Turun hotellielämä saa uuden helmen. Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone avautuu 1.4.2019

Iloisella kaksikymmentäluvulla ensi kerran avautunut hotelli Seurahuone oli aikansa raikkain arkkitehtoninen saavutus ja turkulaisen seuraelämän keskipiste. Nyt tämä 1920-luvun hotelliklassikko on tuotu modernisti nykyaikaan. Samalla Suomen ensimmäinen hotellipääkaupunki aloittaa uuden nousun kohti Suomen kiinnostavinta hotellielämää. Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone avaa ovensa 1.4.2019.
Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone. Huonekuva.

Suomessa matkailu oli 1920-luvulla vilkasta: Hangossa ja Terijoella kylvettiin, Katajanokalta lennettiin Tallinnaan ja Tukholmaan, Turun matkustajasatamasta risteiltiin Kööpenhaminaan ja Pietariin. Mutta suomalaisten kaupunkihotellien lukumäärä oli vielä vähäinen. Niinpä uusi hotelli oli sen avautuessa 1928 varsin odotettu Turun ja koko Suomen matkailupiireissä. Myös 2020-luvulle tultaessa Turun matkailu on vahvassa nosteessa.

Arkkitehtien Erik Bryggmanin ja Ilmari Ahosen suunnitteleman Hotelli Seurahuoneen avajaisissa vuonna 1928 juhlaväki tanssahteli hapsumekoissa ja shaketeissa. Ravintolasali ornamentteineen ja tummanpuhuvine väreineen muistutti antiikin temppeliä. Elettiin kieltolain aikaa, mutta kaupungin kermaa onnistuttiin palvelemaan onnistuneesti. Vuosikymmenten kuluessa hotelli näki monia aikakausia ja huoneet erilaisia sisustuksia, kunnes vuonna 2017 työn alle laitettiin Turun hotellitarjontaa täydentävä ylellinen ja hauska hotelli. Perusteellinen uudistus kesti runsaan vuoden.

Yllätyksellinen hotellielämys keskellä Turkua

Huhtikuun 1. päivänä Humalistonkadulle avautuvan Solo Sokos Hotel Turun Seurahuoneen sijainti ei voisi olla parempi. Ympäristöstä löytyy Turun kattava kulttuuri-, ravintola- ja ostostarjonta, ja hotellielämysten ääreltä pujahtaa helposti kaupungin menoihin.

“Olemme halunneet luoda Turun majoitustarjontaa täydentävän ylellisen ja hauskan hotellin, joka tarjoilee vieraille paljon elämyksiä ja yllättäviä yksityiskohtia”, kertoo hotellinjohtaja Sanna-Liisa Byskata. “Mielikuvissani uusi Seurahuone on kuin maailmaa matkannut, jännittäviä tarinoita kertoileva kummitäti, joka suorastaan kutsuu luokseen.”

Sisustusarkkitehti Jaakko Puron käsissä klassinen lady on kaunistunut modernilla tavalla. Työnsä innoittajaksi Puro poimi 1920-luvun upeat, pitsihansikkaita käyttävät daamit ja elämän iloisen kepeyden. ”Sisustukseen toin muun muassa 1920-luvun värimaailmasta tuttua tummaa liilaa raikkaiden väriyhdistelmien rinnalle.”

Yksityiskohdat yllättävät niin yleisissä tiloissa kuin hotellihuoneissa

Huoneita uudessa hotellissa on yhteensä 140. Kahden hengen huoneiden lisäksi tarjolla on saunallisia huoneita, neljän hengen kerrossänkyhuoneita, yhden hengen huoneita ja yksi sviitti. Hotellihuoneiden sisustus on ylellistä ja täynnä pieniä yllätyksiä. Vuoteiden laatuun on panostettu ja kylpyhuoneissa on hemmottelevaa kosmetiikkaa.

Helmet – 1920-luvun kenties yleisin asuste – toistuvat niin huoneiden kuin yleisten tilojen yksityiskohdissa: Turkulaisen BEdesignin hotellille suunnittelemat seinäpeilit roikkuvat kuin helminauhan varassa ja tuolien selkänojaa kiertää hohtavien helmien rivistö.

