes kaikki ihmiset ovat joissain tilanteissa epärehellisiä – varsinkin jos siihen tarjoutuu mahdollisuus. Valtaa pitävien joukossa röyhkeä, totuutta muunteleva ja etuoikeutettua asemaansa väärinkäyttävä ihmistyyppi on yliedustettu.

Kansainvälisen politiikan professori Brian Klaas selvittää kirjassaan Paha valta, mistä tämä johtuu. Vastaus ei ole yksinkertainen, sillä kiinnostavia selittäviä tekijöitä löytyy useita.

Hierarkkisten järjestelmien, kuten suurten yritysten, on todettu synnyttävän epärehellisyyttä. Hierarkioissa arvoasteikossa ylempiin kohdistuu vähemmän valvontaa, mikä mahdollistaa epärehellisyyden. Toki myös hierarkian alapäässä ihmiset sortuvat epärehellisyyteen, mutta yleensä johtajien oman edun tavoittelu, valehtelu tai muu vilppi johtavat paljon suurempiin katastrofeihin kuin tavallisen rivityöläisen.

Valta-asema myös houkuttelee persoonallisuuksia, jotka ovat taipuvaisia käyttämään sitä väärin. Vaarallinen persoonallisuuspiirteiden yhdistelmä, narsismi, psykopatia ja macchiavellismi, joka tunnetaan psykologiassa nimellä pimeä kolminaisuus, on eri tutkimusten mukaan 4–20 kertaa yleisempää johtajien joukossa kuin väestön keskiarvo.

Yllättävästi yhteiskunnat ja yritykset myös nostavat joukostaan johtajikseen niitä, joille johtoasema sopii huonosti. Vaaleissa tai yritysjohtajaa valittaessa valintaa tukevat sellaiset piirteet kuin itsevarmuus, vahva olemus sekä riskinottokyky. Valitettavasti nämä samat luonteenpiirteet kuitenkin vahvistuvat entisestään, kun ihminen pääsee valtaan. Tutkimusten mukaan valta muuttaa kaikkien ihmisten käytöstä, ja keskeisiä muutoksia ovat lisääntynyt omanarvotunto, muiden mielipiteiden sivuuttaminen sekä tarpeettomien riskien ottaminen. Nämä kaikki heikentävät harkintakykyä ja suhteellisuudentajua.

Brian Klaas vie kirjassaan matkalle ympäri maailmaa tapaamaan niin kulttien johtajia, sotarikollisia, vallankaappaajia, kiduttajia kuin rikollisiakin. Madagaskarilla kohtaamme entisen presidentin Marc Ravalomananan, joka osti maailman köyhimpiin valtioihin kuuluvan maan rahoilla itselleen yli 60 miljoonan dollarin lentokoneen. Keski-Afrikan diktaattorin Jean-Bédel Bokassan tytär kertoo, millaista elämä oli ”Afrikan Napoleonin” hovissa. Juristi John Yoon muistiot antoivat Yhdysvalloille ”luvan” kiduttaa vankeja Abu Ghraibissa ja Guantanamo Bayssä.

Paha valta tarjoaa onneksi myös ajatuksia siitä, mitä voisimme tehdä toisin, jotta valtaan päätyisi enemmän ihmisiä, jotka oikeasti ansaitsevat asemansa ja tavoittelevat yhteistä hyvää.

Brian Klaas on University College Londonin kansainvälisen politiikan professori. Hän on myös Washington Postin kolumnisti ja juontaa suosittua ja palkittua Power Corrupts -podcastia. Klaas antaa haastatteluja tiedotusvälineille.

Arvostelukappaleet, haastattelupyynnöt, lisätiedot: hanna-leena.soisalo@atena.fi