Turun ja Tampereen kauppakamarit: Kasvukolmion välisiä kriittisiä liikenneyhteyksiä ei saa vaarantaa

Turun ja Tampereen kauppakamarit vaativat yhdessä alueen yritysten kanssa Turku–Toijala-radan sisällyttämistä rautateiden runkoverkkoon.

– Turku–Toijala-radan jättäminen pois runkoverkkoesityksestä ihmetyttää kauppakamarien jäseniä – erityisesti vientiteollisuutta, jonka toiminnalle hyvä ratayhteys on elintärkeä, toteaa toimitusjohtaja Kaisa Leiwo Turun kauppakamarista.

– Runkoverkon ulkopuolella oleminen uhkaa Turku–Toijala-radan tasoa ja rataa kuljetuksissaan käyttävien yritysten liiketoimintaa, kertoo Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen.

Kauppakamarien jäsenyritykset ovat lähestyneet liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriä asiassa.

Turku–Toijala-rata on esimerkiksi Yara Suomen tehtaiden raaka-ainehuollon ja lannoiteliiketoiminnan kannalta ensiarvoisen tärkeä. Yaran Uudenkaupungin tehtaalta kulkee Toijalan kautta lastia noin 800 000 tonnia vuodessa, ja määrä on tehtaiden laajentumishankkeiden myötä kasvussa.

Myös osa Nesteen raaka-ainekuljetuksista Venäjältä Naantaliin kulkee Turku–Toijala-rataa pitkin, ja vastaavasti puolivalmisteet kulkevat samaa raidetta pitkin Porvooseen.

Meyerin Turun telakan kaikki junarahti kulkee Turku–Toijala-radan kautta. Esimerkiksi laivan rungon teräslevyistä suurin osa saapuu telakalle tuota rataa pitkin.

Rata on käytännössä ainoa rautatieyhteys Lounais-Suomen raskaalle teollisuudelle rantaradan ollessa varattuna matkustajaliikenteelle. Rata on myös tärkeä yhteys sisämaasta satamiin.

Yara Suomen, Neste Oyj:n ja Meyer Turun yhteenlaskettu liikevaihto on lähes 10 miljardia euroa, ja ne työllistävät suoraan noin 13 000 työntekijää ja lisäksi merkittävän määrän alihankintaketjujen kautta.

Runkoverkkoasetuksella on tarkoitus säätää valtakunnalliseen runkoverkkoon kuuluvista maanteistä ja rautateistä. Asetuksen tavoitteena on varmistaa runkoverkkoon kuuluvien maanteiden ja rautateiden muuta tie- ja rataverkkoa korkeampi palvelutaso.

Toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, Turun kauppakamari, 040 5566 697

Toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen kauppakamari, 050 655 69

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917, ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Turun kauppakamari ja Föli lahjoittavat jouluiloa 50 perheelle13.11.2018 13:00Tiedote

Turun kauppakamari lahjoittaa 50:lle Mannerheimin Lastensuojeluliiton tukitoiminnoissa mukana olevalle perheelle lippupaketit Turun Messukeskuksessa avautuvaan Pomppulinnamaailmaan. Sisäänpääsyn lisäksi perheet saavat myös Turun seudun joukkoliikenne Fölin lahjoittamat bussimatkat Messukeskukseen ja takaisin. Lahjat ohjataan lasten iloksi MLL:n Varsinais-Suomen piirin tukihenkilötoiminnan kautta. ”Tämä suuri satsaus meidän perhekummi-, ystäväksi maahanmuuttajaäidille- sekä kaveritoiminnassa mukana oleville lapsille lämmittää sydäntäni”, kiittää MLL:n Varsinais-Suomen piirin toiminnanjohtaja Janina Andersson. Kauppakamari ja Föli haluavat olla mukana ilahduttamassa tukea tarvitsevia lapsiperheitä, ja haastavat myös muut alueen toimijat lahjoittamaan iloa ympärilleen. ”Yritykset voivat ostaa haluamansa määrän perhelippupaketteja suoraan Turun Messukeskuksesta. Lahjat ohjataan Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piirin kautta lasten iloksi. Lahjoituksen tekevä yritys saa käy

Liikennekäytävävaltuuskunta toivoo nopeaa etenemistä Helsinki–Turku-raideyhteyden kehittämisessä2.10.2018 12:00Tiedote

Liikennekäytävävaltuuskunta muistuttaa, että hyvin alkuun päässyttä Helsinki–Turku-yhteysvälin kehittämishanketta on vietävä määrätietoisesti eteenpäin, ja sen toteutuminen on varmistettava mahdollisimman nopeassa aikataulussa. Valtuuskunta edellyttää, että Espoon ja Salon välisen oikoradan ratasuunnitelman tekeminen aloitettaisiin mahdollisimman pian ja Helsinki–Turku-yhteysvälin kehittämiseen tarvittavat investointipäätökset tehtäisiin seuraavan hallituskauden aikana.