Turun kauppakamarin edunvalvonnan johtajaksi Kaisa Leiwo

Turun kauppakamarin edunvalvonnan johtajana aloittaa heinäkuun lopussa KTL Kaisa Leiwo. Leiwolla on laaja kokemus edunvalvonnasta ja vaikuttamistyöstä.

Kaisa Leiwo on 47-vuotias kauppatieteiden lisensiaatti Kaarinasta. Hän siirtyy edunvalvonnan johtajan tehtävään Isännöintiliiton johtajan paikalta. Leiwo on aikaisemmin työskennellyt muun muassa Isännöintiliitossa, Kiinteistöliitossa ja Turun kauppakorkeakoulussa. Aiemmin Turun kauppakamarissa edunvalvonnasta vastaavana johtajana toimi YTT Jarkko Heinonen, joka siirtyi maaliskuussa Uudenkaupungin elinkeinojohtajaksi.

Leiwolla on monipuolisesti kokemusta edunvalvonnasta ja vaikuttamistyöstä erilaisissa organisaatioissa ja toimintaympäristöissä.

”Kauppakamari on pitkät perinteet omaava arvostettu yhteisö joka elää ajassa ja uudistuu. On hienoa päästä osaksi tätä yhteisöä ja verkostoa. Varsinaissuomalainen elinkeinoelämä on lähtenyt upeaan ja nopeaan kasvuun. Tämä asettaa kauppakamarille ja sen edunvalvontatyölle positiivisia sekä mielenkiintoisia haasteita, joita odotan innolla”, hän kertoo.

Yritysten toimintaedellytysten puolustaja

Turun kauppakamari on yritysten edunvalvoja ja huolehtii siitä, että Varsinais-Suomi tarjoaa kauppakamarin jäsenille kansallisesti ja kansainvälisesti kilpailukykyisen toimintaympäristön.

Kauppakamarin tekemä työ alueen elinkeinoelämän menestyksen rakentamiseksi tapahtuu pitkälti kauppakamarin valiokunnissa ja valiokuntatyön kehittäminen sekä koordinointi ovat elinkeinojohtajan vastuulla. Leiwo saa vastuulleen teollisuus-, kuljetus-, ICT-, ja elinkeinopolitiikan valiokunnat.

Varsinais-Suomen talous on lähtenyt nopeaan nousuun. Leiwon mukaan haasteena on saada toimintaympäristö pysymään vauhdissa mukana.

”Tulevaisuuden ennakointi nousee tärkeään asemaan, ettei kasvulle muodostu yllättäviä pullonkauloja ja rajoitteita.  Osaavaa työvoimaa tarvitaan lähivuosina ennätysmäärä ja näille tulijoille tarvitaan erilaisia palveluita. Koulutusta tulee jatkuvasti kehittää vastaamaan elinkeinoelämän nopeasti muuttuvia tarpeita - jotka tulee ensin tuntea ja tunnistaa. Liikenneyhteydet ovat kehittyneet ja kehittymässä, mutta parantamisen varaa on vielä, jotta positiivista kasvun kierrettä voidaan entisestään vahvistaa. Logistinen sijaintimme on hieno ja siitä tulee saada kaikki hyöty irti”, hän muistuttaa.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Loimaan seutu tarvitsee luonnontieteellistä osaamista8.6.2018 12:46Tiedote

Loimaan kauppakamariosasto pitää luonnontiedelukion erityisluvan hakemista Loimaalle perusteltuna ja merkittävänä asiana seutukaupungin yrityksille ja elinkeinoelämälle. Kauppakamariosasto lausui toukokuussa puoltavasti Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymän hakeman luonnontiedelukion koulutustehtävän puolesta. Osasto toteaa lausunnossaan, että alueen yritykset ja elinkeinoelämä tarvitsevat tulevaisuudessa yhä enemmän vahvaa luonnontieteellistä osaamista ja työvoimaa. Erityisesti Loimaan seudun kansainväliset korkean teknologian teollisuusyritykset vaativat toiminnan jatkuvan kehittymisen turvaamiseksi tulevaisuudessa vieläkin vankempaa erityisosaamista luonnontieteiden saralla. Osaston asiamies Niina Nurmi muistuttaa Loimaan merkittävästä sijainnista Turun, Tampereen ja Helsingin muodostaman kasvukolmion keskiössä. Alueellisen osaamisen kehittäminen luo yhä vahvempaa yhteyttä ja sidoksia kasvukolmion kärkiin ja koko yhteiskuntaan. Kasvunäkymät ovat myös hyvät. ”Varsinais-Suomen positiivi