Soolomatkailijat ilahtuvat uusista yhden hengen huoneista. ”Erikoisuutemme on Suomen ehkä kauneimmat miniykköset.” Byskatan mukaan soppimaiset huoneet ovat kuin pieni lämmin pesä, jotka houkuttelevat oman laatuajan viettoon. Kylpyhuoneen sävytetty lasiseinä tuo avaruutta eteiseen, ja vuode on juuri sopivan levyinen.

Hotellin koko sisääntuloaula valaistuine ikkunoineen ja loungemaisine sohvaryhmineen on yllätyksellinen aulatila, joka kutsuu myös turkulaiset viihtymään, työskentelemään tai drinkille. Hotelliin voi kirjautua samalla, kun nauttii raikasta Belliniä tai talon itsepuristettuja mehuja.

Aki Wahlman visioi Seurahuoneen ravintolan

Ravintola Gunnar Eatery & Bar on markkinointitoimisto Foody Allenin ja Aki Wahlmanin sekä ravintolan henkilökunnan yhteistyönä suunnittelema elämyskokonaisuus, joka on keskittynyt sosiaaliseen syömiseen ja Turun lähialueiden pienruokatuottajien herkkuihin. Menulla on paljon paikallisia tuotteita mustan mehiläisen hunajasta ja lähialueen lampaasta paikallisen leipomon artesaanileipään. Sosiaalisen ruokailuun kannustavassa Chef’s Tablessa ruoka nautitaan turkulaisesta vuorijalavasta käsityönä valmistetun pöydän ääressä. Ainutlaatuisuutta ja inspiraatiota ovat tuoneet myös paikalliset ravintolakummit. Kesän kynnyksellä ravintolan yhteyteen avautuu myös viehättävä sisäpiha.

Turun matkailu nousukiidossa

Turun talousalueen viimeaikainen kehitys sekä vetovoima suurten tapahtumien isäntäkaupunkina luo hyvän perustan elämysliiketoiminnan kehittämiselle. Matkailu on vahvassa kasvussa, mutta kiinnostavaa hotellitarjontaa on kaivattu lisää. Solo Sokos Hotel Seurahuone ja maaliskuussa 2019 avautunut Original Sokos Hotel Wiklund tuovat nyt Turkuun ripauksen lisää eurooppalaisuutta. Elämykselliset elementit, kuten kattoterassit ja sisäpihojen ravintolat ovat omiaan nostamaan kaupunkia kansainväliselle tasolle.

Lisätietoja: Hotellinjohtaja Sanna-Liisa Byskata, Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone, sanna-liisa.byskata@sok.fi, puh.050 388 4071

Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone

Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone on vuonna 2019 avautunut aistikas ja eläväinen boutique-hotelli Turun sydämessä. Hotellin sisustus on saanut vaikutteita iloiselta kaksikymmenluvulta hurmaten asiakkaansa yllätyksellisillä yksityiskohdillaan, kuten kalanruotoparketilla ja helmikoristeisilla huonepeileillä. Hotelli kuuluu yksilöllisten Sokos Hotellien muodostamaan Solo by Sokos Hotels -hotelliperheeseen. Turun Seurahuoneella on 140 huonetta, ravintola Gunnar Eatery & Bar, kesäpiha Gunnar Backyard, viisi kokoontumistilaa sekä kuntosali ja sauna. Hotellia operoi Turun Osuuskauppa.

Uudistuksen tekijät:

Tilaaja ja hotellioperaattori: Turun Osuuskauppa

Pääurakoitsija: Skanska

Pääsuunnittelu ja arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoimisto Matti Takala Oy Sisustussuunnittelu: Jaakko Puro, Arkkitehti- ja sisustusarkkitehtitoimisto Puroplan Oy

Solo by Sokos Hotels

Solo by Sokos Hotels -hotelli on joko klassikko tai syntyy sellaiseksi. Solo on paljon muutakin kuin rakennus ja osoite, sillä on ainutlaatuinen luonne ja persoona. Solo on taidetta, kulttuuria, historiaa, arkkitehtuuria, designia, uniikkeja yksityiskohtia. Uniikki Solo-hotelli tarjoaa itsessään syyn majoittua, se on lupa nauttia. Sokos Hotels -ketjussa on kahdeksan Solo-hotellia. Viimeisimpänä avautui Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone (1.4.2019

Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone. Huonekuva.
Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone. Ulkokuva.
Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone. Tunnelmakuva.
Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone. Ravintola.

Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone

Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.