Turun kauppakamarin edunvalvonnan johtajaksi Kaisa Leiwo

Turun kauppakamarin edunvalvonnan johtajana aloittaa heinäkuun lopussa KTL Kaisa Leiwo. Leiwolla on laaja kokemus edunvalvonnasta ja vaikuttamistyöstä.

Kaisa Leiwo on 47-vuotias kauppatieteiden lisensiaatti Kaarinasta. Hän siirtyy edunvalvonnan johtajan tehtävään Isännöintiliiton johtajan paikalta. Leiwo on aikaisemmin työskennellyt muun muassa Isännöintiliitossa, Kiinteistöliitossa ja Turun kauppakorkeakoulussa. Aiemmin Turun kauppakamarissa edunvalvonnasta vastaavana johtajana toimi YTT Jarkko Heinonen, joka siirtyi maaliskuussa Uudenkaupungin elinkeinojohtajaksi.

Leiwolla on monipuolisesti kokemusta edunvalvonnasta ja vaikuttamistyöstä erilaisissa organisaatioissa ja toimintaympäristöissä.

”Kauppakamari on pitkät perinteet omaava arvostettu yhteisö joka elää ajassa ja uudistuu. On hienoa päästä osaksi tätä yhteisöä ja verkostoa. Varsinaissuomalainen elinkeinoelämä on lähtenyt upeaan ja nopeaan kasvuun. Tämä asettaa kauppakamarille ja sen edunvalvontatyölle positiivisia sekä mielenkiintoisia haasteita, joita odotan innolla”, hän kertoo.

Yritysten toimintaedellytysten puolustaja

Turun kauppakamari on yritysten edunvalvoja ja huolehtii siitä, että Varsinais-Suomi tarjoaa kauppakamarin jäsenille kansallisesti ja kansainvälisesti kilpailukykyisen toimintaympäristön.

Kauppakamarin tekemä työ alueen elinkeinoelämän menestyksen rakentamiseksi tapahtuu pitkälti kauppakamarin valiokunnissa ja valiokuntatyön kehittäminen sekä koordinointi ovat elinkeinojohtajan vastuulla. Leiwo saa vastuulleen teollisuus-, kuljetus-, ICT-, ja elinkeinopolitiikan valiokunnat.

Varsinais-Suomen talous on lähtenyt nopeaan nousuun. Leiwon mukaan haasteena on saada toimintaympäristö pysymään vauhdissa mukana.

”Tulevaisuuden ennakointi nousee tärkeään asemaan, ettei kasvulle muodostu yllättäviä pullonkauloja ja rajoitteita.  Osaavaa työvoimaa tarvitaan lähivuosina ennätysmäärä ja näille tulijoille tarvitaan erilaisia palveluita. Koulutusta tulee jatkuvasti kehittää vastaamaan elinkeinoelämän nopeasti muuttuvia tarpeita - jotka tulee ensin tuntea ja tunnistaa. Liikenneyhteydet ovat kehittyneet ja kehittymässä, mutta parantamisen varaa on vielä, jotta positiivista kasvun kierrettä voidaan entisestään vahvistaa. Logistinen sijaintimme on hieno ja siitä tulee saada kaikki hyöty irti”, hän muistuttaa.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Kauppakamarilta 40 000 euron lahjoitus Turun ammattikorkeakoululle13.11.2017 13:26Tiedote

Turun kauppakamari lahjoittaa Turun ammattikorkeakoululle 40 000 euroa. Lahjoitus tehdään ammattikorkeakoulun varainhankintaan. Kauppakamari tekee myös 10 000 euron sijoituksen Turun KY:n omistamaan kehitys- ja sijoitusyhtiö Monttu Ventures Oy:öön, jonka päätehtävänä on tukea Turun korkeakouluista ponnistavia kasvuyrityksiä. Lahjoituspäätökset tehtiin Turun kauppakamarin syyskokouksessa viime perjantaina. Turun kauppakamari teki aiemmin tänä vuonna 50 000 euron lahjoituksen Turun yliopistolle. Kauppakamarin mielestä Suomen on tärkeää pitää huolta korkeasta koulutus- ja tutkimustasosta ja haluaa olla mukana tukemassa sitä. Yrityksille on ratkaisevaa turvata tutkimusinfra, joka mahdollistaa menestyksen. Kauppakamarilla on pitkä historia koulutuksen tukijana. Kauppakamarin edustajat olivat muun muassa vaikuttamassa jo 1950-luvulla Turun kauppakorkeakoulun perustamiseen ja osaavan työvoiman merkitystä elinkeinoelämälle on aina pidetty erittäin tärkeänä. Matti Rihko jatkaa Turun kauppakamar

Kaisa Leiwo Turun kauppakamarin vt. toimitusjohtajaksi27.10.2017 12:09Tiedote

Turun kauppakamarin hallitus on valinnut kauppakamarin edunvalvonnan johtajan, kauppatieteiden lisensiaatti Kaisa Leiwon vt. toimitusjohtajaksi 13.11.2017 alkaen. Uuden toimitusjohtajan valintaprosessi aloitetaan, kun juhlavuoden ohjelma ja juhlallisuudet on viety päätökseen. ”Halusimme ratkaista tilanteen kauppakamarin kannalta mahdollisimman jouhevasti, koska nykyinen toimitusjohtaja Minna Arve siirtyy Turun kaupunginjohtajaksi nopealla aikataululla. Kaisa Leiwo tuntee edunvalvonnan kokonaisuuden ja on vakuuttanut hallituksen kyvyillään hahmottaa vaikuttamisen prosesseja ja viedä asioita eteenpäin”, toteaa kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko.

Turun kauppakamarin toimitusjohtaja vaihtuu – Minna Arve Turun kaupunginjohtajaksi16.10.2017 23:10Tiedote

Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko onnittelee Minna Arvetta uuden tehtävän johdosta. "Turun kauppakamari onnittelee Minnaa valinnasta. Turku saa hyvän kaupunginjohtajan, ja se on kauppakamarin kannaltakin hieno asia", Rihko toteaa. Kauppakamarin hallitus käsitteli Minna Arven ehdokkuutta hänen asetuttuaan ehdolle ja suhtautui asiaan myönteisesti. Seuraavaksi hallitus lähtee kauppakamarin osalta hoitamaan seuraajakysymystä, josta tiedotetaan lisää myöhemmin.