Turun kauppakamarin edunvalvonnan johtajaksi Kaisa Leiwo

7.6.2017 11:04 | Turun kauppakamari

Turun kauppakamarin edunvalvonnan johtajana aloittaa heinäkuun lopussa KTL Kaisa Leiwo. Leiwolla on laaja kokemus edunvalvonnasta ja vaikuttamistyöstä.

Kaisa Leiwo on 47-vuotias kauppatieteiden lisensiaatti Kaarinasta. Hän siirtyy edunvalvonnan johtajan tehtävään Isännöintiliiton johtajan paikalta. Leiwo on aikaisemmin työskennellyt muun muassa Isännöintiliitossa, Kiinteistöliitossa ja Turun kauppakorkeakoulussa. Aiemmin Turun kauppakamarissa edunvalvonnasta vastaavana johtajana toimi YTT Jarkko Heinonen, joka siirtyi maaliskuussa Uudenkaupungin elinkeinojohtajaksi.

Leiwolla on monipuolisesti kokemusta edunvalvonnasta ja vaikuttamistyöstä erilaisissa organisaatioissa ja toimintaympäristöissä.

”Kauppakamari on pitkät perinteet omaava arvostettu yhteisö joka elää ajassa ja uudistuu. On hienoa päästä osaksi tätä yhteisöä ja verkostoa. Varsinaissuomalainen elinkeinoelämä on lähtenyt upeaan ja nopeaan kasvuun. Tämä asettaa kauppakamarille ja sen edunvalvontatyölle positiivisia sekä mielenkiintoisia haasteita, joita odotan innolla”, hän kertoo.

Yritysten toimintaedellytysten puolustaja

Turun kauppakamari on yritysten edunvalvoja ja huolehtii siitä, että Varsinais-Suomi tarjoaa kauppakamarin jäsenille kansallisesti ja kansainvälisesti kilpailukykyisen toimintaympäristön.

Kauppakamarin tekemä työ alueen elinkeinoelämän menestyksen rakentamiseksi tapahtuu pitkälti kauppakamarin valiokunnissa ja valiokuntatyön kehittäminen sekä koordinointi ovat elinkeinojohtajan vastuulla. Leiwo saa vastuulleen teollisuus-, kuljetus-, ICT-, ja elinkeinopolitiikan valiokunnat.

Varsinais-Suomen talous on lähtenyt nopeaan nousuun. Leiwon mukaan haasteena on saada toimintaympäristö pysymään vauhdissa mukana.

”Tulevaisuuden ennakointi nousee tärkeään asemaan, ettei kasvulle muodostu yllättäviä pullonkauloja ja rajoitteita.  Osaavaa työvoimaa tarvitaan lähivuosina ennätysmäärä ja näille tulijoille tarvitaan erilaisia palveluita. Koulutusta tulee jatkuvasti kehittää vastaamaan elinkeinoelämän nopeasti muuttuvia tarpeita - jotka tulee ensin tuntea ja tunnistaa. Liikenneyhteydet ovat kehittyneet ja kehittymässä, mutta parantamisen varaa on vielä, jotta positiivista kasvun kierrettä voidaan entisestään vahvistaa. Logistinen sijaintimme on hieno ja siitä tulee saada kaikki hyöty irti”, hän muistuttaa.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Elinvoimainen Vakka-Suomi –seminaari: Vakka-Suomella kokoaan suurempi rooli Suomen talouskehityksen kannalta26.7.2017 11:00Tiedote

Suomen talous on teollisuusvetoisesti lähtenyt nousuun ja Varsinais-Suomella on tässä suuri rooli. Suhteellisesti ottaen Vakka-Suomen kehitys on ollut kaikkein nopeinta. Nopea kasvu voi synnyttää myös pullonkauloja, jotka pahimmillaan saattavat rajoittaa koko potentiaalisen kasvun toteutumista. Kilpailukykymme keskeinen tekijä on, kuinka hyvän toimintaympäristön kaupunkimme ja kaupunkiseutumme tarjoavat kansainvälisillä markkinoilla toimiville yrityksille. Vaikka suurimmat kaupungit ovat vetovoimaisimpia, on seutukaupungeilla tärkeä rooli, mitä ei kansallisessa politiikassa saa unohtaa. Kaupunkien ja kaupunkiseutujen kansallinen merkitys korostuu Kaupungistuminen on maailmanlaajuinen trendi. Kaupunkien ja kaupunkiseutujen kasvu jatkuu ja levittyy ja toisaalta niiden kansallinen merkitys kilpailukykymme kannalta korostuu. Vetovoimaisimpia ovat suurimmat kaupungit ja osin pienet ja keskisuuret kunnat jopa kamppailevat suurkaupungistumisen megatrendiä vastaan. Koko Suomen kannalta on kuit

Varsinais-Suomen kuntia kannustetaan helpottamaan rakennus- ja lupamääräyksiä nopeiden tietoliikenneyhteyksien rakentamisen mahdollistamiseksi uudella teknologialla15.6.2017 13:02Tiedote

Turun kauppakamari suosittelee, että kunnat helpottavat rakennus- ja lupamääräyksissään mikro-ojitusteknologian käyttöönottoa varten. Teknologia mahdollistaa tietoliikennekaapeleiden nykyistä nopeamman asennuksen entistä pienemmillä ympäristöhaitoilla ja vauhdittaa yhteyksien saatavuutta Varsinais-Suomessa.

Suosittu digikoulu saa jatkoa nuorille suunnatusta tubekoulusta3.6.2017 06:00Tiedote

Turun kauppakamarin ICT-valiokunta järjestää yhteistyössä opiskelijoiden kanssa nuorille suunnatun tubekoulun. Koulutus järjestetään kesäkuun viimeisellä viikolla kauppakamarin tiloissa 13–16-vuotiaille nuorille. Ideana on tarjota hyvän sisällön, kuvaamisen ja editoimisen perusteita tubettamisesta kiinnostuneille. Näkökulmaa opetukselle antavat myös tietoturva, tekijänoikeus ja kesätöihin liittyvät rekrytointivideot.

Hallituspartnerit Turku ry:n vuosikokouksen päätöksiä: uusi toimintamalli ja hallitus22.5.2017 10:58Tiedote

Vuosikokouksessaan 18.5. Hallituspartnerit Turku ry huomioi alueen voimakkaan positiivisen talouskasvun, joka lisää alueen yritysten kasvu- ja kansainvälistymismahdollisuuksia. Yhdistyksen tavoite on tukea tätä positiivista kehitystä korostamalla osaavan hallitustyöskentelyn merkitystä kasvun moottorina. Yhdistys päätti tehostaa toimintaansa muuttamalla toimintamallinsa jaostopohjaiseksi. Sisäisen jaoston tehtävä on ylläpitää ja kehittää hallitustyöskentelyosaamista, sekä tukea alueen hallitusosaajien verkostoitumista. Ulkoisen jaoston tehtävä on lisätä tietoisuutta ammattitaitoisen hallitustyöskentelyn hyödyistä alueen kasvuhakuisille yrityksille, ja herättää keskustelua siitä, hyödyntävätkö alueen yritykset osaavan hallituksen tarjoamia mahdollisuuksia täysimääräisesti. Yhdistys valitsi myös uuden puheenjohtajan, sekä uudisti hallitustaan. Puheenjohtajaksi valittiin Milla Wirén (MuM, eMBA, HHJ, tohtorikoulutettava KTT), ja uusiksi hallituksen jäseniksi toimitusjohtaja Peter Lindström