Turun kauppakamari: Opintotuen tulorajojen nosto olisi keino saada lisää tekijöitä työvoimapulasta kärsiville aloille

Embargo 3.12. klo 00.01 ”Opintotuen tulorajojen nostaminen olisi yksi selkeä keino tuoda helpotusta työvoimapulaan. Se toisi työtä mieliville opiskelijoilla mahdollisuuden lisäansioihin, yrityksille apua työvoimapulaan ja valtiolle lisää verotuloja”, luettelee Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

Elinkeinoelämä toivoo  pikaisia poliittisia päätöksiä opintotuen tulorajojen nostamiselle, jotta halukkaat opiskelijat voivat tehdä töitä. Kuva: AdobeStock
Elinkeinoelämä toivoo pikaisia poliittisia päätöksiä opintotuen tulorajojen nostamiselle, jotta halukkaat opiskelijat voivat tehdä töitä. Kuva: AdobeStock

Esimerkiksi Turussa opiskelee lähes 40 000 opiskelijaa, ja lisäksi Turun lukioissa ja ammattikouluissa on yli 10 000 opiskelijaa. Tilastokeskuksen mukaan esimerkiksi vuonna 2018 noin puolet opiskelijoista kävi opintojen ohella töissä.

Kauppakamarit ovat jo aiemmin tänä vuonna ottaneet kantaa asiaan ja esittäneet yhdeksi ratkaisuksi aina vain pahenevaan työvoimapulaan opintotukirajojen nostoa. Myös Varsinais-Suomen elinkeinoelämän viesti on selkeä:

”Työnteosta ei pidä rangaista vaan kannustaa ahkeruuteen”, sanoo painokkaasti K-Citymarket Kupittaan kauppias Hannu Aaltonen.

Kupittaan Citymarketin elintarvikeosastolla työskentelee 140 henkilöä ja K-Supermarket Förissä 20. Uusia hakijoita otetaan vaihtelevasti tarpeiden mukaan pitkin vuotta töihin. Tarjolla on niin tehtäviin perehdytystä opiskelijoille kuin oma kauppiasohjelmakin.
Kaupan alalle on Aaltosen mukaan vielä imua, ja tarjolla on uusia tehtäviä mm. verkkokaupan parissa.
Hän toivoo kuitenkin pikaisia poliittisia päätöksiä opintotuen tulorajojen nostamiselle, jotta halukkaat opiskelijat voivat tehdä töitä ja alalle saadaan lisää työvoimaa:

”Yleensä siinä syys-lokakuussa pakeilleni tulee opiskelijoita, jotka ilmoittavat, etteivät voi enää tehdä töitä loppuvuonna vastaan tulleiden tukirajojen vuoksi. On todella nurinkurista, että niitä, jotka haluavat tehdä töitä rangaistaan”, ihmettelee Aaltonen.

Siivousalalla Turussakin avoimia työpaikkoja

Siivousalan N-Cleanilla työskentelee n. 1600 työntekijää valtakunnallisesti. Tällä hetkellä yrityksessä on avoimena satoja työpaikkoja, joista useita kymmeniä Turun alueella. Myyntijohtaja Katarina Katajainen näkee lisäansioita mielivissä opiskelijoissa apua vellovaan työvoimapulaan.

”Meillä on tarjolla siivouskohteita, joissa ei tarvitse työskennellä kokopäiväisesti. On esimerkiksi toimitiloja, joissa töitä voi tehdä iltaisin, vain viikonloppuisin tai vaikka vain sunnuntaisin.”

Työnteko tulisi kuitenkin tehdä opiskelijoille taloudellisesti järkeväksi, ja Katajainen pitääkin opintotuen tulorajojen nostamista kannatettavana ajatuksena. Vuosia alaa seuranneena hän huomaa päivittäisessä työssään, että työntekijätarve alalla vain pahenee. Katajainen toimii myös Turun kauppakamarin kauppavaliokunnan puheenjohtajana.

Yritykset kiinnittävät huomiota yhä enemmän mm. työntekijöiden hyvinvointiin ja pyrkivät tekemään työpaikan mahdollisimman vetovoimaiseksi.

