Turun kauppakamari kartoitti jäsenyritystensä viestintätarpeita: Viestinnän ja markkinoinnin tärkeys tiedostetaan alueella hyvin
Turun kauppakamarin jäsenyritysten toimitusjohtajista noin 66 prosenttia pitää viestintää ja markkinointiviestintää yritystoiminnan kannalta merkittävinä – merkityksettöminä niitä pitää vajaa 3 prosenttia. Viestinnän ja markkinointiviestinnän tärkeyden uskotaan yhä korostuvan: peräti noin 68 prosenttia vastaajista arvioi, että niiden rooli kasvaa tulevaisuudessa merkittävästi tai jonkin verran. Vain alle prosentti vastanneista uskoo viestinnän roolin vähenevän.
Kyselyyn vastanneet yritykset kertoivat panostavansa erityisesti asiakas- ja markkinointiviestintään sekä sisäiseen viestintään. Vastaajista 54 prosenttia on sitä mieltä, että viestintää ja markkinointiviestintää on tarvetta edelleen kehittää.
Suunnitelmallisuutta kaivataan lisää
Kysely nostaa esiin myös yritysten kokemia viestintään ja markkinointiin liittyviä haasteita. Vastauksissa korostuvat erityisesti viestinnän suunnitelmallisuuden, osaamisen ja taloudellisten resurssien puute. Myös tulevaisuuden viestintätarpeiden ennakointi ja sopivien viestintäkanavien valinta koettiin vaikeaksi.
Vastaajista kolmannes ilmoittaa kaipaavansa tukea erityisesti viestinnän suunnitelmallisuuteen, strategian laatimiseen, tulosten mittaamiseen ja asiakasviestintään. Avoimissa vastauksissa nousee esille myös rekrytointiviestintä, johon halutaan panostaa yhä enemmän kilpailun kiristyessä osaavasta työvoimasta.
– Kyselyyn vastanneista yrityksistä yli puolella ei ole palkattua viestinnän tai markkinointiviestinnän ammattilaista. Noin 10 prosenttia yrityksistä ilmoittaa, ettei tehtäviä ole nimetty yrityksessä kenenkään erityisvastuulle. Neljänneksellä on palveluksessaan viestinnän ammattilainen, ja 30 prosenttia kertoo turvautuvansa ostopalveluihin, Turun kauppakamarin viestintäpäällikkö Taina Pärkö-Luotonen kertoo.
Viestintäosaamiseen panostetaan
Viestinnän ja markkinoinnin merkityksellisyys tunnistetaan varsinaissuomalaisissa yrityksissä hyvin ja yritykset aikovat vahvistaa viestintäosaamistaan lähitulevaisuudessa.
Tulevan vuoden aikana lähes 40 prosenttia vastanneista kertoo ostavansa alan palveluita ulkopuoliselta palveluntarjoajalta ja lähes yhtä suuri joukko aikoo kouluttaa henkilöstöään. Viestinnän tarjoamia mahdollisuuksia halutaan hyödyntää aiempaa tehokkaammin ja monipuolisemmin.
– Pyrimme vastaamaan yritysten tarpeisiin ja vahvistamaan jäsentemme viestintäosaamista järjestämällä muun muassa verkostoitumistilaisuuksia ja erilaisia tapahtumia. Näin osaltamme vauhditamme varsinaissuomalaisten yritysten liiketoimintaa sekä talousalueemme kasvua ja menestystä, Turun kauppakamarin viestintä- ja markkinointivaliokunnan puheenjohtaja Anne-Maarit Itänen sanoo.
Turun kauppakamarin viestintä- ja markkinointivaliokuntaan kuuluun noin 40 alan asiantuntijaa alueen yrityksistä ja sidosryhmistä.
Viestintäkartoitus toteutettiin yhteistyössä Viestintätoimisto Jokiranta Oy:n kanssa. Syyskuussa 2022 ensimmäistä kertaa tehty kartoitus suunnattiin varsinaissuomalaisille jäsenyrityksille, ja siihen vastasi 113 yritysjohtajaa. Vastanneista 41 prosenttia edustaa teollisuuden, kaupan ja rakentamisen toimialoja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anne-Maarit Itänen, valiokunnan puheenjohtaja, puh. 050 435 2284, anne-maarit@itanen@aumedia.fi
Taina Pärkö-Luotonen, puh. 040 505 6424, valiokunnan sihteeri, taina.parko-luotonen@turku.chamber.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917, ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Turun kauppakamari
Turun Messukeskuksen johtoon Päivi Rytsä8.3.2024 11:01:06 EET | Tiedote
Turun Messukeskus Oy:n toimitusjohtajaksi on kutsuttu KTM Päivi Rytsä. Rytsä aloittaa heti tehtävässään nykyisen toimitusjohtajan Marja Pekkasen siirtyessä uusiin tehtäviin.
Vuoden 2024 ICT-teosta palkittu Ote-säätiö osallistaa nuoria teknologian pariin7.3.2024 10:30:00 EET | Tiedote
Turun kauppakamarin ICT-teko-tunnustus myönnettiin Sosiaalipalvelusäätiö Ote sr:lle ansioistaan erityisesti nuorten työllistymisen ja teknologisen osaamisen edistämiseksi. Tunnustus luovutettiin ICT 2024 -tilaisuudessa 7.3.
Joka kolmas varsinaissuomalainen yritys hyödyntää jo tekoälyä7.3.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Varsinaissuomalaisissa yrityksissä on kykyä hyödyntää tekoälyä, mutta esimerkiksi resurssit ja turvallisuuteen liittyvät seikat ovat haasteita. Turun kauppakamarin helmikuussa tekemään kyselyyn vastasi 143 jäsenyrityksen toimitusjohtajaa.
Vuoden kaupan ja palvelun teko -tunnustus Lindström Oy:lle28.2.2024 15:00:00 EET | Tiedote
Turun kauppakamarin kaupan ja palvelun -valiokunta on myöntänyt Lindström Oy:lle Vuoden kaupan ja palvelun teko -tunnustuksen. Yritys on yksi Euroopan johtavista tekstiilipalveluyrityksistä, ja sen Lounais-Suomen toimipiste sijaitsee Turussa. Tunnustus jaettiin Kaupan ja palvelun aika -tilaisuudessa 28.2.2024.
Varsinaissuomalaisia yrityksiä mukana valtakunnallisessa ilmasto-ohjelmassa22.2.2024 07:03:00 EET | Tiedote
Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vahva halu tehdä ilmastotoimia. Keskuskauppakamarin organisoimaan ja LähiTapiolan mahdollistamaan ilmasto-ohjelmaan haki 300 yritystä, joista noin 200 valittiin mukaan. Ilmasto-ohjelmaan osallistuvat yritykset saavat koulutusta, työkaluja ja asiantuntija-apua organisaation hiilijalanjäljen laskentaan sekä opastusta vaikuttavien päästövähennystoimien tekemiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme