Turun kauppakamarin edunvalvonnan johtajaksi Kaisa Leiwo

Turun kauppakamarin edunvalvonnan johtajana aloittaa heinäkuun lopussa KTL Kaisa Leiwo. Leiwolla on laaja kokemus edunvalvonnasta ja vaikuttamistyöstä.

Kaisa Leiwo on 47-vuotias kauppatieteiden lisensiaatti Kaarinasta. Hän siirtyy edunvalvonnan johtajan tehtävään Isännöintiliiton johtajan paikalta. Leiwo on aikaisemmin työskennellyt muun muassa Isännöintiliitossa, Kiinteistöliitossa ja Turun kauppakorkeakoulussa. Aiemmin Turun kauppakamarissa edunvalvonnasta vastaavana johtajana toimi YTT Jarkko Heinonen, joka siirtyi maaliskuussa Uudenkaupungin elinkeinojohtajaksi.

Leiwolla on monipuolisesti kokemusta edunvalvonnasta ja vaikuttamistyöstä erilaisissa organisaatioissa ja toimintaympäristöissä.

”Kauppakamari on pitkät perinteet omaava arvostettu yhteisö joka elää ajassa ja uudistuu. On hienoa päästä osaksi tätä yhteisöä ja verkostoa. Varsinaissuomalainen elinkeinoelämä on lähtenyt upeaan ja nopeaan kasvuun. Tämä asettaa kauppakamarille ja sen edunvalvontatyölle positiivisia sekä mielenkiintoisia haasteita, joita odotan innolla”, hän kertoo.

Yritysten toimintaedellytysten puolustaja

Turun kauppakamari on yritysten edunvalvoja ja huolehtii siitä, että Varsinais-Suomi tarjoaa kauppakamarin jäsenille kansallisesti ja kansainvälisesti kilpailukykyisen toimintaympäristön.

Kauppakamarin tekemä työ alueen elinkeinoelämän menestyksen rakentamiseksi tapahtuu pitkälti kauppakamarin valiokunnissa ja valiokuntatyön kehittäminen sekä koordinointi ovat elinkeinojohtajan vastuulla. Leiwo saa vastuulleen teollisuus-, kuljetus-, ICT-, ja elinkeinopolitiikan valiokunnat.

Varsinais-Suomen talous on lähtenyt nopeaan nousuun. Leiwon mukaan haasteena on saada toimintaympäristö pysymään vauhdissa mukana.

”Tulevaisuuden ennakointi nousee tärkeään asemaan, ettei kasvulle muodostu yllättäviä pullonkauloja ja rajoitteita.  Osaavaa työvoimaa tarvitaan lähivuosina ennätysmäärä ja näille tulijoille tarvitaan erilaisia palveluita. Koulutusta tulee jatkuvasti kehittää vastaamaan elinkeinoelämän nopeasti muuttuvia tarpeita - jotka tulee ensin tuntea ja tunnistaa. Liikenneyhteydet ovat kehittyneet ja kehittymässä, mutta parantamisen varaa on vielä, jotta positiivista kasvun kierrettä voidaan entisestään vahvistaa. Logistinen sijaintimme on hieno ja siitä tulee saada kaikki hyöty irti”, hän muistuttaa.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Turun kauppakamarin toimitusjohtaja vaihtuu – Minna Arve Turun kaupunginjohtajaksi16.10.2017 23:10Tiedote

Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko onnittelee Minna Arvetta uuden tehtävän johdosta. "Turun kauppakamari onnittelee Minnaa valinnasta. Turku saa hyvän kaupunginjohtajan, ja se on kauppakamarin kannaltakin hieno asia", Rihko toteaa. Kauppakamarin hallitus käsitteli Minna Arven ehdokkuutta hänen asetuttuaan ehdolle ja suhtautui asiaan myönteisesti. Seuraavaksi hallitus lähtee kauppakamarin osalta hoitamaan seuraajakysymystä, josta tiedotetaan lisää myöhemmin.

Maan tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta7.9.2017 00:00Tiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Turun kehätien, Valtatie 8:n ja Valtatien 9 Turku–Tampere-välin parantaminen, Kirjalansalmen sillan korjaaminen sekä Turku–Uusikaupunki-radan kunnostus. Liikenneväylien kunnolla ja sujuvuudella on suora vaikutus yritysten kilpailukykyyn ja investointipäätöksiin.

Selvityshenkilö Esko Ahon raportissa useita hyviä toimintamalleja25.8.2017 08:50Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriön asettama selvityshenkilö Esko Aho esittää raportissaan useita hyviä toimintamalleja ja käytännön ratkaisuja Lounaisen Suomen teollisuuden hyvän kasvun tuomiin haasteisiin. Haasteita on erityisesti työvoiman saatavuudessa ja saavutettavuudessa, työvoiman osaamisessa ja koulutuksessa, kriittisen osaamispääoman rakentamisessa tutkimus- ja kehitystyön kautta sekä alueen tunnettuuden ja oikean informaation saannin alueilla. Turun kauppakamari kannattaa siltasopimusmallin nopeaa valmistelua Yllä mainittujen haasteiden – erityisesti työvoimapulan – nopeaan ratkaisemiseen Aho esittää siltasopimusmallia. Valtio ja alueen toimijat sopisivat yhdessä toimista, joilla yllä mainittuihin haasteisiin voidaan tarttua. Turun kappakamari pitää esitystä erittäin hyvänä ja toivoo, että Ahon esittämä valmistelutyöryhmä asetetaan välittömästi. Turun kauppakamari on tarvittaessa valmis osallistumaan valmistelutyöryhmän työskentelyyn. Kauppakamari esittää harkittavaksi, että sopimu