”Meillä on kova halu työllistää nuoria. Myös koulutamme heitä, eli meillä on omat perehdytysohjelmat ja mahdollisuuksia mm. oppisopimuskoulutukseen”, luettelee Katajainen.

Syyskuussa 2021 tehdyssä kyselyssä lähes 75 prosenttia jäsenyrityksistä koki pulaa osaavasta työvoimasta. Yrityksen kasvua se oli rajoittanut liki 70 prosentilla vastanneista.

Kauppakamarikysely: Lähes 75 prosenttia yrityksistä kärsii työvoimapulasta - Turun kauppakamari

Turun kauppakamari, toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, puh. 040 556 6697, kaisa.leiwo@turku.chamber.fi
Kauppias Hannu Aaltonen, puh. 0400 522 757, hannu.aaltonen@citymarket.fi
Myyntijohtaja Katarina Katajainen, puh. 040 480 2682, katarina.katajainen@nclean.fi

Kannattavuus elinkeinoelämän isona huolena – Yli puolet varsinaissuomalaisista yrityksistä odottaa liikevaihtonsa kasvavan viime vuodesta21.6.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Yritysten tulevaisuuden odotukset ovat hieman parantuneet Varsinais-Suomessa. Tunnelmat kuitenkin vaihtelevat laidasta laitaan, ja muun muassa toiminnan kannattavuuden uskotaan monissa yrityksissä heikkenevän edelleen. Yli puolet varsinaissuomalaisista yrityksistä odottaa kuitenkin liikevaihtonsa kasvavan tänä vuonna, ja runsas kolmannes myös henkilöstön määrän kasvavan. Investointien määrän odotetaan pysyvän ennallaan yli puolessa vastanneista yrityksistä. Tiedot selviävät Kauppakamarien kesäkuussa jäsenilleen toteuttamasta kyselystä.

Jopa 76 prosenttia varsinaissuomalaisista yrityksistä suunnittelee nostavansa myyntihintoja17.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Sodan vaikutukset näkyvät suomalaisissa yrityksissä kustannusten nousuna ja kallistuvina myyntihintoina. Peräti 72 prosenttia yrityksistä suunnittelee myyntihintojen nostamista jonkin verran tai merkittävästi tulevan neljän kuukauden aikana, selviää kauppakamarien jäsenilleen tekemästä kyselystä. Turun kauppakamarilla nostoaikeita on 76 prosentilla yrityksistä. Kiihtyvä inflaatio ja epävarmuus toimintaympäristössä vaikuttavat yrityksiin laajasti. Haavoittuvimmassa asemassa ovat energiaintensiiviset yritykset ja yritykset, kuten metalli-, paperin- ja kemianteollisuus, jotka ovat jollain tapaa Venäjään kytköksissä.

Lounais-Suomen kauppakamarit selvittivät yritysten varautumista: Lisää yhteistyötä ja tukea yritysten varautumiseen tarvitaan12.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Embargo 12.5. kello 00.01// Tapahtumat Ukrainassa ovat nostaneet varautumisen ja huoltovarmuusasiat yritysten agendalle uudella tavalla. Lounaissuomalaiset yritykset toivovat kriiseihin varautumiseen yhteiskunnan ja muiden verkostojen apua. Erityisesti sähkön saannin turvaaminen sekä tietoliikenneyhteyksien varmistaminen herättävät yrityksissä huolta. Myös talousveden ja polttoaineiden jakelun turvaaminen kriisitilanteissa mietityttää alueen yrityksiä.

Vientiasiakirjat kertovat idänkaupan vähentyneen selvästi5.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Tämä näkyy myös Varsinais-Suomen alueella. Sodan alettua kauppakamarien myöntämien alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainaan 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Valtion infrainvestointiohjelma on hyvin tehty, mutta rahoitus jää kauas tarpeista – Varsinais-Suomen merkittäviä hankkeita puuttuu väyläverkon investointiohjelmaluonnoksesta2.5.2022 08:58:24 EEST | Tiedote

Väylävirasto on laatinut valtion väyläverkon investointiohjelman vuosille 2023–2030 osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa. Keskuskauppakamarin mukaan investointiohjelma ansaitsee ison kiitoksen selkeydestä ohjelman lähtökohdille ja valmisteluperiaatteille, mutta sellaisenaan ohjelma ei vastaa tarpeisiin.