Turun kauppakamari kartoitti jäsenyritystensä viestintätarpeita: Viestinnän ja markkinoinnin tärkeys tiedostetaan alueella hyvin

Turun kauppakamari kartoitti ensimmäistä kertaa jäsenyritystensä viestinnän ja markkinointiviestinnän nykytilaa ja tulevaisuutta. Markkinointi- ja viestintävaliokunnan toteuttamaan kyselyyn vastasi 113 varsinaissuomalaista yritysjohtajaa. Yritysten vastauksissa korostuivat erityisesti viestinnän suunnitelmallisuuden, osaamisen ja taloudellisten resurssien puute.

Turun kauppakamarin jäsenyritysten toimitusjohtajista noin 66 prosenttia pitää viestintää ja markkinointiviestintää yritystoiminnan kannalta merkittävinä – merkityksettöminä niitä pitää vajaa 3 prosenttia. Viestinnän ja markkinointiviestinnän tärkeyden uskotaan yhä korostuvan: peräti noin 68 prosenttia vastaajista arvioi, että niiden rooli kasvaa tulevaisuudessa merkittävästi tai jonkin verran. Vain alle prosentti vastanneista uskoo viestinnän roolin vähenevän.

Kyselyyn vastanneet yritykset kertoivat panostavansa erityisesti asiakas- ja markkinointiviestintään sekä sisäiseen viestintään. Vastaajista 54 prosenttia on sitä mieltä, että viestintää ja markkinointiviestintää on tarvetta edelleen kehittää.

Suunnitelmallisuutta kaivataan lisää

Kysely nostaa esiin myös yritysten kokemia viestintään ja markkinointiin liittyviä haasteita. Vastauksissa korostuvat erityisesti viestinnän suunnitelmallisuuden, osaamisen ja taloudellisten resurssien puute. Myös tulevaisuuden viestintätarpeiden ennakointi ja sopivien viestintäkanavien valinta koettiin vaikeaksi.

Vastaajista kolmannes ilmoittaa kaipaavansa tukea erityisesti viestinnän suunnitelmallisuuteen, strategian laatimiseen, tulosten mittaamiseen ja asiakasviestintään. Avoimissa vastauksissa nousee esille myös rekrytointiviestintä, johon halutaan panostaa yhä enemmän kilpailun kiristyessä osaavasta työvoimasta.

– Kyselyyn vastanneista yrityksistä yli puolella ei ole palkattua viestinnän tai markkinointiviestinnän ammattilaista. Noin 10 prosenttia yrityksistä ilmoittaa, ettei tehtäviä ole nimetty yrityksessä kenenkään erityisvastuulle. Neljänneksellä on palveluksessaan viestinnän ammattilainen, ja 30 prosenttia kertoo turvautuvansa ostopalveluihin, Turun kauppakamarin viestintäpäällikkö Taina Pärkö-Luotonen kertoo.

Viestintäosaamiseen panostetaan

Viestinnän ja markkinoinnin merkityksellisyys tunnistetaan varsinaissuomalaisissa yrityksissä hyvin ja yritykset aikovat vahvistaa viestintäosaamistaan lähitulevaisuudessa.

Tulevan vuoden aikana lähes 40 prosenttia vastanneista kertoo ostavansa alan palveluita ulkopuoliselta palveluntarjoajalta ja lähes yhtä suuri joukko aikoo kouluttaa henkilöstöään. Viestinnän tarjoamia mahdollisuuksia halutaan hyödyntää aiempaa tehokkaammin ja monipuolisemmin.

– Pyrimme vastaamaan yritysten tarpeisiin ja vahvistamaan jäsentemme viestintäosaamista järjestämällä muun muassa verkostoitumistilaisuuksia ja erilaisia tapahtumia. Näin osaltamme vauhditamme varsinaissuomalaisten yritysten liiketoimintaa sekä talousalueemme kasvua ja menestystä, Turun kauppakamarin viestintä- ja markkinointivaliokunnan puheenjohtaja Anne-Maarit Itänen sanoo.

Turun kauppakamarin viestintä- ja markkinointivaliokuntaan kuuluun noin 40 alan asiantuntijaa alueen yrityksistä ja sidosryhmistä.

Viestintäkartoitus toteutettiin yhteistyössä Viestintätoimisto Jokiranta Oy:n kanssa. Syyskuussa 2022 ensimmäistä kertaa tehty kartoitus suunnattiin varsinaissuomalaisille jäsenyrityksille, ja siihen vastasi 113 yritysjohtajaa. Vastanneista 41 prosenttia edustaa teollisuuden, kaupan ja rakentamisen toimialoja.

Anne-Maarit Itänen, valiokunnan puheenjohtaja, puh. 050 435 2284, anne-maarit@itanen@aumedia.fi
Taina Pärkö-Luotonen, puh. 040 505 6424, valiokunnan sihteeri, taina.parko-luotonen@turku.chamber.fi

Kysely Varsinais-Suomen alueen elinkeinoelämälle: Enemmistö alueen yrityksistä uskoo tunnin junan vaikuttavan liiketoimintaan myönteisesti31.1.2023 00:01:00 EET | Tiedote

Embargo 31.1.2023 kello 00.01 // Enemmistö Turun kauppakamarin jäsenistä näkee tunnin junalla olevan toteutuessaan myönteisiä vaikutuksia liiketoimintaan. Joulukuussa toteutettuun kyselyyn vastanneista toimitusjohtajista 60,1 % arvioi, että tunnin juna tulee vaikuttamaan positiivisesti yrityksen liiketoimintaan. Kielteistä vaikutusta yritykselleen povaa kyselyn mukaan vain 4,6 % vastaajista. Kyselyyn vastasi lähes 200 varsinaissuomalaista toimitusjohtajaa.

Kohonneet kustannukset ja palkankorotuspaineet heikentävät yritysten kannattavuutta 20.12.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Embargo 20.12. kello 6 // Yritysten arviot suhdannekehityksestä jatkoivat heikkenemistään joulukuussa toteutetussa kauppakamarikyselyssä. Oman toimialansa tunnelmia optimistisina pitää vain vajaa 20 prosenttia vastanneista. Syinä ovat muun muassa kohonneet kustannukset ja palkkojen korotuspaineet, jotka koettelevat yrityksiä. Yli 40 prosenttia arvioi yrityksen kannattavuuden heikkenevän ensi vuonna. Varsinais-Suomen alueella heikkenemistä ennakoi yli 45 prosenttia yrityksistä.

Lähes 90 prosenttia yrityksistä ilmoittaa sähkökatkoista aiheutuvan yritykselle haittaa 15.12.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Embargo 15.12.2022 klo 7.00// Mahdolliset kiertävät sähkökatkokset aiheuttavat yrityksille merkittävää haittaa, selviää kauppakamarien tekemästä kyselystä. Liki 89 prosenttia Turun kauppakamarin alueen jäsenyrityksistä kertoi, että kiertävät sähkökatkokset aiheuttavat joko merkittävää tai vähintäänkin hieman haittaa. Yrityksistä 47 prosenttia on varautunut katkoksiin, mutta noin 49 prosenttia ei ole varautunut.